Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-07-21, 15:58
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Har faktiskt ingen aning men jag tror inte att det är värt att överföra från paypal till payoneer. Isådanafall är det bättre att bara spendera från ditt paypal direkt, tycker jag.


Jag har kollar runt nu och det bästa är väl att helt enkelt anmäla SA-skatt. Jag har ett bra jobb sedan flera år tillbaka som jag trivs med och ska väl inte hålla på och utmana ödet med strul med Skatteverk och liknande.
__________________
Senast redigerad av Skottland80 2019-07-21 kl. 16:03.
Citera
2019-07-21, 16:05
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Jag har kollar runt nu och det bästa är väl att helt enkelt anmäla SA-skatt. Jag har ett bra jobb sedan flera år tillbaka som jag trivs med och ska väl inte hålla på och utmana ödet med strul med Skatteverk och liknande.
äsch skit i de, betala om de säger nått
Citera
2019-07-21, 16:20
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
äsch skit i de, betala om de säger nått

Fast då har jag förstått så blir man straffskattad på 40 procent förutom det man blir upptaxerad på.

Och sen stod det lite grejer om att de kan driva åtal fast det är skattebrott av normalgraden där det är lätt att bli fälld med ytterligare böter, samhällstjänst och ibland fängelse. Ser ju bra ut i pappren. Om det bara var att man behövde betala det man är skyldig i utebliven skatt ifall man blir påkommen är en sak - det andra låter lite to much. Eller så var det några som överdrev å det grövsta i de exemplen jag hittade.
Citera
2019-07-22, 16:40
  #52
Medlem
PayPal ser ut att vara ett helt okej alternativ tycker jag.
1. Lön in på PayPal
2. Föra över typ 8-10K till bankkonto varje månad för räkningar, inköp osv.
Citera
2019-07-22, 20:30
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibben
PayPal ser ut att vara ett helt okej alternativ tycker jag.
1. Lön in på PayPal
2. Föra över typ 8-10K till bankkonto varje månad för räkningar, inköp osv.


Fast frågan är hur man undviker skatt. Om du för över 8-10K per månad så säger en del att du blir upptäckt till slut. Om inte inte så reagerar banken och det kan sätta igång en kedjereaktion till SKV.

Eller vad menar du med att Paypal är ett helt ok alternativ?
Citera
2019-07-22, 21:25
  #54
Medlem
Känns som att risken för det du nämner ökar ju mer pengar som sätts in på banken. Därför kan hälften ligga kvar hos PayPal, och andra hälften för man över från PayPal till kontot.
Citera
2019-07-24, 13:57
  #55
Medlem
Låter som att det är för små summor för att riskera något. Skatteverket letar fram dig förr eller senare. Räcker med en avundsjuk ”kompis” så är du fast och får framtida deklarationer granskade i evigheter.

Skapa ett eget bolag istället. Skriv en bred verksamhetsbeskrivning a la Tv-profilen Morberg:
”Bolaget skall idka producerande verksamhet, konsult-, förlags-, artist-, kompositörs-, text-, arrangörsverksamhet och handelsrörelse inom marknadsföring, PR, reklam, konst, bok, tidning, film, video, foto, radio, TV, musik, nöjes teaterbranschen. Vidare skall verksamheten bestå av sjukvårdstjänster utförda av leg. sjuksköterska, leg.barnmorska, såsom behandlingsass., psykodrama assistent, föredrag, pedagogi inom sex och samlevnad, kvinnopsykologi, missbruk, kommunikationsteorier, akupunktur, samtalsterapi, handel med naturmedicin samt med ovan förenlig verksamhet. Bolaget skall även bedriva arrangörsverksamhet inom jakt, fiske, skytte, ridning, skogspromenader, svampexkursioner, naturvård, fisketurer, båtutflykter. Bolaget skall även bedriva verksamhet inom restaurangnäring och catering.”
:-)

Sen ser du till att inte ta ut det som lön utan ha pengarna för saker ”till firman”. Tänk kreativt så köpen går att motivera för företaget. Att köpa en crosshoj till ett företag som enligt verksamhetsbeskrivningen ska ägna sig åt catering är inte så smart om det blir granskning. Men har du skrivit in uthyrning av motorfordon i verksamhetsbeskrivningen och kan uppvisa två utförda uthyrningar till olika polare är du hemma osv. Frilansfotograf motiverar köp av kamera och resor osv. Men att ta ut pengar cash blir svårare utan att skatta...sen när prylarna är avskrivna kan du köpa dem privat för en billig peng och sälja dem.

Lite omständigt men säkrare för din framtid. :-)
//BB
Citera
2019-07-24, 14:00
  #56
Medlem
Paypal är inte säkert då de lyder under pengatvätt- och terrorfinansieringslagar. De har öppna böcker mot amerikanska staten som i sin tur har utbyte med svenska staten så det blir kasst i längden.
Citera
2019-08-13, 19:14
  #57
Medlem
HBOs avatar
Hur mycket tid lägger du ner varje dag för att dra in så mycket pengar i månaden? Är det inte ett jäkla slit att vara chattoperatör?
Citera
2019-09-30, 10:13
  #58
Medlem
Någon som vill värva mig och tjäna pengar?
Jag skulle jättegärna vilja testa på det!
PM
__________________
Senast redigerad av Xitami 2019-09-30 kl. 10:24.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback