Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-03, 10:39
  #1
Medlem
Hej, jag har två katter, en på 8 månader och en på 9. Varje gång efter att dom har uträttat sina behov så istället för att gräva i sanden kan dom stå i 3-5 minuter och gräva på väggarna av kattlådan. Har en sån där hop in låda så väggarna är ganska höga.

Undrar mest om det är ett beteende dom kommer sluta med eller om dom tror att dom faktiskt gräver ner det. Eller försöker dom meddela något som jag inte förstår. Lådan kan vara helt nygjord när dom gör det.
Citera
2018-03-03, 10:44
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Hej, jag har två katter, en på 8 månader och en på 9. Varje gång efter att dom har uträttat sina behov så istället för att gräva i sanden kan dom stå i 3-5 minuter och gräva på väggarna av kattlådan. Har en sån där hop in låda så väggarna är ganska höga.

Undrar mest om det är ett beteende dom kommer sluta med eller om dom tror att dom faktiskt gräver ner det. Eller försöker dom meddela något som jag inte förstår. Lådan kan vara helt nygjord när dom gör det.

Lådan är för liten tycker dom. Många har 1 låda per katt vissa två. Vi har 1 låda på två katter och dom gör samma sak men det är lugnt. Inte gjort sina behov utanför under året vi haft dom.
Citera
2018-03-03, 10:45
  #3
Medlem
Uninteresteds avatar
Min kisse gör likadant, han är ingen kattunge längre. Han gräver på både badrumsväggen, väggen av lådan och i sanden. Tror inte dom förstår att väggen inte är ett material som går att täcka med.
Citera
2018-03-03, 10:45
  #4
Medlem
supermassives avatar
Har också två katter varav den ena katten gör precis som dina katter. Den andra katten gräver dock i lådan precis som vanligt. Dock är de några år nu så jag antar att den ena katten inte kommer att ändra på sina vanor.
Citera
2018-03-03, 11:24
  #5
Medlem
15minFames avatar
Tror alla katter gör så mer eller mindre.
När jag hade katt så provade jag att hälla i mer sand men det hamnade mest bara utanför (öppen låda utan tak). Sen började jag använda katt-strö som neutraliserar lukten och det verkade hjälpa lite - min katt verkade fortare nöjd med sitt krafsande att det blivit begravt ordentligt för han nosade för att sen gå iväg.
Citera
2018-03-03, 11:28
  #6
Medlem
crispy-lips avatar
Jag har tre katter. Katt nr. 1 skrapar i sanden i 5-10 minuter eller tills man lyfter ut honom ur lådan, katt 2 ställer sig halvvägs ute ur lådan och skrapar på golvet (täcker inte över sitt bajs med ett enda korn kattsand). Den 3:e katten skrapar på sidan av lådan, och går sedan helt ur lådan och ställer sig i mitten av rummet och skrapar på golvet. De har gjort detta sedan de var små och två av dem är över 10 år gamla nu. Tror det är rätt vanligt beteende hos katter.
Citera
2018-03-03, 11:39
  #7
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Jag har tre katter. Katt nr. 1 skrapar i sanden i 5-10 minuter eller tills man lyfter ut honom ur lådan, katt 2 ställer sig halvvägs ute ur lådan och skrapar på golvet (täcker inte över sitt bajs med ett enda korn kattsand). Den 3:e katten skrapar på sidan av lådan, och går sedan helt ur lådan och ställer sig i mitten av rummet och skrapar på golvet. De har gjort detta sedan de var små och två av dem är över 10 år gamla nu. Tror det är rätt vanligt beteende hos katter.

Låter typ som mina två katter.
Den ena är jätteduktig och gräver över sitt på en gång och dessutom väldigt snabbt. Den andra katten däremot står och gräver på sidan av kattlådan, i taket, på kanten och sedan på golvet. Men inte heller den här katten lyckas träffa bajset med ett en kattsandskorn. Så det stinker varje jävla gång han har varit på lådan. Den duktiga katten tycker heller inte om lukten så han väntar alltid på att den andra katten ska bli klar med sitt skrapande så han får gå in och gräva över. Teamwork!
Citera
2018-03-03, 13:05
  #8
Medlem
låter som nån behöver komma på en ny design på katt lådan. tydligen gör den nuvarande modelen våra vänner förvirade.
Citera
2018-03-03, 13:08
  #9
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
låter som nån behöver komma på en ny design på katt lådan. tydligen gör den nuvarande modelen våra vänner förvirade.

Precis. Jag funderar på att köpa en sån kattlåda där de går in i lådan ovanfrån. Har hört en hel del gott om den så jag är lite sugen på att köpa hem en sån för att testa.
Citera
2018-03-03, 13:15
  #10
Medlem
tror dom gör så får att tvätta tassarna . samma sak som om vi tvättar händerna .
Citera
2018-03-03, 13:17
  #11
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Hej, jag har två katter ...

De brukar förklaras med att katterna tycker lådan är för liten.

Grävandet i sig är reflexmässigt, och inget de styr själva. Man kan t.ex. ibland se när de ätit att de vänder baken mot matskålen och krafsar i köksgolvet som om de täcker över ett kadaver.
Citera
2018-03-03, 14:19
  #12
Medlem
argaangelicas avatar
Katter har det beteendet. Gömma över och dölja. Samma som katten gör ute för att andra djur inte ska känna deras dofter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback