Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-03-06, 20:35
  #109
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Förstår inte alls varför ett miljardföretag som Facebook, som dessutom ligger beläget i the land of the free, skulle bry sig en halv minut om vad "svenska staten samt EU" gnäller över. Har de verkligen sån makt?

Nog har EU en viss makt? Kolla vilka böter de kan utdela, om de vill:

Citat:
Google får betala nära 24 miljarder i böter

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/g...r-euro-i-boter

Fast ännu värre är det om EU släcker ned företagets sajter i hela Europa som straff. Det lär vara kännbart. Jag tror knappast att Europa är en försumbar marknad för amerikanska IT-företag.

De lär väl inte ta till sådana här åtgärder bara för en persons skull (som t.ex stackars Tino). Men om företaget bryter systematiskt mot lagar och regler, är saken en annan.
Citera
2018-03-06, 21:00
  #110
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Förstår inte alls varför ett miljardföretag som Facebook, som dessutom ligger beläget i the land of the free, skulle bry sig en halv minut om vad "svenska staten samt EU" gnäller över. Har de verkligen sån makt?


Facebook har en ganska betydande serverhall i Norrland.

Vill de fortsätta ha den hallen där så kan de inte bryta mot Svensk lag, varpå de såklart fogar sig snabbare till olika krav.
Citera
2018-03-08, 08:58
  #111
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tydligen måste jag återigen påminna att detta INTE är en allmän tråd om Tino S, varken vad han tycker/tjänar/gör på fritiden - eller vad ANDRA tycker om honom.

Här handlar det enbart om den korta avstängningen från Facebook.

OT raderat.

/Mod
Citera
2018-03-10, 13:02
  #112
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det störta hotet är egentligen den enskilda människan som inbillar sig att Facebook är den enda plattformen där ett fritt meningsutbyte kan och i vissa fall ska ske. Folk är facebookifierade, det finna bara Facebook och inget annat. Därför ska Facebook garantera mig yttrandefrihet. Patetiskt sa Bill, skrattretande sa Bull.

Aftonbladet, Expressen med flera andra tog bort möjligheten att kommentera artiklar, med samma logik skulle även dessa plattformar enligt yttrandefrihetslagen vara öppna för alla och allas åsikter. Argumenter håller inte.

Det står alla och envar fritt att dra igång en egen åsiktsfrihetsplattform, ingen är skyldig dig att sprida din åsikt.

Jag bestämmer vad som får skrivas på min privatägda vägg, inte du.

Med det sagt, Facebook har inte gjort något fel eller olagligt genom att stänga av Tino, utvärdera vad han har skrivit, och därefter bestämma sig för om kontot skall öppnas eller inte.
Det må gälla på pappret men i verkligheten stämmer inget av det du säger. Det är i praktiken helt omöjligt att starta ett eget initiativ som ska konkurrera ut alla kommersiella alternativ för yttrandefrihetens skull. Du kan rabbla dina regler bäst fan du vill, förändring måste komma när alla andra möjligheter är slut, det har historien visat tillräckligt många gånger. Att det är kapitalismen som står för åsiktsdiktaturen denna gång gör ingen skillnad och du.. Du framstår som jävligt löjlig med dina bestämda ”reglerna är minsann så” när du inte har något att vinna på att försvara kapitalistfittor som skulle råna ditt sorgliga lik på två röda om de ens lade märke till din existens. Skäms du inte?
Citera
2018-05-31, 12:34
  #113
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Hittar inte Tinos facebook efter den återaktiverades. Någon länk?
Eller vart skriver han nu för tiden?
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback