Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-03, 11:26
  #1
Medlem
Claweds avatar
När börjar det bli svårt att ens bli kvar på sin nuvarande nivå vad gäller muskelstyrka kondition och uthållighet, trots motiverande träningspass.

Pensions-åldern är väl satt långt senare än när orken börjar avta.
Eller kommer nedgången hastigt vid en viss ålder.

När elitidrottare lägger av så låter det ofta som brist på motivation.
Citera
2018-03-03, 11:40
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Beror ju på vad ens nuvarande nivå är. Finns ju folk som är 50+ och är både starkare och uthålligare än dom var vid 25 års åldern, tar man tag i träningen på senare år så kan man givetvis uppnå en bra fysik och kondition, även om man inte är "ung" längre.
Citera
2018-03-03, 12:25
  #3
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Beror ju på vad ens nuvarande nivå är. Finns ju folk som är 50+ och är både starkare och uthålligare än dom var vid 25 års åldern, tar man tag i träningen på senare år så kan man givetvis uppnå en bra fysik och kondition, även om man inte är "ung" längre.
Allmänt sett så blir frågan komplex eller omöjlig.
Men individuellt sett så borde det väl finnas en viss erfarenhet av när det börjar ta emot.
Jag tog ett muskelprov en gång efter överansträngning och tillfällig kraftlöshet.
Provsvaret gav dock inga besked alls om orsaken till nedgången i muskelstyrka.
Citera
2018-03-03, 12:27
  #4
Medlem
Beror helt på nivå på träning.
Jag är ganska genomtränad,Klart över genomsnitt, både i kondition och styrka.
Klarar fortfarande av att hålla en hyfsat hög nivå, och jag är i medelåldern.
PB senaste halvåret
10 km 45 min
Knäböj 150 kg
Marklyft 190 kg
Bänk 120 kg
Klarar fortfarande av mucle up
Citera
2018-03-03, 13:07
  #5
Medlem
sfrges avatar
Fysiskt på topp. Vad innebär det?
Jag är 40 nu. Håller på och löptränar.
Har gjort det i kanske tre års tid. Frågan är om jag nånsin haft så bra kondition som jag jagar nu?

När jag var 20-25 klättrade jag mycket.
Takterna finns ju kvar men visst har jag tappat mycket i teknik och styrka i fingrar och underarmar.

Att vara i fysisk form kan betyda en massa olika saker.
Citera
2018-03-03, 14:29
  #6
Medlem
Åldern arbetar ju mot en hela tiden men om man tränar så kan man hålla sig på en skaplig nivå livet ut. Finns ju 70-åringar som är i bättre fysisk form än många dataspelande 25-åringar. För egen del är jag starkare och ser bättre ut nu vid 47+ än jag gjorde vid 25 men som du säger, det här med muskelkondition börjar bli lite sämre som det känns. Blir fruktansvärt andfådd nu för tiden mot förr. Inte när jag joggar men lyfter skrot. Visst..lyfter ju tyngre vikter oxo men känns som man åtminstonde återhämtade sig bättre för några år sen..
Citera
2018-03-03, 15:02
  #7
Medlem
Bara man inte skadar sig så lär man orka hålla på länge.
Citera
2018-03-03, 15:05
  #8
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Fysiskt på topp. Vad innebär det?
.

När den biologiska klockan sätter gränser för det fysiskt möjliga.

Problemet med frågan är nog brist på referenser eftersom det mesta förändras.
13 år gammal med en vikt på 60kg simmade jag 50 meter på 31 sek vilket jag med nuvarande vikt på 75kg inte är i närheten av.
Det är inte jämförbart.
Citera
2018-03-03, 21:52
  #9
Medlem
lucifersatans avatar
Om du vill veta är det bara kolla de äldsta i eliten i valfri idrott. I de flesta idrotter verkar de flesta sluta strax efter 30. Det handlar knappast enbart om motivation. Finns de som vill hålla på längre, men resultaten blir helt enkelt inte detsamma. Sedan verkar det finns några enstaka som kan hålla på upp till 40års åldern.
__________________
Senast redigerad av lucifersatan 2018-03-03 kl. 21:57.
Citera
2018-03-04, 00:02
  #10
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Om du vill veta är det bara kolla de äldsta i eliten i valfri idrott. I de flesta idrotter verkar de flesta sluta strax efter 30. Det handlar knappast enbart om motivation. Finns de som vill hålla på längre, men resultaten blir helt enkelt inte detsamma. Sedan verkar det finns några enstaka som kan hålla på upp till 40års åldern.

Det kan ju skilja 15år.
De flesta simmarna tex, lägger av vid 23 års åldern.
Dara Torres däremot simmade världsrekord som 14 åring och tog senare OS medaljer enda upp till över 40 fyllda.
George Foreman återtog världsmästartiteln vid 45år.

Men nu påstås att orken inte behöver avta märkbart före 60årsåldern men att andra faktorer spelar in och att praktiskt taget alla tröttnar långt tidigare.
Citera
2018-03-04, 08:10
  #11
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Det kan ju skilja 15år.
De flesta simmarna tex, lägger av vid 23 års åldern.
Dara Torres däremot simmade världsrekord som 14 åring och tog senare OS medaljer enda upp till över 40 fyllda.
George Foreman återtog världsmästartiteln vid 45år.

Men nu påstås att orken inte behöver avta märkbart före 60årsåldern men att andra faktorer spelar in och att praktiskt taget alla tröttnar långt tidigare.

Simning är en ganska konstig sport där folk blir bra vid ung ålder, jag vet faktiskt inte varför. Det är inte så i andra sporter att 15åringar går o vinner liksom? Antar att Dara Torres var en supertalang.

George Foreman verkar ju vara en talang utöver det vanliga. Han kanske inte ens var på topp när han återtog världsmästartiteln?
Citera
2018-03-04, 14:46
  #12
Medlem
Stor skillnad på eliten. De får ju lägga av pga av skador /förslitningsskador. Motionärer kommer ofta kunna prestera bra även i senare ålder. Men det har att göra med vilken nivå man har. Många män här tycker nog 100kg är mycket i bänk. Men om de når den nivån så kan de enkelt hålla sen till 60 års åldern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback