Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 12:18
  #1
Medlem
Jag har et Asus P8Z77-somethingsomething som har en egen extern antenn för bluetooth. Jag har köpt en handkontroll (SteelSeries Stratus XL) som jag försökt para med denna dator utan större framgång. Den kopplar ihop men förlorar tillkopplingen inom loppet av få sekunder.

När jag testade med min nyare bärbara PC så fungerar det, vilket gör att jag starkt misstänker att bluetooth på Asus-moderkortet antingen är för gammal eller helt enkelt inte fungerar. Jag har också en Logitech-dongle i denna PC till ett tangentbord.

Jag tänkte därför köpa mig en ny dongle, men i samband med detta har jag tre frågor;

1. Hur vet jag vad som kopplar till vilken dongle?

2. Hur tvingar jag en typ av enhet att koppla till en specifik dongle?

3. Kan man avinstallera den integrerade BT-kretsen på moderkortet?
Citera
2018-03-03, 12:35
  #2
Medlem
4. Kan man köra en form för benchmark på en bluetooth-koppling?
Citera
2018-03-03, 15:29
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowcrust
misstänker att bluetooth på Asus-moderkortet antingen är för gammal eller helt enkelt inte fungerar.
Kan vara programinställningar, leta igenom de inställningsmöjligheter som finns.
Ta reda på exakt moderkortsbeteckning och sök på asus supportsidor så hittar du nog i specifikationerna där vilken version av bt kortet stöder.
Mycket möjligt att det är nån buggig drivrutin, sök på supportsidorna om det finns nyare drivrutiner.
Är det fortfarande buggigt/trasigt så brukar det gå att inaktivera moderkortsfunktioner via bios, läs moderkortsmanualen hur man gör eller leta runt i inställningarna tills du hittar det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback