Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 20:53
  #1
Medlem
blodigdiarres avatar
Några år efter Gudrunorkanen hörde jag i något radioprogram att en stor del av till synes fina granar och tallar i själva verket var rejält skadade. De hade böjts så att träet sträckts ut och försvagats. Därför skulle det virket inte få användas vid byggnad om det skulle ingå i något som skulle vara bärande. Till råga på det så gick det inte att se det på träden som de stod.

Efter det har jag inte hört ett kviddevitt om den saken och det tycker jag är konstigt. Enorma skogsytor drabbades och då måste ju fan skogen ses som näst intill värdelös. Någon som vet något om det här? Var det så illa som man trodde eller det kanske inte var så farligt. Någon skogskunnig som kan berätta måhända?
Citera
2018-03-04, 05:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Några år efter Gudrunorkanen hörde jag i något radioprogram att en stor del av till synes fina granar och tallar i själva verket var rejält skadade. De hade böjts så att träet sträckts ut och försvagats. Därför skulle det virket inte få användas vid byggnad om det skulle ingå i något som skulle vara bärande. Till råga på det så gick det inte att se det på träden som de stod.

Efter det har jag inte hört ett kviddevitt om den saken och det tycker jag är konstigt. Enorma skogsytor drabbades och då måste ju fan skogen ses som näst intill värdelös. Någon som vet något om det här? Var det så illa som man trodde eller det kanske inte var så farligt. Någon skogskunnig som kan berätta måhända?

Skulle gissa att det virket som ev. är skadat sorteras till en sämre kvalitet hos sågverken. Sedan får ju sågverken lite sämre betalt för det virket vilket kanske leder till något lägre priser generellt till skogsägare. Fast det har nog hänt en del annat bland sågverken av större vikt för virkespriset. Marknaden förändrades ju av andra skäl än stormen nåt år senare + att virkeslager byggdes upp. Alla problem möts väl med is i magen och långsiktig utveckling av produktonsfaktorer så de ska överleva.

Tror inte radioprogrammen går in på hur verkligheten ser ut med de riktiga problemen först, utan de fokuserar nog på ett nytt och ev politiskt intressant problem som kanske inte är så stort egentligen...Man blir rätt irriterad på P1. Läs ATL/ Skogen m.fl. eller kolla på Skogsforum.se så är de lite mer detaljerade.

Kort sagt; ta det med en nypa salt
Citera
2018-03-04, 10:51
  #3
Medlem
Om träd är skadade på något vis, till exempel ett "öppet sår" med kåda, så blir de nedklassade till massaved(pappertillverkning m.m) eller energived (som säljs till bl.a värmeverk. Flis). Nedklassningen görs först av föraren av avverkningsmaskinen (skördare) när skogen avverkas samt föraren av skotaren (som tar ut virket till väg) Sedan görs den slutligen av sågverket, som klassar stockar i olika klasser beroende på hur fina de är. Det bästa är raka stockar utan kvistar (grenar).

Huruvida träfibrena sträcks och försvagas vet jag ej, men det spelar ingen roll eftersom att om trädet är böjt blir det inte konstruktionsvirke iallafall.

Så det är inte värdelös skog som står kvar, men värdet på det skadade beståndet har minskat något. Det fruktas mer för eventuella skadeinsekter, men om inga sådana har etablerat sig något år efter stormen så är det nog lugnt på den fronten. Men de kan ju komma av andra anledningar.

Men skadade träd tas ju ner efter stormen, skulle jag tro, vid avverkningsarbetet, såvida markägaren samtycker. Om det står , pga stormen, skadade träd kvar här de ju missats. Då är ju virkeskvaliten lägre.
__________________
Senast redigerad av marksyrah 2018-03-04 kl. 11:07.
Citera
2018-03-05, 18:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Några år efter Gudrunorkanen hörde jag i något radioprogram att en stor del av till synes fina granar och tallar i själva verket var rejält skadade. De hade böjts så att träet sträckts ut och försvagats. Därför skulle det virket inte få användas vid byggnad om det skulle ingå i något som skulle vara bärande. Till råga på det så gick det inte att se det på träden som de stod.

Efter det har jag inte hört ett kviddevitt om den saken och det tycker jag är konstigt. Enorma skogsytor drabbades och då måste ju fan skogen ses som näst intill värdelös. Någon som vet något om det här? Var det så illa som man trodde eller det kanske inte var så farligt. Någon skogskunnig som kan berätta måhända?

Det blev flis av hela skiten. Av både pinnarna som trillade omkull och dom som stod pall för vindarna..

Nu vet du, sov så gott.

/Han som fick leka städpatrull
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback