Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-03, 11:43
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Hej,

Jag är 24 år gammal. Har en maskiningenjörsexamen. Jag jobbar idag. Stressar som fan med att söka jobb på andra ställen pga att jag vill vidare i karriären. Blev nekad ett jobb pga att jag ej hade erfarenheten av en sådan tjänst sen tidigare, trots att jag uppfyllde kraven. Menmen. Mådde skit efter det. Känns som att jag kommer vara fast föralltid. Vill så gärna vidare. Och hinner jag bli 25 och fortfarande vara på samma plats så är det ett grovt misslyckande. Hur ser ni på min situation? 24 år och ej ha ett "toppjob" ännu. Värt att ta sitt liv pga att man är så värdelös?
Jag känner igen mig i dig.
Jag ser även min bror i dig som även han har en ingenjörsexamen. Vi var båda bittra för att vi inte kom någonstans i karriären.
I mitt fall får jag skylla mig själv då jag inte skaffat de tre toppjobb jag blivit erbjuden i livet av olika anledningar.

Nu till det intressanta.
Båda två lade ner karriärsambitionerna vid ett o samma tillfälle o det tillfället sammanföll på BB.
Först då insåg vi båda att det fanns så mkt mer i livet än den där jävla karriären.
Nu gick vi olika vägar. Jag själv valde att bli bra på det jag redan kunde o får än i dag, nio år in i sjukskrivningen, jobberbjudanden utan att ens söka.
Brorsan däremot gjorde karriär utan att ens försöka o när han blev utköpt av en ny ägare så blev han överlycklig att slippa allt ansvar o arbete. I dag driver han ett företag med sig själv o frugan som anställda o de jobbar inte mer än de behöver.

Så, sluta stressa. Om du skulle uppnå dina mål så kommer du hata dina mål, den dagen du får familj eftersom höga mål kräver mkt arbete o det funkar ändå inte om du samtidigt vill vara en bra pappa.
Citera
2018-03-03, 12:27
  #14
Medlem
godboys avatar
TS du har bara varit något eller några år Inom ditt gebit, och man får faktiskt inte alla jobb man söker särskilt inte när man är så nyexad som du är.

Jag får lite typiskt söndercurlade 90 talist känslor över ditt första inlägg. "Jag vill ha allt nu" Hur många ut din generation är så söndercurlade eftersom era föräldrar inte har lärt er att det finns små motgångar i livet. Och när ni nu kommer ut i arbetslivet så är det detta resultat Vi ser att ni gör i blöjan Så fort ni inte får ni vilja fram.

Mitt tips till dig är att om du inte trivs på ditt arbete är att läsa någon extrakurs på universitetet som gör att du nischar på något inom ditt område. Det ger dig mycket bättre förutsättningar för bättre tjänster. Även om den kurs du faktiskt läst inte precis öfverensstämmer med det jobb du söker så ser blivande arbetsgivaren att du är ambitiös.
Citera
2018-03-03, 12:58
  #15
Medlem
Tack för era svar. Menade inte att kränka någon, men jag får ångest utav bara helvete när jag tänker på detta. För fem år sedan målade jag upp en bild över var jag kommer vara vid 24-25, var andra förhoppningar kan jag säga. Är väl det. Men om det är som ni säger med att 24 är ungt för arbetsmarknaden osv så förstår jag. Aldrig tänkt så innan. Äh, aja. Är väl bara fortsätta kriga.

Extrakurser på Uni nämns, jag pluggar extra vid sidan om. Absolut. Gjort sen jag tog examen.
__________________
Senast redigerad av aritgeo 2018-03-03 kl. 13:01.
Citera
2018-03-03, 13:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag känner igen mig i dig.
Jag ser även min bror i dig som även han har en ingenjörsexamen. Vi var båda bittra för att vi inte kom någonstans i karriären.
I mitt fall får jag skylla mig själv då jag inte skaffat de tre toppjobb jag blivit erbjuden i livet av olika anledningar.

Nu till det intressanta.
Båda två lade ner karriärsambitionerna vid ett o samma tillfälle o det tillfället sammanföll på BB.
Först då insåg vi båda att det fanns så mkt mer i livet än den där jävla karriären.
Nu gick vi olika vägar. Jag själv valde att bli bra på det jag redan kunde o får än i dag, nio år in i sjukskrivningen, jobberbjudanden utan att ens söka.
Brorsan däremot gjorde karriär utan att ens försöka o när han blev utköpt av en ny ägare så blev han överlycklig att slippa allt ansvar o arbete. I dag driver han ett företag med sig själv o frugan som anställda o de jobbar inte mer än de behöver.

Så, sluta stressa. Om du skulle uppnå dina mål så kommer du hata dina mål, den dagen du får familj eftersom höga mål kräver mkt arbete o det funkar ändå inte om du samtidigt vill vara en bra pappa.

Ahaa. Intressant. Är väl där man skulle vilja vara i livet. Jag tvekar att jag kommer skaffa fru och barn av just karriärens skull. Kommer nog aldrig vara prio 1 för mig. Karriären kommer nog alltid gå före. Jag klarar inte av att inte ha det bästa hela tiden.
Citera
2018-03-03, 15:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Ahaa. Intressant. Är väl där man skulle vilja vara i livet. Jag tvekar att jag kommer skaffa fru och barn av just karriärens skull. Kommer nog aldrig vara prio 1 för mig. Karriären kommer nog alltid gå före. Jag klarar inte av att inte ha det bästa hela tiden.

Det låter osannolikt då du nöjde dig med en treårig utbildning i maskinteknik. Vill man ha de bästa karriärmöjligheterna så bör man i regel välja en civilingenjörsutbildning över högskoleingenjörsprogrammen.

Är du inte beredd att göra mer och bättre ifrån dig än alla andra så är det konstigt att du skulle förvänta dig "det bästa hela tiden".
Citera
2018-03-03, 16:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Det låter osannolikt då du nöjde dig med en treårig utbildning i maskinteknik. Vill man ha de bästa karriärmöjligheterna så bör man i regel välja en civilingenjörsutbildning över högskoleingenjörsprogrammen.

Är du inte beredd att göra mer och bättre ifrån dig än alla andra så är det konstigt att du skulle förvänta dig "det bästa hela tiden".

Tanken var att läsa en master senare. Lärde mig med tiden att arbetserfarenhet väger rätt tungt det med. Jag har sett folk ute i arbetslivet som är icke-akademiker som lyckats landa tjänster som ingenjör, underhållschef och liknande. Tittar du på jobbannonser idag så brukar det stå "vi ser gärna att du har examen inom xx alt. mångårig erfarenhet inom branschen". Det har gjort mina planer på att ta en master försvinna. Det jag gör nu är att spetsa min kandidat med fristående kurser och samtidigt jobba. Det tycker jag är en bra kombo. Men självklart finns det unika jobb där en civ.ing utbildning krävs. Men de är få. Jag har lärt mig att verkligheten är väldigt annorlunda iaf. Vet t.om folk på tjänster där civing utbildning krävs, men de har fått tjänsten av att ha jobbat med ganska liknande tjänster innan. Dessa är då ej utbildade heller. Men jag förstår absolut vad du menar. Min tanke var faktiskt att ta en civing men som omständigheterna såg ut för mig 2012 så tog jag en annan väg. Går trots allt att ta en master senare i livet om man så önskar.
Citera
2018-03-03, 16:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Tanken var att läsa en master senare. Lärde mig med tiden att arbetserfarenhet väger rätt tungt det med. Jag har sett folk ute i arbetslivet som är icke-akademiker som lyckats landa tjänster som ingenjör, underhållschef och liknande. Tittar du på jobbannonser idag så brukar det stå "vi ser gärna att du har examen inom xx alt. mångårig erfarenhet inom branschen". Det har gjort mina planer på att ta en master försvinna. Det jag gör nu är att spetsa min kandidat med fristående kurser och samtidigt jobba. Det tycker jag är en bra kombo. Men självklart finns det unika jobb där en civ.ing utbildning krävs. Men de är få. Jag har lärt mig att verkligheten är väldigt annorlunda iaf. Vet t.om folk på tjänster där civing utbildning krävs, men de har fått tjänsten av att ha jobbat med ganska liknande tjänster innan. Dessa är då ej utbildade heller. Men jag förstår absolut vad du menar. Min tanke var faktiskt att ta en civing men som omständigheterna såg ut för mig 2012 så tog jag en annan väg. Går trots allt att ta en master senare i livet om man så önskar.

Då verkar du ju faktiskt förstå vad det handlar om trots allt. Som flera andra varit inne på så är det din attityd som är dålig. Man måste justera sina förväntningar i förhållande till vad man har presterat, man kan inte likställa sina ambitioner med vad man faktiskt förtjänar.
__________________
Senast redigerad av abandonallhope 2018-03-03 kl. 16:34.
Citera
2018-03-03, 17:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Då verkar du ju faktiskt förstå vad det handlar om trots allt. Som flera andra varit inne på så är det din attityd som är dålig. Man måste justera sina förväntningar i förhållande till vad man har presterat, man kan inte likställa sina ambitioner med vad man faktiskt förtjänar.

Aha, Du menar så. Jo absolut. Det kan jag köpa. Men vad föreslår du för attityd? Jag kan vara lite speciell absolut. Men vad tycker du jag saknar? Jag har hört från folk när jag berättar för dem att jag sökt det och det jobbet och ej fått, då svarar dem "va?! Hur är det möjligt? Med din bakgrund bla bla så borde du få det lätt". Förstår inte vad det är för fel på mig faktiskt.
Citera
2018-03-03, 17:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Aha, Du menar så. Jo absolut. Det kan jag köpa. Men vad föreslår du för attityd? Jag kan vara lite speciell absolut. Men vad tycker du jag saknar? Jag har hört från folk när jag berättar för dem att jag sökt det och det jobbet och ej fått, då svarar dem "va?! Hur är det möjligt? Med din bakgrund bla bla så borde du få det lätt". Förstår inte vad det är för fel på mig faktiskt.

Främst tålamod. Som du skriver i det ursprungliga inlägget i tråden så förväntas du ha minst några års erfarenhet inom branschen för att bli aktuell för dessa jobb som du är ute efter. Vad kan du göra åt det? Det enklaste är såklart just att gnida vidare på din nuvarande arbetsplats och att aktivt söka "bättre" tjänster kontinuerligt. Utöver detta så finns det inte alltför många solklara alternativ. Du läser kurser vid sidan av ditt jobb, vilket är bra. Men för att ta igen erfarenhetsglappet så vore egna, konkreta projekt vid sidan av ditt jobb och helst av allt ett eget företag att föredra. Annars så kan du försöka lära dig ett nytt språk och/eller försöka få en tjänst utomlands.

Jag har tyvärr inte så många bra tips, eftersom just erfarenheten verkar vara där skon klämmer för arbetsgivarna. Det är svårt att kompensera för det glappet på något annat sätt än att just gnida på något år, eller fler. Men som sagt, tålamod.
Citera
2018-03-16, 18:06
  #22
Medlem
Tack för era svar. Har blivit erbjuden jobb. Chefen verkar tro på mig. Börjar om en månad. Är taggad. Saker och ting brukar lösa sig med tiden trots allt Har ni tips på vad jag bör tänka på för att få ut mitt absolut bästa? Hur ska jag approacha det hela?
Citera
2018-03-16, 19:25
  #23
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Tack för era svar. Har blivit erbjuden jobb. Chefen verkar tro på mig. Börjar om en månad. Är taggad. Saker och ting brukar lösa sig med tiden trots allt Har ni tips på vad jag bör tänka på för att få ut mitt absolut bästa? Hur ska jag approacha det hela?
Glöm aldrig att lära dej nya saker. Gör det lätt för dina chefer att ta beslut utifrån det du presenterar dem. Stå på dej men var inte ett rövhål. Försök förbättra allt du kommer i kontakt med. Skit i din ålder. (Jag är 50+ och startade eget för ett halvår sen så du hinner.) Glöm inte bort eventuell familj då det är jobbigare att skaffa en ny så än ett nytt jobb.
Citera
2018-03-16, 20:32
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Glöm aldrig att lära dej nya saker. Gör det lätt för dina chefer att ta beslut utifrån det du presenterar dem. Stå på dej men var inte ett rövhål. Försök förbättra allt du kommer i kontakt med. Skit i din ålder. (Jag är 50+ och startade eget för ett halvår sen så du hinner.) Glöm inte bort eventuell familj då det är jobbigare att skaffa en ny så än ett nytt jobb.

Stort tack för tipsen. Uppskattar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback