Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 21:41
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Spelar det någon roll vilken förmögenhet en fond har?

Jag ser att för vissa fonder går bra, men deras förmögenhet är typ 8 milj sek. Vad händer om jag investerar, dvs köper för 1 milj? Blir det då 9 milj sek?

Vissa fonder har miljarder. Så 8 milj känns lite obefintligt. Är det då större risk?
Citera
2018-03-02, 21:46
  #2
Medlem
Spelar egentligen ingen roll hur stor fonförmögenheten är för den ökar precis som du antyder när du köper andelar. Men det kostar ju nästan lika mycket att förvalta en liten som en stor fond. Därför borde förvaltningsavgiften kunna vara något lägre om det är en stor fond.
Citera
2018-03-02, 21:53
  #3
Medlem
hipp-hipps avatar
Finns det större risker med en liten fond i jämförelse med de gigantiska, som stratega?

Rent teoretiskt, om en fond har förmögenhet 10 milj, sedan köper jag för 10 milj, och efter en vecka säljer alla mina andelar, påverkar allt detta fondens kurs?
Citera
2018-03-02, 21:55
  #4
Medlem
Kostnad för handel med värdepapper har en direkt relation till volym. Fonder med som handlar med stora summor kommer billigare undan än fonder med liten förmögenhet. Det är du som kund som i slutändan betalar den kostnaden, så se till att du undersöker vad kostnaderna för handel faktiskt brukar hamna på. Avgiften förvaltningsavgift är inte allt du betalar.
Citera
2018-03-02, 23:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Kostnad för handel med värdepapper har en direkt relation till volym. Fonder med som handlar med stora summor kommer billigare undan än fonder med liten förmögenhet. Det är du som kund som i slutändan betalar den kostnaden, så se till att du undersöker vad kostnaderna för handel faktiskt brukar hamna på. Avgiften förvaltningsavgift är inte allt du betalar.

Men nu är det ju lag på att visa årlig avgift och där ingår väl just det?
Citera
2018-03-03, 09:37
  #6
Medlem
hipp-hipps avatar
Ok. Förutom de ovannämnda avgifter som ni har påpekat, finns det större risker att köpa fonder som har en liten förmögenhet?
Citera
2018-03-03, 09:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Ok. Förutom de ovannämnda avgifter som ni har påpekat, finns det större risker att köpa fonder som har en liten förmögenhet?
Finns väl en förhöjd risk att förvaltaren inser att det gått för långsamt med att få upp volymen och säljer fonden, vilket innebär att fen fusioneras med en liknande fond. Men då kan du ju bara sälja innehavet om du vill. Kan väl knappt ens ses som en risk. De allra flesta fonder har börjat på 0 någon gång.
Citera
2018-03-05, 10:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Spelar det någon roll vilken förmögenhet en fond har?

Jag ser att för vissa fonder går bra, men deras förmögenhet är typ 8 milj sek. Vad händer om jag investerar, dvs köper för 1 milj? Blir det då 9 milj sek?

Vissa fonder har miljarder. Så 8 milj känns lite obefintligt. Är det då större risk?

Kan du ge ett exempel på en fond som är öppen för handel som skulle ha 8 miljoner i fondförmögenhet? Tror du har läst fel och det är miljarder i så fall.
Citera
2018-03-06, 09:03
  #9
Medlem
Fonder med stor fondförmögenhet får mindre handlingsutrymme, tvingas närma sig index. Alla fondbolag har regler att följa, de får inte investera alltför mycket i enskilda bolag eller på enskilda marknader, när fondförmögenheten ökar så tvingas de närmare ett index, rörligheten minskar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback