Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 03:08
  #1
Medlem
Klappadens avatar
Hej! Det är så att jag har tagit bort ett klädskåp i hallen som har stått där sedan lägenheten byggdes, och nu är det en betongbit i taket som jag behöver måla vitt. Jag har smetat i snickerispackel för att täcka eventuella hål, men känns näst intill omöjligt att jämna ut hela den ojämna ytan på ca 50x50 cm. Går det att måla flera lager med färg så att det jämnar ut sig eller är spackel det enda sättet? Får åka in och köpa en 10 liters spackelburk på Rusta imorgon i så fall

Ojämnheten ser ungefär ut såhär https://www.canstockphoto.se/oj%C3%A...-31779795.html
Citera
2018-03-04, 08:00
  #2
Medlem
GubbenSnusks avatar
Hej.
Nej du kan inte måla tills det blir slätt.
Spackla två gånger innan du slipar.
Låt torka ett dygn mellan spacklingarna.

Blir det inte bra så gör det igen


Lycka till!!
Citera
2018-03-04, 08:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenSnusk
Hej.
Nej du kan inte måla tills det blir slätt.
Spackla två gånger innan du slipar.
Låt torka ett dygn mellan spacklingarna.

Blir det inte bra så gör det igen


Lycka till!!
Du slipar isåfall innan spacklingen, annars så slipar du bort spacklet.

Kolla här, väggslipmaskin FLEX. (Du får kolla själv där du bor)
http://www.ramirent.se/produkter/byg.../slipmaskiner/
Hyr en sån, flexa 10min (om det är betong alltså, inte på annat material) sedan spackla om det behövs.
Koppla på en dammsugarslang på flexen.
Citera
2018-03-04, 08:44
  #4
Medlem
Le-Hericons avatar
Grovt spackel - torka - slipa - finare spackel - torka - slipa - eventuellt en sista omgång med fint spackel - slipa jämnt - måla.

Tålamodsprövande? Jajemen; men det blir snyggt om du gör rätt från början. Att hälla på litervis med färg löser inga problem.

Tänk på att du kommer att se ditt resultat varenda dag. Kommer du att känna dig nöjd med dig själv om det ser ut som fan där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback