Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-04, 01:03
  #1
Medlem
Rudges avatar
Jag går i tankar att skaffa en hund modell större men vill ha tips på raser och kanske höra om andras erfarenheter av dem.
Nätet är fullt av info men för att göra det enkelt för mig på vilka raser jag ska söka och läsa om så ber jag nu er om hjälp.
Jag är hundvan även om detta med olika raser inte är något jag ägnat mycket tid åt och jag har för tillfället en mindre blandrastant.

Rasen jag letar efter ska som sagt vara STOR. Jag vill att den ska vara stor för att jag tidigare haft större blandraser och gillar stora hundar.
Idag har jag inga småbarn hemma och jag har utrymme och bor bra för att hunden ska få vara ute lätt och mycket, i sällskap av mig.

Långa promenader bör fungera men ej vara ett måste dagligen.
Jag är inte överförtjust i pälsvård.

Jag vill ha en lugn ras som trivs med ett stilla liv.

Den ska vara lätt att ha att göra med och inte ha överdrivet mycket vakt i sig.

Jag är bestämd om så behövs så den behöver inte fostra sig själv men inom rimliga gränser då jag vill ha en vän i hunden och inte ständigt behöva vara husse järnhand.

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av?
Citera
2018-03-04, 01:12
  #2
Medlem
TuckerandDales avatar
Golden Retriver,Gordon Setter,Bernerserner och en underbar ras som ofta glöms bort och min personliga favvo Borzoi (Rysk varghund)
Citera
2018-03-04, 01:29
  #3
Medlem
vonEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag går i tankar att skaffa en hund modell större men vill ha tips på raser och kanske höra om andras erfarenheter av dem.
Nätet är fullt av info men för att göra det enkelt för mig på vilka raser jag ska söka och läsa om så ber jag nu er om hjälp.
Jag är hundvan även om detta med olika raser inte är något jag ägnat mycket tid åt och jag har för tillfället en mindre blandrastant.

Rasen jag letar efter ska som sagt vara STOR. Jag vill att den ska vara stor för att jag tidigare haft större blandraser och gillar stora hundar.
Idag har jag inga småbarn hemma och jag har utrymme och bor bra för att hunden ska få vara ute lätt och mycket, i sällskap av mig.

Långa promenader bör fungera men ej vara ett måste dagligen.
Jag är inte överförtjust i pälsvård.

Jag vill ha en lugn ras som trivs med ett stilla liv.

Den ska vara lätt att ha att göra med och inte ha överdrivet mycket vakt i sig.

Jag är bestämd om så behövs så den behöver inte fostra sig själv men inom rimliga gränser då jag vill ha en vän i hunden och inte ständigt behöva vara husse järnhand.

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av?
Strunta i storleken och skaffa dig en cocker spaniel. Då har du din bästa vän i livet.
Citera
2018-03-04, 07:54
  #4
Medlem
MissMDs avatar
Vilken typ av mental aktivering hade du i så fall tänkt och ge hunden?

Du skriver "Långa promenader bör fungera men ej vara ett måste dagligen."

Vad för dig räknas som en lång promenad, och de dagar hunden inte får en lång promenad, vilken typ av aktivering kommer hunden få då?

Rent spontant känns det inte som att det är någon ras som skulle passa din beskrivning eftersom ingen ras vill leva ett 'stilla liv', i den bemärkelsen. Ska i så fall vara en omplacering av någon pensionerad gammhund.

Men är du villig att jobba lite med din hund så finns det nog flera fina, stora raser
Citera
2018-03-04, 09:27
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag går i tankar att skaffa en hund modell större men vill ha tips på raser och kanske höra om andras erfarenheter av dem.
Nätet är fullt av info men för att göra det enkelt för mig på vilka raser jag ska söka och läsa om så ber jag nu er om hjälp.
Jag är hundvan även om detta med olika raser inte är något jag ägnat mycket tid åt och jag har för tillfället en mindre blandrastant.

Rasen jag letar efter ska som sagt vara STOR. Jag vill att den ska vara stor för att jag tidigare haft större blandraser och gillar stora hundar.
Idag har jag inga småbarn hemma och jag har utrymme och bor bra för att hunden ska få vara ute lätt och mycket, i sällskap av mig.

Långa promenader bör fungera men ej vara ett måste dagligen.
Jag är inte överförtjust i pälsvård.

Jag vill ha en lugn ras som trivs med ett stilla liv.

Den ska vara lätt att ha att göra med och inte ha överdrivet mycket vakt i sig.

Jag är bestämd om så behövs så den behöver inte fostra sig själv men inom rimliga gränser då jag vill ha en vän i hunden och inte ständigt behöva vara husse järnhand.

Har ni några tips och erfarenheter att dela med er av?
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Golden Retriver,Gordon Setter,Bernerserner och en underbar ras som ofta glöms bort och min personliga favvo Borzoi (Rysk varghund)
Frågan är vad o hur lite aktivering du kommer ge den samt om den ska ha noll avsaknad av pälsvård?
Likaså, vad är en stor hund?
För, TuckerandDale listar ett par bra raser här.
En Retriever passar bra in på beskrivningen o hatar man helt pälsvård då är det Labradoren som gäller o då av icke jakttyp. Golden för en novis kan vara ett lotteri då det är en ras med mantalitetsproblem.
Men min favorit av Retriever är den jag har själv. Dvs Flatcoated Retriever.
Om man hårdtränar den o sedan övergår till en soffpotatis så kommer den riva bostaden.
Men med mina nuvarande så köptes de när min sjukdom eskalerade o är jag i en dålig period så får de korta koppelpromenader med matte för att sedan ligga i sängen med mig i några veckor.
Helt underbara hundar.
Fördelen med Retriever är att de är lätta. Lär dem, nej. Köp en påse Frolic o sedan har du en lydnadschampion😉
Har även kommit i kontakt med rasen Borzoi på senare år. Jävlar vilken trevlig hundras o mycket speciell😄. En skitstor hund som tar noll plats.
Problemet med den är att den kan springa långt på kort tid så att släppa den lös är tydligen i get att rekomendera.
Båda raserna jag nu har gjort reklam för har ett gemensamt problem o det är uppfödarna.
Här gäller det att välja rätt.
Men är du intresserad så har jag namnet på en Borzoiuppfödare som är uppfödaren jag själv önskar att jag var. Samma sak med Flatten. Den kan jag utan o innan o har bra koll på uppfödare med.

Men det viktigaste rådet jag kan ge är att välja ut några raser själv o återkom när du gjort detta så kan du få mer specifika råd. Sist men inte minst så ta tidig kontakt med en uppfödare o besök den utan att den har valpar. Då får du träffa vuxna hundar o själv avgöra om den är rätt.
För en valp är självsäljande.
Citat:
Ursprungligen postat av vonEk
Strunta i storleken och skaffa dig en cocker spaniel. Då har du din bästa vän i livet.
Nja. En Cocker ska inte en novis köpa då det finns mycket skit i rasen o sedan kräver den pälsvård.
Citera
2018-03-04, 09:28
  #6
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Vilken typ av mental aktivering hade du i så fall tänkt och ge hunden?

Du skriver "Långa promenader bör fungera men ej vara ett måste dagligen."

Vad för dig räknas som en lång promenad, och de dagar hunden inte får en lång promenad, vilken typ av aktivering kommer hunden få då?

Rent spontant känns det inte som att det är någon ras som skulle passa din beskrivning eftersom ingen ras vill leva ett 'stilla liv', i den bemärkelsen. Ska i så fall vara en omplacering av någon pensionerad gammhund.

Men är du villig att jobba lite med din hund så finns det nog flera fina, stora raser
Vad jag menar är att jag gärna går långa promenade som jag vill att hunden ska vara delaktig vid men att jag vissa dagar ej klarar detta och kanske tar en vanlig sväng runt och omkring på en halvtimme timme. Ursäkta för att jag var oklar där.

Stilla liv är lika med tillsammans med mig i godan ro en bit från samhället.
Citera
2018-03-04, 09:35
  #7
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Frågan är vad o hur lite aktivering du kommer ge den samt om den ska ha noll avsaknad av pälsvård?
Likaså, vad är en stor hund?
För, TuckerandDale listar ett par bra raser här.
En Retriever passar bra in på beskrivningen o hatar man helt pälsvård då är det Labradoren som gäller o då av icke jakttyp. Golden för en novis kan vara ett lotteri då det är en ras med mantalitetsproblem.
Men min favorit av Retriever är den jag har själv. Dvs Flatcoated Retriever.
Om man hårdtränar den o sedan övergår till en soffpotatis så kommer den riva bostaden.
Men med mina nuvarande så köptes de när min sjukdom eskalerade o är jag i en dålig period så får de korta koppelpromenader med matte för att sedan ligga i sängen med mig i några veckor.
Helt underbara hundar.
Fördelen med Retriever är att de är lätta. Lär dem, nej. Köp en påse Frolic o sedan har du en lydnadschampion😉
Har även kommit i kontakt med rasen Borzoi på senare år. Jävlar vilken trevlig hundras o mycket speciell😄. En skitstor hund som tar noll plats.
Problemet med den är att den kan springa långt på kort tid så att släppa den lös är tydligen i get att rekomendera.
Båda raserna jag nu har gjort reklam för har ett gemensamt problem o det är uppfödarna.
Här gäller det att välja rätt.
Men är du intresserad så har jag namnet på en Borzoiuppfödare som är uppfödaren jag själv önskar att jag var. Samma sak med Flatten. Den kan jag utan o innan o har bra koll på uppfödare med.

Men det viktigaste rådet jag kan ge är att välja ut några raser själv o återkom när du gjort detta så kan du få mer specifika råd. Sist men inte minst så ta tidig kontakt med en uppfödare o besök den utan att den har valpar. Då får du träffa vuxna hundar o själv avgöra om den är rätt.
För en valp är självsäljande.

Nja. En Cocker ska inte en novis köpa då det finns mycket skit i rasen o sedan kräver den pälsvård.
Tack för rekomendationer. Jag har ingen brådska utan vill verkligen hitta rätt och ge det den tid som behövs. Att "sadla om" från "lilla morran" är ingenting jag gör lättvindigt. Jättebra svar av dig!
Citera
2018-03-04, 09:49
  #8
Medlem
Borzoien är ett kattmördare och skapar gärna dålig stämning i grannskapet om du planerar att släppa lös den...
Irländsk varghund är mer dämpad om du vill ha en vinthund...
Citera
2018-03-04, 09:56
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Borzoien är ett kattmördare och skapar gärna dålig stämning i grannskapet om du planerar att släppa lös den...
Irländsk varghund är mer dämpad om du vill ha en vinthund...
Den är även harmördare. Men om TS köper både en Borzoi o en Retriever så har han snart tjänat in hundköpet med gratis mat.😉
Som jag skrev så ska det mkt till om man kan ha den lös. Själv har jag sett den där Borzoien jag skrev om i en hundrastgård i Vidingsjö, Linköping. Den rastgården är riktigt stor o satfläsk vad det gick undan. Den sprang i åttor runt mina Flattar som inte hängde med ens när de genade.
Så, kan man lösa just springbiten så är rasen helt underbar.
Citera
2018-03-04, 11:14
  #10
Medlem
Myrtens avatar
Jag skulle vilja föreslå en lite annorlunda hund, Gammel dansk hönsehund...
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundr...nsk-honsehund/
Även om SKKs hemsida påtalar att de behöver mycket motion och mental stimulans så har iaf de jag träffat (3 st i orelaterade sammanhang) varit BETYDLIGT mer laid back än den generella retrievern. Vilket inte iofs innebär att de inte gillar att motionera och jobbas med, men de verkar fungera bra även som sällskapshund utan att man jagar med dem. Bästa sättet att få vet är nog att prata med flera olika uppfödare och höra vad de anser.
Citera
2018-03-04, 12:21
  #11
Medlem
Finns bara en hund för dig ts med den beskrivningen,

Boerboel,

Finns ingen hund med bättre mentalitet, den är stor men snäll,
Testar aldrig sina ägare som tex en rottweiler gärna gör,

Har vakt men skiljer på folk och fä och går på din utstrålning, dvs tycker du en person är obehaglig så märker den det och, reagerar därefter,

Hård men lättkorrigerad med endast din röst

Lekfull utomhus och lugn inomhus, skälvklart ska den ha promenader och aktivering men en dag utan är ingen fara,

Sover på mornarna tills husse går upp,

Helt klart världens bästa hund,

Men räkna inte med att den vill apportera pinnar eller så, det r under dens värdighet,

Den vill ochså vara nära familjen och absolut inte i någon hundgård,

Pratar.mycket genom att pipa och göra olika ljud,

Ska inte gå i trappor,
Och ska ha ett bra foder för sina leder
Citera
2018-03-04, 14:25
  #12
Medlem
Rudges avatar
Tacksam för att ni skriver och läser, googlar och spånar.
Fortsätt gärna dela med er.
Uppskattas mycket även om jag inte har en massa frågor till alla inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback