Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 23:46
  #1
Medlem
sminkads avatar
Så hur gör jag nu? Jag skulle vilja blåsa allt innehåll på hårddisken men den passar inte i min stationära tror jag.

Jag har en jävla massa sladdar till saker och ting bl.a en box man stoppar i externa Sata hårddiskar men där passar den inte. Försöker tänka ut om det går att koppla på något sätt till min stationära för att få upp den lille laptop hårddisken där.

Någon som har en aning jag är ganska it okunnig och det kanske märks. Finns det annars nåt företag som blåser hårddiskar i ett sista försök i såna fall.
Citera
2018-03-03, 23:48
  #2
Medlem
Och vad är det som är sönder i din lap top?. Varför har den slutat att fungera?.
Citera
2018-03-04, 00:02
  #3
Medlem
Valtieris avatar
Med blåser menar du förstöra innehållet eller få ut det?

I vilket fall, förstöra gör du bäst genom att bränna den och få ut innehållet finns det kablar som kan köpas billigt för att koppla in i moderkortet alt usb porten.
Citera
2018-03-04, 00:10
  #4
Medlem
https://www.teknikmagasinet.se/produ...-sata-harddisk

"Adapter för att ansluta SATA I eller SATA II-hårddiskar till datorns USB-port. "

https://www.teknikmagasinet.se/produ...-6gb-s-adapter

"USB till SATA-apapter(!) som du kan använda för att ansluta 2,5" interna hårddiskar till din dator."

Jag hade tydligen tur när jag skaffade mina prylar,för jag fick nåt "kit" med en massa olika typer av sladdar från just teknikmagasinet,fast det var ett par år sedan och jag kan inte hitta samma "kit" längre.

Det finns säkert billigare alternativ från andra sidor än teknikmagasinet men nu borde du ha lite hum om vad du behöver söka efter.

Citat:
Och vad är det som är sönder i din lap top?. Varför har den slutat att fungera?.


Och hur ser din stationära ut ?Skitgammal med "floppy" eller har du iallafall USB ingång ?
Citera
2018-03-04, 00:50
  #5
Medlem
sminkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Och vad är det som är sönder i din lap top?. Varför har den slutat att fungera?.

Det började med några bluescreens ibland. Sen hände det oftare. Allt funkade fortfarande bra efter varje om omstart. Sen började det komma var tredje dag och sen regelbundet och tillslut kunde jag inte starta datorn något mer. Den var ganska gammal så tänker på att det kan ha med det att göra?
Citera
2018-03-04, 00:52
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Kunde det här vara något till det du reda har:

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ro-sata-p38615
Citera
2018-03-04, 00:54
  #7
Medlem
sminkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Med blåser menar du förstöra innehållet eller få ut det?

I vilket fall, förstöra gör du bäst genom att bränna den och få ut innehållet finns det kablar som kan köpas billigt för att koppla in i moderkortet alt usb porten.

Jag menar med att bara rensa innehållet i den. Vet inte riktigt vad jag ska göra kanske ge till kompis, ha som backup, sälja vet inte riktigt. Jag hade iaf backup på de viktigaste sakerna på hårddisken så inget viktigt går förlorat.

Och ang. kablar så ska jag söka lite annars ska jag gå till en datorbutik.
Citera
2018-03-04, 00:56
  #8
Medlem
sminkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kunde det här vara något till det du reda har:

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ro-sata-p38615

Oj, det där verkade intressant. Ska ta reda på mer. Tack för länken!
Citera
2018-03-04, 01:49
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Om hårddisken är SATA och du har SATA i din stationära så är det bara att koppla in den. Det räcker med en SATA-sladd då 3,5"-diskar inte behöver extra strömförsörjning. Är din stationära dator mindre än tio år så har den SATA.
Citera
2018-03-04, 09:33
  #10
Medlem
sminkads avatar
Jag löste det! Tack för alla svar och tips!

Som jag sa har jag en burk där man kan stoppa in externa hårddiskar och få upp disken på datorn.

Grejen var att jag trodde min lilla laptop hårddisk inte skulle funka med det, men oj så fel jag hade. Funkar helt perfekt som just vilken annan hårddisk. Var bara att jag skulle hitta rätt sladdar så var det inga problem att koppa in och ihop den för att komma upp på min stationära dator. Väl där var det bara att formatera om den gamla ska lilla mängd som fanns på den.

Kruxet för mig var att den var dubbelt så liten egentligen som andra jag kört med så jag trodde inte på det.

Men nu har I T- IDIOTEN lärt sig något nytt i alla fall. Tack att ni inte kastat min tråd i papperskorgen, än...
Citera
2018-03-04, 14:45
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sminkad
Jag löste det! Tack för alla svar och tips!

Som jag sa har jag en burk där man kan stoppa in externa hårddiskar och få upp disken på datorn.

Grejen var att jag trodde min lilla laptop hårddisk inte skulle funka med det, men oj så fel jag hade. Funkar helt perfekt som just vilken annan hårddisk. Var bara att jag skulle hitta rätt sladdar så var det inga problem att koppa in och ihop den för att komma upp på min stationära dator. Väl där var det bara att formatera om den gamla ska lilla mängd som fanns på den.

Kruxet för mig var att den var dubbelt så liten egentligen som andra jag kört med så jag trodde inte på det.

Men nu har I T- IDIOTEN lärt sig något nytt i alla fall. Tack att ni inte kastat min tråd i papperskorgen, än...
Det är inte den fysiska storleken på hårddisken som är relevant, bara vilken sladd man ska använda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback