Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-12, 23:26
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novel
Punken.
Och alla fula människor som inte bryr sig om sitt varumärke, utan fokuserar på annat.

Punken dog med Sid. Men liksom Filthy Lucre Tour osv skojar du med mig. Fuck punk det är inte 80-tal alls. Det är 70tal dvs deep gen X.

Min egna högst osympatiska generation. Jag hoppas vi dör allihopa. Jag kommer få rätt i det. Jag har aldrig sett en sämre generation än min innan millenials, de tar priset. Men gen zyklon verkar OK.

Back to basics. Där har du förstås rätt. Men nej alltså vi var en vidrig generation. Är fortfarande. Vampyrgenerationen. Sög livet ur millenials och gjorde dem trisexuella.

"I wanna be forever young" på bekostnad av kidsen.

Bränn oss och strössla Nybroviken med vår aska pls.
__________________
Senast redigerad av AuntAugusta 2023-12-12 kl. 23:37.
Citera
2023-12-13, 01:07
  #386
Medlem
OdCaBos avatar
Att slippa alla sd-idioter.

Visst, då var det/de ju skinheads istället men på nåt sätt var det mer rakt och ärligt. Inget hyckleri som idag. Fast visst, våldsammare. Men ändå, nu är de ju ett hot mot hela vårt samhälle på ett helt annat sätt.
Citera
2023-12-13, 13:32
  #387
Avstängd
Tryggheten.
Framtidsplaner som såg goda ut, men nu har politiker fuckat hela Sverige, eller så har folk röstat fel.
Tunnbrödsrulle på grillen
Befolkningsantalet. Ca 8 miljoner.
Tryggheten välfärden.
Bevara Sverige Svenskt
Lilla Antalet invandrare i Sverige. Och de flesta jobba då, idag är de gangsters
Kontanter
Kvinnliga tjejer.
Sunt förnuft.
Gränskontroller
Inte medlemmar i EU
Nästan helt knarkfritt
Hur snabbt och lätt man fick lägenhet, även större. Låga hyror
Låga priser på Husen
Utan Socialmedia som Insta, Facebook, Tinder mfl
Greta var inte ens född, och borde aldrig blivit det.
Citera
2023-12-13, 14:29
  #388
Medlem
Jeg savner forbudet mot skateboard og blasfemi, ikke noe Life of Brian eller King Diamond, og jeg savner alle turistene fra Sverige og Danmark, da det fremdeles var lov å pule dyr i Norge.
Citera
2023-12-14, 14:28
  #389
Medlem
när sverige var svenskt och man kunde gå ut en vända i stan utan att vara rädd
Citera
2023-12-14, 22:02
  #390
Avstängd
Tjoenlais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Att slippa alla sd-idioter.

Visst, då var det/de ju skinheads istället men på nåt sätt var det mer rakt och ärligt. Inget hyckleri som idag. Fast visst, våldsammare. Men ändå, nu är de ju ett hot mot hela vårt samhälle på ett helt annat sätt.

Å andra sidan utgjorde svenskarna 90% av befolkningen 1989. Samma siffra idag är mindre än 70%. Fantastiskt, helt otroligt, att det är "SD-idioterna" och inte du själv som är hotet mot Sverige.

Jag vill ha tillbaka små djuraffärer och snyggare mer levande köpcentrum. Dessa fanns före digitaliseringen.
Citera
2023-12-14, 22:05
  #391
Avstängd
Tjoenlais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Clock's cheeseburgare.

Allt med Clock! För jag åt hos dem mellan 1981 och 1999 men minns ingenting hur det smakade. Varumärket är tillbaka så smått men det kan ju knappast vara det gamla receptet.
Citera
2023-12-14, 22:07
  #392
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Allt med Clock! För jag åt hos dem mellan 1981 och 1999 men minns ingenting hur det smakade. Varumärket är tillbaka så smått men det kan ju knappast vara det gamla receptet.

Pommesen var som sladdriga maskar minns jag. Number one tror jag deras high end burgare hette.

Cheeseburgaren var hur mumsig som helst.
Citera
2023-12-14, 22:10
  #393
Medlem
…mitt liv.
Citera
2023-12-14, 22:29
  #394
Medlem
Hej. Jag instämmer med det flertal föregående skribenter som tagit upp snabbmatskedjan Clock. I min barndom var ett besök på Clock givet under helgbesöken till staden. Snabbmat av dylik kaliber saknas i dagens samhälle. För egen del blir det, således, allt som oftast en grillad korv från Statoil; vilken naturligtvis avnjuts med en kyld Pucko. Allt var inte bättre förr, men en del saker var det bevisligen. Väl mött. //Jens
__________________
Senast redigerad av JensOP 2023-12-14 kl. 22:30. Anledning: Smärre korrigering av grammatiskt misstag. //Jens
Citera
2023-12-18, 11:29
  #395
Medlem
Ambelains avatar
Livet utan Smart Phones, det är iaf något jag gärna hade velat få tillbaka.

Det fanns förvisso knappt ens internet då, men framförallt fanns det inga Smart Phones.

Men det var kul då, med den fantastiska fascination man hade för allt som var nytt inom elektroniken.
Små enkla elektroniska spel, som verkar så avancerade fast det bara var siluetter på displayer som bytte lägen.

Telefonerna som det gick att slänga i örat på folk ... =)
Med tyngd alltså, som det kändes att man gjorde något vid, med.

Det är inte att rekommendera att handskas så med dagens Smart Phones ...
(varför finns det ingen tillverkare som kan göra en tillsats-kontakt eller något till en vanlig gammeldags telefon - som man kan stoppa in sin Smart Phone i. Och alltså ha den som hemma-telefon.
Smart Phonen sitter alltså instoppad i den, och skyddas av höljet. Men lur och snurrskiva, allting, som originalet.

Det hade blivit en perfekt hemmatelefon, fast telefon. Det hade återigen blivit en njutning att prata i telefon, att ha telefonluren i handen och tryckt mot örat. Känslan av lurens ergonomiska tyngd i handen, och mot örat.
När man ska röra på sig måste man lyfte upp hela telefonen, i handtaget bakom lurens "kontakter."
Så får man gå omkring bärandes på hela telefonen i ena handen, och luren i den andra.

Det sköna oljudet när det ringer ... Inget digitalt ljud, utan analogt på Riktigt.
"Riiiiiiiingggg ... Riiiiiiinggggg ... Riiiiiiiinngggg!"



Tjock-TV som en MÖBEL.
Ja, det såldes som en möbel också, då under 80-talet.
Ibland med jalusi som kunde dras för hela rutan.
Med träpanel och annat snyggt att titta på - inte bara hårdplast överallt alltså.

När man stängde av, så var det med ett särskilt "Wooooophh:ande ljud" och bilden förminskades hastigt till en liten krympande rektangel som avslutades i en prick.
"Klick-Klick" när man satte på den ... =)



Stora släktkalas varje gång någon i släkten fyllde år.
Aldrig bara de närmsta som salades, utan det kom folk från när och fjärran.
Gamla samlades med unga och barnen fanns överallt.
Alla glada och finklädda. De äldre alltid i bästa gåbortkostymen.


Ingen visste hur framtiden skulle bli.
Herregud alltså, om man hade vetat ... vad hade man gjort, egentligen ???


Man kunde åka till Väst-Tyskland.
Och det, mina vänner, det går inte längre !!!

I Väst-Tyskland fanns det "Stora Överflödet" väl representerat.
Inte bara det, utan där fanns även skrämmande affischer uppsatta vid gränsstationerna som visade Terroristernas ansikten. Farliga människor, förstod man.
Men väl inne i landet, kunde man gå på gigantiska varuhus och aldrig verkade ta slut.
Restauranger med buffé som verkade ha allt i hela världen representerat. Och glada tjocka tyska kockar med stärkta kockmössor som stod och stekte omelett åt den som så ville ha.


I Sverige fanns inget sånt.

Men vi hade Hobbex-katalogen att titta i om vi ville få en smak av det "Stora Överflödet."
Luftgevär och Ollonpistoler, sånt kunde man köpa utan problem då.
Liksom alla möjliga och omöjliga knivar och svärd.
Radiostyrda bilar ...
Bensindrivna sådana, riktiga monster faktiskt.


Hur ska man nånsin ens kunna tänka på att göra en jämförelse med vår tid ???
Idag verkar det ju inte finnas något utbud längre, så länge det inte är tal om "mjukvara."
Men då, då fanns det Produkter. På riktigt. Verkliga, i verkligheten.
Som det gick att handla och äga, pilla på.

USA fanns, det det var spännande.
Men VI var inte USA, än. Vi var fortfarande Europeiska Sverige.

Allt var fan bättre då.
Jävla skittid vi lever i.
Citera
2023-12-18, 18:18
  #396
Medlem
brianmolkos avatar
80-tal ?
nja men
Nu måste ma leva i en bubbla som man inte vet vad som händer utanför, men vill man leva i flera hämnar man mellan dem ...
=mer isolering
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback