Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 17:13
  #541
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Alldeles för generösa skyddsnät i kombination med hög arbetslöshet gör väl att många däckar ihop och blir latare istället för att kunna hålla sig ikapp med de saker som förväntas av dem. För lite längre sen kunde ju folk gå ned till arbetsförmedlingen och få ett jobb i princip samma dag utan att ha den bästa utbildningen, idag är kraven helt annorlunda istället så därför präglas de igenom utbildningar och pisk. Folk blir latare, sedan är det väl på något sätt att det finns de som gör precis allt de kan och bränner ut sig för att hålla sig i fas med: trender, medier, saker att berätta om, utbildning, jobb osv.

Det är välkänt det där, är man bekväm då blir man lat. Varför hämta mat när man kan få det hemkört till exempel.

Hade det varit hårdare krav på folk så hade arbetslösheten varit mycket lägre. Vi lever i ett av värdens bästa länder där utbildning är gratis men istället väljer folk helt enkelt det bekväma valet.

Detta är dock inte bara ett problem hos ungdomar utan även äldre. Har fått höra folk påstå att dom är för gamla för att utbilda sig, dom är liksom max 40 och har minst 20 år kvar i arbetslivet. Istället går dom hellre arbetslösa.
Citera
2018-03-12, 18:05
  #542
Medlem
En kombination av allt möjligt.

1. De är curlade. Det finns något så fint som kallas "generationsforskning" som påvisar detta.
2. Samhället blir hårdare, det blir allt tuffare att få jobb. Vissa typer av högskoleutbildningar utbildningar är meningslösa.
3. Förvirrande av alla möjligheter som erbjuds.
4. 60-talisternas vill inte riktigt släppa deras barn, utan dom erbjuder dom att bo hemma långt efter utgångsdatum. Det har lite med punkt 1 att göra.
5. Bortskämda, också relaterat till punkt 1. Dom tror att dom kan välja bort vissa typer av jobb för att sedan gnälla om jobbet dom inte får. Inser inte att man måste bygga upp erfarenhet utan förväntar sig särbehandling direkt. Också relaterat till punkt 1. Dom förväntar sig också att man ska kunna köpa bil och hus vid 25. Om man inte kan detta så är man misslyckad... anser dom.
6. Att prata om känslor är viktigt, det har skolan indoktrinerat. Idag är det helt ok att inte gå till plugget för att man har en dålig dag.
__________________
Senast redigerad av joeykiller 2018-03-12 kl. 18:07.
Citera
2018-03-13, 18:50
  #543
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag tror inte jag menar att säga emot dig men jag förstår inte vad du menar med "fittiga"?

Man kan lida av psykisk ohälsa av rent fysiologiska anledningar men också av stress mm från samhället. Jag menar kortfattat att man bygger upp förväntningar hos ungdommar som för många blir omöjliga att förverkliga.

Den insikten borde ligga som grund för mycket dåligt mående.

Det du kallar "fittigt"... menar du som jag att man borde låta ungdommarna förstå verkligheten tidigare eller är du kritisk till något annat?

Bara menar oförståelsen och det kyliga kring psykisk ohälsa!

Om man nu ska låta samhället förverkliga en, är man nog redan illa ute som det är :/
Citera
2018-05-20, 11:26
  #544
Medlem
Många unga vuxna har redan ett heltidsjobb, som är att hålla sig uppdaterade på sociala medier och putsa på sin egen profil där. När samhället då kräver av dem att de ska ha tid med något annat också, som att ha ett vanligt jobb, så leder själva kravet till att flera av dem kollapsar av utmattning och förtvivlan.
Citera
2018-05-20, 11:30
  #545
Medlem
Elikos avatar
I Vetenskapens värld på SVT hävdar man att det är det enorma informationsflödet pga den nya tekniken som gör oss utbrända.
Citera
2018-05-20, 11:40
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
I Vetenskapens värld på SVT hävdar man att det är det enorma informationsflödet pga den nya tekniken som gör oss utbrända.

Ja och programmet har ni här https://www.svtplay.se/video/1799783...rna?start=auto

Största överraskningen var myten att unga hanterade det nya samhället bäst men programmet berättade att unga sämst av alla kan koncentrera sig.
Citera
2018-05-20, 12:07
  #547
Medlem
Av den enkla anledningen att horungar idag/för 20 år sedan inte behövde arbeta redan när dom var 8-10 år. Fan, jag gick runt med röjsåg när jag var 10, eldade sly, högg ved, etc.

Hatade jag varenda sekund och ville ut och fiska med polarna? Fan ja. Men precis som mobbing så bygger det karaktär, karaktär som inte går och köpa för shekels.

Ni är dåliga föräldrar. Bara och inse.
Citera
2018-05-20, 12:49
  #548
Medlem
Folk verkar vara väldigt hårda mot den yngre generationen och påstår att dom är lata och har det alldeles för lätt. Då ska man komma ihåg att 40-70 talisterna behövde ens inte gå ut högstadiet för att få jobb och bostad. Dom kunde ta vettiga lån och köpa billiga bostäder. Ekonomin var generellt sätt bra och inte överhett med just 40-70 talister som belånat sönder den. Seriöst idag behöver man gå en universitetsutbildning för att inte bli uteliggare. Inte konstigt att folk går in i väggen när ditt ända val är att plugga och få bra betyg eller riskera att bli uteliggare och svälta ihjäl. Dessutom är inte 90-2000-talisterna lata, det är snarare alla 40-70-talister som är överviktiga och sitter och kollar på tv måndag till söndag. Sluta snacka skit om den unga generationen när eran generation fuckad upp allting.

Och jag är utbildad och har ett bra jobb och är vältränad så kom inte med personangrepp på mig. Är bara så jävla sur på all skit min generation får ta. Till skillnad från er så har jag empati för "mina egna"
Citera
2018-05-20, 12:59
  #549
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?

För mycket stimulans från datorer och mobiler, så att de aldrig kopplar av mentalt. Dessutom verkar de fysiskt svaga, givetvis undantaget sådana som går på gym.
Citera
2018-05-20, 13:32
  #550
Medlem
Det enkla svaret är att de är veka, både fysiskt och mentalt.

Har ingen ställt ett endaste krav på dig under hela din uppväxt så är det nog en rätt bra chock när chefen bestämmer vad du ska göra och ingen är det minsta intresserad av vad du tycker.
Citera
2018-05-20, 15:37
  #551
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Finns en del mentalt svaga individer i samhället oavsett vilken generation man talar om.
Dagens unga människor har säkerligen haft en bättre barndom än 40-talister som exempel. Däremot har 40-talisterna haft en lättare arbetsmarknad än dagens unga människor. Vi talar om en tid där staten hade en enorm offentlig sektor, 3 kommunala parkarbetare på 60-talet är ersatt med 1 parkarbetare + maskin idag. Stressen som finns i arbetslivet idag är inte jämförbar med med hur den var för 40 år sedan i Sverige. Förut kunde folk sjukskrivas och till och med förtidspensioneras för något som inte är en big deal idag. På dagens arbetsmarknad får du mediciner och fortsätter att arbeta.
Citera
2018-05-20, 15:43
  #552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?
Kanske för att de är bortskämda och aldrig behövt anstränga sig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback