Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-02, 23:59
  #13
Medlem
Din i7a ä ju lite gammal så, 2012 modellen,, hade en med men köpte ny förra året.

Så risk den blir en flaskhals vid 4k då det knappt fanns på den tiden
Citera
2018-03-03, 02:01
  #14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Din i7a ä ju lite gammal så, 2012 modellen,, hade en med men köpte ny förra året.

Så risk den blir en flaskhals vid 4k då det knappt fanns på den tiden
Jo misstänkte detta att det är något som flaskar rejält, eftersom den laggar även när minne inte är 7.9gb av 8gb använt .. Hmm

Du tror inte det hjälper sätta in mer minne då
Citera
2018-03-03, 10:53
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jo misstänkte detta att det är något som flaskar
Svårbedömt utifrån bara en bild och ingen info om exakt vad som kördes just där.

Av den bild som syns är EN av processorns 4(+4) kärnor lastade till hälften, resten ligger och skvalpar kring 3-23%, en total processoranvändning på 15.12%. Ingen kärna har heller gått över 93% sålänge programmet varit igång, så processorn ser ut att vara fullt tillräcklig.

Ssd'n som är 99% full bör bytas till en på åtminstone 500 gig, se också till att skaffa ytterligare 8 gig minne, eller mer, så slipper den använda ssd'n som ram.
Byts ssd'n får du som ren bonus en ominstall av os'et och då kan man utesluta allt som har med installationen att göra.

Intel-grafiken ger inga prestandasiffror så det går inte se om det segar sig, men om du bara har EN monitor eller har alla på grafikkortet, ställ in i bios att det stänger av processorgrafiken sålänge ett grafikkort är isatt.

gtx780-kortet måttar 94-98% användning på både gpu och grafikminne, sedan 84-88% på gränssnittet. Det är mycket troligt en källa till tröghet. Ser ut som nåt mycket grafikkrävande spel är igång, eller om det är cuda. Jag testade en film i fullskärm på 4k-monitor via ett 980ti och skulle kunna hänga på fler sådana 4k-monitorer än kortet har uttag för (4st), kommer fortfarande inte ens i närheten av de där siffrorna, inte med en massa andra program igång i bakgrunden heller. Hur körs dina aktiegrafer, är det nåt specialprogram eller vanlig webläsare? Om chrome används, testa nåt annat.
Citera
2018-03-03, 11:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Hehe jo sitter i grafikkortet, har byggt datorn så det har jag koll på iaf
Funderar på köpa mer ram då..

Om stänger ner allt kör filmen laggar det fortfarande lika mkt.

Mm okej, men om det laggar lika mycket även när ram frigjorts kommer det inte bli någon skillnad för att du köper mer. Även om det naturligtvis kan vara trevligt ändå.

Tippar på att det är något mjukvarurelaterat/drivare så skulle installera om windows och börja på ny kula, installera allt fräscht. Brukar vara det som gör mest skillnad efter ett par år iaf, så gör det regelbundet själv även om det är lite pyssel.
Citera
2018-03-05, 23:24
  #17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Svårbedömt utifrån bara en bild och ingen info om exakt vad som kördes just där.

Av den bild som syns är EN av processorns 4(+4) kärnor lastade till hälften, resten ligger och skvalpar kring 3-23%, en total processoranvändning på 15.12%. Ingen kärna har heller gått över 93% sålänge programmet varit igång, så processorn ser ut att vara fullt tillräcklig.

Ssd'n som är 99% full bör bytas till en på åtminstone 500 gig, se också till att skaffa ytterligare 8 gig minne, eller mer, så slipper den använda ssd'n som ram.
Byts ssd'n får du som ren bonus en ominstall av os'et och då kan man utesluta allt som har med installationen att göra.

Intel-grafiken ger inga prestandasiffror så det går inte se om det segar sig, men om du bara har EN monitor eller har alla på grafikkortet, ställ in i bios att det stänger av processorgrafiken sålänge ett grafikkort är isatt.

gtx780-kortet måttar 94-98% användning på både gpu och grafikminne, sedan 84-88% på gränssnittet. Det är mycket troligt en källa till tröghet. Ser ut som nåt mycket grafikkrävande spel är igång, eller om det är cuda. Jag testade en film i fullskärm på 4k-monitor via ett 980ti och skulle kunna hänga på fler sådana 4k-monitorer än kortet har uttag för (4st), kommer fortfarande inte ens i närheten av de där siffrorna, inte med en massa andra program igång i bakgrunden heller. Hur körs dina aktiegrafer, är det nåt specialprogram eller vanlig webläsare? Om chrome används, testa nåt annat.

GPUn belastades hårt pga videospelaren rendrerar i max upplösning med lite effekter för att få saker se bättre ut.
När jag kör aktieprogrammet, som är separat program tos, så laggar det väldigt mycket med många grafer samtidigt. Jag tittade på belastningen idag och ingenting var egentligen runt max som med videoklippet i 4k, men allt oerhört laggigt. Minde laggigt ju mindre aktiefönster. Kör jag bara 1 fönster är det inget lagg alls. Så borde ju inte vara gpun om den ligger runt 30% vilket den gjorde. Borde inte vara minnet om det ligger runt 5gb. Borde inte vara processorn om ligger runt 30% stabilt.
Men det måste vara någonting, så mjukvaran då. Grejen är den att jag lirat spel på datorn utan problem i hög fps, så kanske ändå är något som flaskar ändå trots att det inte syns.
Alltså processorn kanske inte kan beräkna allt samtidigt även om den inte maxar sin prestanda?
30% men ligger ändå efter på något sätt.. Ingen aning, ska testa en annan ssd jag har men tvivlar det blir nån skillnad.
Citera
2018-03-06, 20:51
  #18
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Kör jag bara 1 fönster är det inget lagg alls.
Det här är intressant, för om aktieprogrammet körs i en enda instans, d.v.s ett enda program som ensamt drar upp 30 fönster, inte ett program som körs i 30 exemplar samtidigt med ett fönster vardera, då kan det mycket väl vara programmet som är dåligt optimerat och därtill "entrådigt", då kan det aldrig använda mer än 12.5% av en 8-kärnig processor.
OM det är hela grejen så kan det hjälpa litegranna att byta processor, men hoppas inte på några mirakel. Du kanske får 40-50% mer prestanda med en 8700k, men så mycket tröghet det verkar vara enligt beskrivningen så skulle du vinna betydligt mer på att starta programmet 4-6ggr om det går, och med kanske 5-8 fönster vardera.

Citat:
Borde inte vara minnet om det ligger runt 5gb.
Windows är inte riktigt så enkelt, det försöker tänka själv och använder minnet till saker man kan tycka är helt befängda och allt syns inte i grafen, så säg aldrig aldrig.

Inget blir heller bättre av att ssd'n går på 99%, så försök iaf rensa bort 20 av de procenten, till att börja med, gärna mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback