Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 16:46
  #1
Medlem
Hej.
Jag satt och tittade lite på folk som söker medryttare till sina hästar och plötsligt slog det mig att det blivit mer regel än undantag att man ska betala för att få vara medryttare. Hur kommer det sig?
Mvh
Citera
2018-03-03, 18:28
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomycurse
Hej.
Jag satt och tittade lite på folk som söker medryttare till sina hästar och plötsligt slog det mig att det blivit mer regel än undantag att man ska betala för att få vara medryttare. Hur kommer det sig?
Mvh

Stor efterfrågan = ”säljarens” marknad. Just ridning är ju någonting som blivit väldigt populärt bland medelklasskvinnor i äldre ålder, och dessa har ju pengar också.
Citera
2018-03-03, 19:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Stor efterfrågan = ”säljarens” marknad. Just ridning är ju någonting som blivit väldigt populärt bland medelklasskvinnor i äldre ålder, och dessa har ju pengar också.

Jo det är ju sant, men tycker det är märkligt ändå.
Jag har haft medryttare till mina hästar också under hektiska perioder, men då har de inte betalat något överhuvudtaget just för att jag får hjälp av dem. Jag tänker lite att det är ju mina djur så om jag får hjälp av någon som avlastar och faktiskt är bra för djuret inte tusan kräver jag betalning för det. Man skaffar väl inte medryttare för att göra en förtjänst, både få avlastning och betalt? Man gör det väl för djurets bästa, inte för pengar. Egentligen kostar dom ju lika mycket när dom bara går i hagen som dom gör om dom blir motionsridna, några skor dyrare kanske.
Citera
2018-03-03, 20:24
  #4
Medlem
anjoh66s avatar
Hobby --> Husdjur
/Moderator
Citera
2018-03-03, 20:29
  #5
Medlem
Tänker att skötare är gratishjälp och medryttare betalar. Folk har insett att det går har betalande medryttare så just därför har det blivit populärt.

Det 'r v'l ok om båda parter 'r med på det, men att bara få vara skötare och hjälpa till gratis är värdefullt på ett annat sätt.
Citera
2018-03-03, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Tänker att skötare är gratishjälp och medryttare betalar. Folk har insett att det går har betalande medryttare så just därför har det blivit populärt.

Det 'r v'l ok om båda parter 'r med på det, men att bara få vara skötare och hjälpa till gratis är värdefullt på ett annat sätt.

Jag ser inte riktigt skillnaden på de två🤔.
Sköter om djuret göran ju i bägge avseendena.
En granne frågade mig om jag ville hjälpa henne med en av sona hästar för några år sedan, jo men visst det kan jag ju göra tänkte jag. Ja men då skulle jag betala 600 i månaden. Nej tack. Det blir ju så jäkla fel.
Folk vill ha hjälp och vill ha betalt. Nu fungerar ju tydligen upplägget, men konstigt att folk både kan äta kakan och ändå behålla den så att säga.
Citera
2018-03-03, 21:19
  #7
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomycurse
Hej.
Jag satt och tittade lite på folk som söker medryttare till sina hästar och plötsligt slog det mig att det blivit mer regel än undantag att man ska betala för att få vara medryttare. Hur kommer det sig?
Mvh
Beror på vad du lägger in i begreppet medryttare.

Är det att dela på skötseln samt ta en runda i skogen ser jag det som självklart att det är hjälp till ägaren och gratis.

Ligger det på en annan nivå att hästen används som läromästare, medryttaren har tillgång till den för träningar för instruktör samt eventuellt även tävlar den är det mer OK IMO att ta betalt.

Sen är ju ett tredje alternativ att medryttaren faktiskt utbildar hästen och då skulle till och med det omvända vara aktuellt dvs att ägaren betalar för tjänsten.

Så allt är inte så enkelt.
Citera
2018-03-03, 21:23
  #8
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomycurse
Jo det är ju sant, men tycker det är märkligt ändå.
Jag har haft medryttare till mina hästar också under hektiska perioder, men då har de inte betalat något överhuvudtaget just för att jag får hjälp av dem. Jag tänker lite att det är ju mina djur så om jag får hjälp av någon som avlastar och faktiskt är bra för djuret inte tusan kräver jag betalning för det. Man skaffar väl inte medryttare för att göra en förtjänst, både få avlastning och betalt? Man gör det väl för djurets bästa, inte för pengar. Egentligen kostar dom ju lika mycket när dom bara går i hagen som dom gör om dom blir motionsridna, några skor dyrare kanske.
Det där beror nog helt på var man bor och vilket utbud det finns. Själv bor jag i en kommun där det är svårt att hitta medryttare alls. Hästtät lantbrukskommun. Men hade man bott nära en stor stad tror jag lätt man kunnat ta betalt och enkelt hittat medryttare.
Citera
2018-03-03, 21:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det där beror nog helt på var man bor och vilket utbud det finns. Själv bor jag i en kommun där det är svårt att hitta medryttare alls. Hästtät lantbrukskommun. Men hade man bott nära en stor stad tror jag lätt man kunnat ta betalt och enkelt hittat medryttare.

Ja så är det ju så klart. Svårt tänka mig att Lisa på landet i Värmland har lust betala för mocka och rida då och då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback