Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 14:35
  #121
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?


För att kapitalismen och marknaden och politikerna och media och girigheten och egoismen och bankerna och masskonsumtionen och globalismen och sociala medier och gifterna i maten och miljön och omoralen driver folk till att bli likriktade, zombieaktiga, icke tänkande låne- och löneslavar.
Det har blivit så satans korkat efterblivet i västvärlden att man numer ska vara "glad och tacksam" över att gå till jobbet, man ska vara sitt jobb, göra karriär, ge det där "lilla extra", sikta på helgen, semestern och pensionen, och du ska konsumera en massa skräpprodukter tillverkade på andra sidan jorden av nån ännu mer stackars jävel och därpå ska du iklä dig en massa skitattribut att visa upp för andra för att signalera "status", när det enda människan gör i själva verket är att stressa och slita för att skapa kapitaltillväxt åt någon som garanterat redan har mer än han (ja det är mest män) behöver.


Tro fan att folk blir olyckliga, deprimerade och utbrända av att leva ett sådant skräpliv, det är omänskligt och värdelöst, känslolöst, onaturligt slaveri när vi egentligen kunde ha haft det så bra på vår vackra planet så böjer vi oss för kapitalet som om det vore någon slags naturlag. Usch!
Citera
2018-03-04, 14:37
  #122
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?

De har tillbringat sin uppväxt sittandes i en källare spelandes datorspel all vaken tid, medans föräldrarna tryckt ner mat i halsen på dem och städat, tvättat, skjutsat, bäddat och gjort deras läxor. När de sedan tvingas kravla ut ur kokongen och 'träffas' av verkligheten blir detta en chock, därav utbrändheten.
Citera
2018-03-04, 14:42
  #123
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
De har tillbringat sin uppväxt sittandes i en källare spelandes datorspel all vaken tid, medans föräldrarna tryckt ner mat i halsen på dem och städat, tvättat, skjutsat, bäddat och gjort deras läxor. När de sedan tvingas kravla ut ur kokongen och 'träffas' av verkligheten blir detta en chock, därav utbrändheten.
I många fall är det tyvärr så. Det har varit uppenbart rätt länge att hela Curling-generationen skulle gå sönder när dom konfronteras med verkligheten.
Citera
2018-03-04, 14:43
  #124
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tror också en del i grundproblemet är att de inte kan sklija på de och dem, samt att de inte kan stava till ens.
Dem kan faktiskt inte äns de men de är inte det ända problemet, dem har ofta mobbats av lärare i skolan som kränker de med kommentarer om dem inte har möjligthet att gå fast än de är olagligt.
Citera
2018-03-04, 14:44
  #125
Medlem
SERUM10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Trivseln på själva jobbet? Jag hade ett extrajobb under min gymnasietid vilket sög ganska hårt, jag gick alltid dit men fyfan ibland ville man bara dö. Mitt nuvarande jobb är precis vad jag alltid velat ha, och jag älskar det. Vaknar jag med feber så tar jag en ipren och åker ändå.

Puckat av dig, och egotrippat. "Presenteeism", dvs att gå till jobbet trots smittbar sjukdom, kostar både företaget
och samhället mer än om du stannar hemma.
Citera
2018-03-04, 14:51
  #126
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Ett svar på att företag och att samhället blivit girigt. Vem vill jobba för någon och något som bara utnyttjar en?
Den som vill äta?
Citera
2018-03-04, 14:52
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Jag skulle tro att det ligger i hur bortskämda unga är idag.

Dvs bortskämda i hur mycket arbete vs fritid dem har.

När dem väl kommer ut i arbetslivet så är dem oförberedda på att jobba "långa" 8 timmars dagar.

Det är något som måste byggas upp och man måste härdas lite.
Men det är lätt att ge upp när det blir lite tungt i början.

Har man jobbat i mindre än 5 år i ett standard arbete (dvs inte 12-14 timmar arbete varje dag) så ska man fan inte säga att man är utbränd.

Ta ett par dar semester och återvänd som en vuxen människa.
Det är inte arbetet i sig man blir utbränd av, det är den konstanta stressen man ofta får med sig hem. Ingen har blivit utbränd av ”gammalt hederligt” arbete där man tar en dag i taget. Jag har träffat många utbrända människor och de påminner verkligen om amfetaminister: ryckiga, stirriga blickar med aningen för stora pupiller, pratar snabbt och osammanhängande, osv. Många av dem har det tidigare gått bra för, utbildade, mycket pengar. Sen utvecklar de sömnproblem. Några år senare säger det pang och så beter dem sig som strykrädda hundar.

Konstant stress med deadlines, flytta hit och dit för jobb, utbildningar som blir irrelevanta snabbare än man hinner klara av dem, chefer som skriker sig hesa om resultat, greja dagisplatser, bostadsmarknaden...

Fysiska jobb blir du sliten i kroppen av men du sover i alla fall gott. Bästa jobb jag haft var som trädgårdsarbetare.
Citera
2018-03-04, 14:53
  #128
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Ett svar på att företag och att samhället blivit girigt. Vem vill jobba för någon och något som bara utnyttjar en?

+1 arbetade bygg tvingades bära glas på 250+kg med 3 sugproppar, om man klagade eller ville ansluta sig till facket blev man avskedad.

Vem vill slita arslet av sig för någon som inte bryr sig om dig?
Citera
2018-03-04, 14:55
  #129
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Dels är de söndercurlade och dels har arbetsmarknaden blivit tuffare. Allt ska effektiviseras hela tiden vilket gör att man får jobba ihjäl sig. De som är äldre vill inte erkänna hur det var, men förr kunde man bara byta jobb om det var lite ''jobbigt''.
Det var på 1800 talet och tidigare folk jobbade ihjäl sig.
Medellivslängen var väl 40-50
Citera
2018-03-04, 14:57
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?
Handlar nog om att vara bekväm , varför jobba när du kan få allt gratis ändå. Plus med dagens låga arbetslöshet så kommer ingen på FK ifrågasätta nåt av det du har , dom behöver också ha nåt att göra liksom. Har en kille på jobbet , runt 24 och har 3e ungen på väg och har gått in i väggen förra året , kör 50 procent nu , undrar varför idioten gick i väggen tro ?
Citera
2018-03-04, 14:57
  #131
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Ungdomarna är söndercurlade och tror att livet är en lek. När de stöter på verkligheten kraschar de.
Lösningen: hårdare disciplin i skolan, strängare kunskapskrav och nolltolerans mot klagande föräldrar.
Citera
2018-03-04, 15:05
  #132
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Intressant tråd detta. Ungefär vartannat inlägg säger att det är hårdare och svårare nuförtiden att ta sig in på arbetsmarknaden och hålla sig kvar, och resten att unga nuförtiden är söndercurlade och inte beredda på krav som vuxenlivet ställer. Sedan ett fåtal som menar att det är både och.

Jag sällar mig till de som säger både och, men att det ena har allt att göra med det andra. Teknologins framfart ställer krav på industrier att vara bättre på att anpassa sig i snabbare takt, vilket pressar marginaler och gör det svårare att hitta långtidsanställningar för vanliga människor, för att inte tala om trivsamma, lärorika sådana. Samtidigt så konsumerar människor mer och mer, vilket kräver mer från dem själva för att ha råd med, såväl högre ansträngning under fritiden för att kunna ägna sig åt det.

Att barn inte är lika förberedda på hur vuxenlivet går till är mest för att den tidigare generationen inte har haft tid att ordna det åt dem eftersom problemen jag beskrev ovan fanns även för tio, tjugo, och trettio år sedan. Det har bara fortsatt i samma takt. Skolan är i huvudsak bara dagis där föräldrarna lämnar sina barn så att de själva ska ha tid med jobb. Stress ökar, konsumtion ökar, ansträngningar för att bidra till den ökade konsumtionen ökar, cirkeln sluts. Det är svårt att skylla på någon enskild orsak egentligen, det är bara svårt att ta sig ur.

Jag har gått från att vara 100% liberal teknikoptimist till att förespråka mer och mer försiktighet. Det faktum att produktivitet ökar men arbetstimmar och lön stagnerar på sina håll (källa) visar att det krävs mer strategiskt tänk än att bara släppa loss teknologin och tro att allt löser sig. Det ger faktiskt en rätt olustig känsla i magen att behöva erkänna att framtiden inte går åt det håll jag hoppades att den skulle göra...

Instämmer, jag delar din oro. Glöm inte att vi ska arbeta allt längre också. Det kanske inte ens blir någon pension, utan man hamnar direkt i fattigstugan när man inte orkar arbeta efter 75.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback