Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 08:52
  #13
Medlem
Det är nog en blandad kompott.

En skola som inte förbereder unga för arbetslivet. Skolan är en jävla lekstuga jämnfört med arbetslivet både vad det gäller ansvar samt sysslor.
Många föräldrar som inte låter sina barn få ansvara för saker hemma utan man hjälper (stjälper) till med allting istället för att vägleda med låta ungdomarna lösa saker själv.

Sen tror jag även att sociala medier gör sitt. Ungar i dagens samhälle exponeras för så otroligt mycket skit vad det gäller "det perfekta livet" och berättelser om "jobba med media" att dom tror att vita kontor där alla mst sitter och fikar och tar selfies är det normala. Samtidigt sin det ska ätas rätt och tränas och der ska hinnas med allt för att ha det där #perfektalivet

Sen tror jag också att för dom som är riktigt drivna är många svenska skolor ett rent helvete med störande moment som hindrar en bra lärandemiljö vilket leder till ohälsa.

Sen finns det säkerligen fler orsaker men att jämnföra rakt av med hur det var för 20 år sen är lite orättvist då samhället ser väldigt annorlunda ut. För 20 år sen fanns det ett arbete för i princip alla, oavsett mental status och intelligens. Det gör det inte längre.
Citera
2018-03-04, 09:03
  #14
Medlem
Klart det är svårare nuförtiden. Jag har jobbat inom industrin i drygt tio år. De äldre på jobbet har haft samma jobb sen de började arbeta efter skolan. Samtliga säger att det var lättare förr. Mindre stress, man var fler anställda och kraven var lägre. Alla blev tillsvidareanställda efter en kortare period som vikarier eller liknande. Företaget bjöd ofta på mat och om någon ville ta en pilsner under arbetstid på fredagen var det inget konstigt. Folk såg jobbet lite som ett andra hem och man jobbade med samma människor år ut och år in och lärde känna varandra. Gick företaget lite sämre ett år var det ingen panik, man jobbade lite mindre och i sällsynta fall fick någon gå på grund av arbetsbrist, men samtliga fick direkt ett annat jobb där de blev tillsvidareanställda eller kom tillbaka igen efter kort tid.

Dagsläget ser helt annorlunda ut. Ingen anställs längre i företaget. Bemanningsföretagen dominerar totalt. Vinst är det enda som räknas och går det lite sämre en månad sparkas folk direkt ut och när det börjar gå bättre plockas nya bemanningsanställda in. De som fick gå har blivit placerade någon annanstans och finns inte tillgängliga så nya måste läras upp. Folk kommer och går hela tiden och man hinner aldrig lära känna någon ordentligt.

Klart som fan det var lättare förr. Jobbade du bra och var normalbegåvad hade du ditt på det torra. Gubbarna på jobbet som nu är färdiga för pension har varit fast anställda hela livet, aldrig arbetslösa och majoriteten har betalat av sina bostadslån för decennier sen eftersom en stor villa kostade 500 000 när de var i 25-årsåldern.
Citera
2018-03-04, 09:12
  #15
Medlem
InflatableBoppos avatar
Skolan är i stort sett frivillig och man kan lätt komma undan med skolk skolan erbjuder lov och på det studiedagar. Skolan är ytterst dålig på att föredra unga inför årtionden av arbete. Man kommer från en rätt skön tillvaro på gymnasiet där man spelar biljard på rasterna och kan gå hem om man känner sig krasslig till en 8 timmars arbetsdag och en månads semester.
Citera
2018-03-04, 09:13
  #16
Medlem
Det första barn få se idag är en TV-skärm vad tror ni det gör med hjärnan?
Citera
2018-03-04, 09:34
  #17
Medlem
Allt var bättre förr och det finns alltid något att klaga på hos nästa generation. Dagens unga kommer att gnälla på nästa generation och referera till hur saker och ting minsann var på den här tiden.
Citera
2018-03-04, 09:43
  #18
Medlem
[quote=Trolltestet|63400604]Orsaken är främst att de överlastar sina sinnen med allt för mycket nonsens på sin fritid.
En normal nu levande människa kräver 2 timmars tystnad (dvs tanketid fri från yttre stimulans) innan de går och lägger sig för att bibehålla en TOTAL mental sanitet dagen efter.

Nonsensvärlden bidrar till orealistiska måstelyckaskrav som inte rimmar med den faktiska verkligheten. Gäller inte bara unga utan väldigt många. Internet har skapat en speedad värld med speedade människor och då blir det många som far illa. Människor är ju beroende av mobila datorer idag redan i dagis.
Citera
2018-03-04, 09:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?

de är iinte motiveade eller engagerade. ingen ruter i dem och oftast har de ingen utbildning och vant sig vid att leva på bidrag. oftast märker man att de har låg intelligens. som en idiot som sa att hon hade en kollega som varit sjuk två dagar bara det att ordern las sju dagar innan hon blev sjuk sina två dagar. då tog jag bort min order när man anställer alla dessa genier.
Citera
2018-03-04, 10:03
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonmyn
Klart det är svårare nuförtiden. Jag har jobbat inom industrin i drygt tio år. De äldre på jobbet har haft samma jobb sen de började arbeta efter skolan. Samtliga säger att det var lättare förr. Mindre stress, man var fler anställda och kraven var lägre. Alla blev tillsvidareanställda efter en kortare period som vikarier eller liknande. Företaget bjöd ofta på mat och om någon ville ta en pilsner under arbetstid på fredagen var det inget konstigt. Folk såg jobbet lite som ett andra hem och man jobbade med samma människor år ut och år in och lärde känna varandra. Gick företaget lite sämre ett år var det ingen panik, man jobbade lite mindre och i sällsynta fall fick någon gå på grund av arbetsbrist, men samtliga fick direkt ett annat jobb där de blev tillsvidareanställda eller kom tillbaka igen efter kort tid.

Dagsläget ser helt annorlunda ut. Ingen anställs längre i företaget. Bemanningsföretagen dominerar totalt. Vinst är det enda som räknas och går det lite sämre en månad sparkas folk direkt ut och när det börjar gå bättre plockas nya bemanningsanställda in. De som fick gå har blivit placerade någon annanstans och finns inte tillgängliga så nya måste läras upp. Folk kommer och går hela tiden och man hinner aldrig lära känna någon ordentligt.

Klart som fan det var lättare förr. Jobbade du bra och var normalbegåvad hade du ditt på det torra. Gubbarna på jobbet som nu är färdiga för pension har varit fast anställda hela livet, aldrig arbetslösa och majoriteten har betalat av sina bostadslån för decennier sen eftersom en stor villa kostade 500 000 när de var i 25-årsåldern.

Instämmer helt. Fy fan för att vara ung idag, det klagas jävligt mycket på den unga generationen men de har ett mycket hårdare och kallare klimat att gå ut och jobba i än vi som började jobba för 30-40 år sedan. Det går inte att jämföra.
Citera
2018-03-04, 10:07
  #21
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Orsaken är främst att de överlastar sina sinnen med allt för mycket nonsens på sin fritid.
En normal nu levande människa kräver 2 timmars tystnad (dvs tanketid fri från yttre stimulans) innan de går och lägger sig för att bibehålla en TOTAL mental sanitet dagen efter.

Känner du en endaste människa idag som ger sitt sinne den tiden?

Jag gör. Ibland lite mindre, ibland lite mer men ungefär. Väldigt stimulerande och skönt.

Jag tror det handlar om att ungdomar är helt enkelt psykiskt klena. Jag känner flera som varit sjukskriva, vissa bara månader, andra i åratal. Alla är lata WT-människor som jag klippt kontakten med.
Citera
2018-03-04, 10:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Dagens unga är bortklemade curlade svaga och mesiga idioter. Naturligtvis bryter de ihop för minsta lilla.
De orkar inte göra någonting. klagar på att bära saker som väger 10-15 kg.

När jag arbetade på bygge i min ungdom fick jag bära 50kg säckar upp på en byggnadsställning till murarna som satt och drack pilsner..

De ungdomar jag träffat i dagens läge kunde inte ens få upp 50 kg från marken..än mindre bära det någonstans.

Att sitta framför datorn och tro man kan få tjejer via ett knapptryck på musen visar hur korkade de är i dagens läge.. Noll koll på hur man fungerar socialt eller hur man samtalar med någon.

De klarar inte av ett socialt liv efter som de tror allt fungerar som i en dator. Så även på arbetet.

Dagens unga är mycket starkare än sinnesslöa och korkade proletärer från din generation, som tillhär historiens dummaste generation.
Citera
2018-03-04, 10:13
  #23
Avstängd
F.Hansens avatar
Kort sagt, många föräldrar har inte lyckats bygga upp sina barn så att de växer upp som starka individer med en hög förmåga att skapa värde för sig själva & för andra. De har svag fysik, dåliga kunskaper för att bygga någon slags karriär, det gör dem till själviska emos som inte har tillräckligt för att dela med sig till andra. Med tiden stänger deras livssituation in dem mer och mer i en negativ spiral och så börjar de med en massa mediciner som förstör dem ännu mer.
Bra jobbat. Tyvärr är en del inte ämnad att leva i det här samhället.

Elvis Presley Only The Strong Survive -> https://www.youtube.com/watch?v=JfT3l31mmnc

Ännu fler föräldrar har naturligtvis lyckats på ett godkänt sätt. Men komplexiteten i samhället ökar, det innebär mer möjligheter för de som kan se dem och förstå dem. De som inte kan handskas med ökad komplexitet har ännu fler fallgropar att falla i.

Och inte kommer livet bli enklare för världens befolkning, om man inte är on top av ens game så kan man inte förvänta sig att uppleva ett liv som är "fantastiskt".
Citera
2018-03-04, 10:18
  #24
Medlem
rostigamazons avatar
Varför går så många unga "in i väggen", innan de äns har börjat jobba?

Dålig arbetsmiljö dåliga löner på företagen. Ungdomarna har ingen framtidstro längre, att arbeta lockar inte längre, alla vill ha tillbaks den svenska modellen, istället för EU-modellen vi har nu. Finns knappt någon, som tror på det här landet längre.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2018-03-04 kl. 10:26. Anledning: locka skulle vara lockar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback