Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 20:03
  #1
Medlem
hejonlineAPs avatar
God kväll.

Jag har en hel del funderingar kring politik i allmänhet och ikväll just jämställdhet i synnerhet.

Jag är kvinna och skulle inte kalla mig feminist på grund av att jag tycker rörelsen är problematisk samt att den polariserar frågan i för stor utsträckning.
Jag håller säkert med om en hel del som feminismen står för, men absolut inte inom allt.

Jag anser att feminister aldrig svarar på den konkreta kritiken mot dem. Jag anser att i 9 fall av 10 är feministiska debatter och artiklar väldigt barnsliga.
Ett exempel kan vara att feminister aldrig svarar på konkret fakta.
Enligt statistik tjänar kvinnor minde på grund av att de själva väljer det. Jobbar heltid i mindre utsträckning, är sjuka oftare, har lägre avlönade jobb, vabbar mer osv.
Detta har jag aldrig sett en feminist svara på, annat än att säga att det inte dämmer.
Artiklar från ‘’experfeminister’’ är ofta larviga enligt mig.

Nu till saken.

Jag har uppmärksammat att ett motargument till feminism från mäns sida är ‘’män har det lika dåligt’’
Är det någon som skulle vilje utveckla det lite, och hur ni tänker kring det?

Jag själv ser det som att det är typ lika illa för kvinnor och män. Finns problem på båda sidorna och ser inte hur man kan säga svart på vitt att det är mer synd om kvinnor i Sverige.
Jag tror att all denna problematik hänger ihop.

Feminister använder ofta argumentet att samhället är sexistiskt. Detta kan jag hålla med om, men om en man är sexistisk är han inte det för att han är man. Utan för att han har tagit efter det beteendet från någon. I sådana fall är ju männen lika stora ‘’offer’’

Den främsta punkten jag tänker på i denna fråga är självmordsstatistiken och att mer än dubbelt så många män som kvinnor väljer att ta sitt liv. Och jag undrar varför detta inte uppmärksammas mer. Speciellt från de män som motsätter sig feminismen.

Det finns ju uppenbarligen en hel del män där ute som avskyr allt vad feminismen står för, så vore inte det bästa motståndet vara att faktiskt höja sig egen röst för männens ‘’lidande’’ eller hur man ska uttrycka sig?
Självmord, dödsfall på arbetsplatser och liknande. Vem uppmärksammar dessa problem?
Finns ju feminst-män som arbetar med dessa frågor. Men var finns anti-feminist-männen i frågan?

Ni som kan mer än mig, statistik eller liknande får gärna rätta mig där jag har felat. Vad tycker folket om feminismen som rörelse och dess motståndare?
Citera
2018-03-06, 06:42
  #2
Moderator
pewpews avatar
Passar bättre i feminism.

/Mod
Citera
2018-03-06, 20:53
  #3
Medlem
Flickfotografs avatar
Jag har inte sett feministmän göra annat än svepande utspel, till synes för männen, men med samma budskap, fast omvänt som feministerna förespråkar. De anser nämligen också att männen är trasiga och behöver korrigeras först.
Annars får de skylla sig själva.
Citera
2018-03-07, 08:13
  #4
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
God kväll.

Jag har en hel del funderingar kring politik i allmänhet och ikväll just jämställdhet i synnerhet.

Jag är kvinna och skulle inte kalla mig feminist på grund av att jag tycker rörelsen är problematisk samt att den polariserar frågan i för stor utsträckning.
Jag håller säkert med om en hel del som feminismen står för, men absolut inte inom allt.

Jag anser att feminister aldrig svarar på den konkreta kritiken mot dem. Jag anser att i 9 fall av 10 är feministiska debatter och artiklar väldigt barnsliga.
Ett exempel kan vara att feminister aldrig svarar på konkret fakta.
Enligt statistik tjänar kvinnor minde på grund av att de själva väljer det. Jobbar heltid i mindre utsträckning, är sjuka oftare, har lägre avlönade jobb, vabbar mer osv.
Detta har jag aldrig sett en feminist svara på, annat än att säga att det inte dämmer.
Artiklar från ‘’experfeminister’’ är ofta larviga enligt mig.
Jo jag har sett dem svara på det och ofta skyller de på patriarket. De menar att de inte väljer det utan att samhället/männen sätter den pressen på dem. Vissa menar att vissa yrken är lågavlönade på grund av att de är kvinnodominerade.
Citat:
Nu till saken.

Jag har uppmärksammat att ett motargument till feminism från mäns sida är ‘’män har det lika dåligt’’
Är det någon som skulle vilje utveckla det lite, och hur ni tänker kring det?

Jag själv ser det som att det är typ lika illa för kvinnor och män. Finns problem på båda sidorna och ser inte hur man kan säga svart på vitt att det är mer synd om kvinnor i Sverige.
Jag tror att all denna problematik hänger ihop.

Feminister använder ofta argumentet att samhället är sexistiskt. Detta kan jag hålla med om, men om en man är sexistisk är han inte det för att han är man. Utan för att han har tagit efter det beteendet från någon. I sådana fall är ju männen lika stora ‘’offer’’

Den främsta punkten jag tänker på i denna fråga är självmordsstatistiken och att mer än dubbelt så många män som kvinnor väljer att ta sitt liv. Och jag undrar varför detta inte uppmärksammas mer. Speciellt från de män som motsätter sig feminismen.

Det finns ju uppenbarligen en hel del män där ute som avskyr allt vad feminismen står för, så vore inte det bästa motståndet vara att faktiskt höja sig egen röst för männens ‘’lidande’’ eller hur man ska uttrycka sig?
Självmord, dödsfall på arbetsplatser och liknande. Vem uppmärksammar dessa problem?
Finns ju feminst-män som arbetar med dessa frågor. Men var finns anti-feminist-männen i frågan?

Ni som kan mer än mig, statistik eller liknande får gärna rätta mig där jag har felat. Vad tycker folket om feminismen som rörelse och dess motståndare?
Varför ska det ställas emot varandra? jag har svårt att förstå varför man inte belyser alla samhällsproblem oavsett om det gäller kvinnor eller män?

Jag hade ju gärna sett en nedbrytningsmodell men det kan vi ju inte ha därför att det inte är politiskt korrekt.
Citera
2018-03-07, 11:54
  #5
Medlem
hejonlineAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jo jag har sett dem svara på det och ofta skyller de på patriarket. De menar att de inte väljer det utan att samhället/männen sätter den pressen på dem. Vissa menar att vissa yrken är lågavlönade på grund av att de är kvinnodominerade.

Varför ska det ställas emot varandra? jag har svårt att förstå varför man inte belyser alla samhällsproblem oavsett om det gäller kvinnor eller män?

Jag hade ju gärna sett en nedbrytningsmodell men det kan vi ju inte ha därför att det inte är politiskt korrekt.

Lite dit jag vill komma. Tycker det är väldigt konstigt att folk i typ alla partier kallar sig feminister för att dom är ''för jämställdhet''. Tycker att det sprider ett budskap om att man måste vara feminist för att vara för jämställdhet, vilket för mig är väldigt konstigt, eftersom att det inte är sant.

Tycker definitivt att vi behöver ett nytt perspektiv på frågan, som belyser samtliga samhällsproblem oavsett vilket ''kön'' det gäller.

Och angående PK så är det ju tyvärr så att dessa pk-feminister tror att om man ej är feminist är man extremhöger eller mot jämställdhet. Saknar verkligen en vettig person som kan kliva fram och förmedla busdkapet att det ju inte är så.

Lite rörigt här, ber om ursäkt för det.
Citera
2018-03-07, 12:11
  #6
Medlem
Samhällsfrågor som rör män är ointressanta och tystas ner idag.

Att prata om män leder direkt till att feminister angriper , förföljer och smuttskastar den som uttrycker sig.

Finns många exempel här på forumet, där någon försöker formulera frågor, men detta saboteras effektivt. Så upplever jag att det sker utanför forumet också.
Citera
2018-03-07, 12:15
  #7
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Att män skall dra på sig samma offerkofta som feminister är inte aktuellt och inte heller något att sträva efter men finns många saker att prata om som dessutom är väldigt mycket mer konkreta än vad feminister brukar yra om. Mer eller mindre alla massiva internationella studier visar att relationsvåldet är 50/50 men dom som döms i Sverige är till 99% män, det är alltså uppenbart att feministisk propaganda har slagit ut rättssäkerheten i många fall och det är väldigt allvarligt för en demokrati när rättsstaten inte längre är rättvis och visar en korrekt bild av verkligheten.
Självmord, dödsolyckor på arbetet, svårigheter i vårdnadstvister att få barnen osv osv.

Problemet blir dock att det blir patetiskt för båda män och kvinnor att gnälla i det här landet så många snöflingor oavsett kön får ärligt talat bara skärpa till sig och skaffa lite jävla skinn på näsan.
Citera
2018-03-07, 12:24
  #8
Medlem
hejonlineAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Att män skall dra på sig samma offerkofta som feminister är inte aktuellt och inte heller något att sträva efter men finns många saker att prata om som dessutom är väldigt mycket mer konkreta än vad feminister brukar yra om. Mer eller mindre alla massiva internationella studier visar att relationsvåldet är 50/50 men dom som döms i Sverige är till 99% män, det är alltså uppenbart att feministisk propaganda har slagit ut rättssäkerheten i många fall och det är väldigt allvarligt för en demokrati när rättsstaten inte längre är rättvis och visar en korrekt bild av verkligheten.
Självmord, dödsolyckor på arbetet, svårigheter i vårdnadstvister att få barnen osv osv.

Problemet blir dock att det blir patetiskt för båda män och kvinnor att gnälla i det här landet så många snöflingor oavsett kön får ärligt talat bara skärpa till sig och skaffa lite jävla skinn på näsan.

Jag håller verkligen med om att offerkoftan inte är aktuell för att på nått sätt tackla feminismens hyckleri.
Jag menar inte att icke-feminister ska börja gnälla i kör med feministerna. Efterlyser snarare ett vettigt tillvägagångssätt från den ''vettiga'' sidan av frågan.

Känns verkligen som att jag är ''unik'' i många sammanhang som svensk kvinna när jag faktiskt inser idiotin i feminismen. Ska jag propagera mina åsikter med andra kvinnor? Ska jag höja min röst på något annat sätt?
Feminismens idéer kränker mig som fri individ, och kränker ungefär 50% av landets befolkning (män)
Och att säga att Feminismen är för jämställdhet är ren lögn enligt mig.
Citera
2018-03-07, 12:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
Självmord, dödsfall på arbetsplatser och liknande. Vem uppmärksammar dessa problem? Finns ju feminst-män som arbetar med dessa frågor. Men var finns anti-feminist-männen i frågan?

Var då? Feminist-män kallar sig inte feminister för att lyfta mäns problem. Vad har du ens för belägg för detta? Det är ju i regel antifeminister som försöker lyfta problem som rör män, inte feminister, såvitt jag vet. Antifeminister har inte heller någon megafon i MSM, bara alternativ media. Så jag förstår inte riktigt vart det skulle finnas plats för dessa "anti-feminist-män" att göra sig hörd, förutom på typ flashback? Antifeminist = alt-right/halvnazist bland politiskt korrekta.

Det går liksom inte att kalla sig feminist när hela rörelsen bygger på vanföreställningar om hur kvinnor tjänar mindre för att de är kvinnor etc.

Och helt ärligt så är det inte längre möjligt för män att styra upp den här hjärndöda debatt, det behövs fler kvinnor som sätter ner foten. Det är ni som sitter på "tolkningsföreträdet" och offer-narrativet. Likt invandrare i den andra debatten. Du vet, identitetspolitik!
__________________
Senast redigerad av dianna-agron 2018-03-07 kl. 13:25.
Citera
2018-03-07, 12:33
  #10
Medlem
Gabriel2017s avatar
Den Svenska feminismen är för mig ett slags projekt för medelklassens genusutbildade kvinnor, en retorik och agenda som är förvirrande, för allmänheten. Hen är vänster, och könet ska vara deras dörröppnare till höga poster och tjänster i samhället.
Man är ett vänsterliberalt medelklassens parti, som kämpar för de etablerade kvinnornas välfärd och för att förbättra deras karriärmöjligheter. Fattiga göres sig inte besvär, varken av kvinnor eller män.
Citera
2018-03-07, 13:12
  #11
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
Jag håller verkligen med om att offerkoftan inte är aktuell för att på nått sätt tackla feminismens hyckleri.
Jag menar inte att icke-feminister ska börja gnälla i kör med feministerna. Efterlyser snarare ett vettigt tillvägagångssätt från den ''vettiga'' sidan av frågan.

Känns verkligen som att jag är ''unik'' i många sammanhang som svensk kvinna när jag faktiskt inser idiotin i feminismen. Ska jag propagera mina åsikter med andra kvinnor? Ska jag höja min röst på något annat sätt?
Feminismens idéer kränker mig som fri individ, och kränker ungefär 50% av landets befolkning (män)
Och att säga att Feminismen är för jämställdhet är ren lögn enligt mig.

Ja men just dessa saker har antifeminister talat om i 15 års tid åtminstone så tycker nog att frågan lyfts igen och igen, Pär Ström tex talade ju om just dessa grejer innan feministerna dödshotade bort honom men makten kommer aldrig tillåta att antifeminister får tala i deras kanaler så du kommer inte se antifeminister på SVT eller i AB så därmed kommer det givetvis aldrig att bli en "rättvis debatt" eller ens en debatt.

Ja jag vet inte jag, bor inte i Stockholm så här nere går det lång tid mellan varje gång man ens träffar på en feminist och med all absurd gratisreklam som FI alltid har fått är det ju ett skämt att dom inte lyckas ta sig in i riksdagen så feminismen är bara stark i maktens kanaler för vanligt folk har tröttnat på tramset för länge sen och jag har pratat om det innan men dom bråk jag sett i samband med metoo har uteslutande varit kvinnor vs kvinnor, män verkar mer likgiltiga nu för tiden så höj din röst du, personligen är jag en sån som borde hålla käft men inte kan så det där löser sig av sig själva.
Citera
2018-03-07, 13:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejonlineAP
[...].Jag anser att feminister aldrig svarar på den konkreta kritiken mot dem. Jag anser att i 9 fall av 10 är feministiska debatter och artiklar väldigt barnsliga.
Ett exempel kan vara att feminister aldrig svarar på konkret fakta.
Enligt statistik tjänar kvinnor minde på grund av att de själva väljer det. Jobbar heltid i mindre utsträckning, är sjuka oftare, har lägre avlönade jobb, vabbar mer osv.
Detta har jag aldrig sett en feminist svara på, annat än att säga att det inte dämmer.
Artiklar från ‘’experfeminister’’ är ofta larviga enligt mig.


Nej, kvinnor väljer inte arbeten efter hur låga lönerna är. ok?
Man sitter inte på arbetsförmedlingen och utbrister! Nej! Där kan jag ju inte jobba! De har alldeles för höga löner! Dock ser du en ström idag av just kvinnor som dumpar sina arbetsplatser där kass lön per studerad högsklepoäng, kan vara en av förklaringarna.
Sjukvården, åldringsvården, skola etc går på knäna med allvarliga följder för resten av samhället ...för att kvinnor vägrar villkoren.
Bra? eller hade det kanske varit bättre om man långt tidgare fattat att kvinnors arbeten faktiskt är värt något för samhället och bör ersättas därefter?

Kvinnor jobbar deltid mer än män för att De TAR HAND OM BARN, vilket är ett ARBETE. De jobbar alltså heltid i realiteten men får halva betalningen. Väljer inte kvinnor detta så dör barn eller män får hoppa in och ta smällen istället, bättre?

Kvinnor är sjukare oftare för att de just dubbelarbetar mer, utsätts för stress i sina arbeten, större ansvar i sina privatliv. Lösningen på detta är att deras arbetsvillkor förbättras och att män avlastar kvinnor på hemmafronten och detta kan endast män välja.

Där har du de feministiska standardsvaren på dina frågor, de flera ksntant ute i samhällsdebatten, men! du verkar totalt ha missat detta.

Att du sen tycker att feminister är "larviga" får ju vara din åsikt.

Personligen har jag aldrig i mitt liv sett så mycket trams, undermålig retorik, troll, rent nonsens som på antifeminsiternas mecka...flasback.

Och även om jag sökt mig till mer "seriös" antifeminism så har jag sällan stött på annat än ren misogyni och just inkapacitet tänka med hela världen för ögonen istället för med sin manliga kuk i fokus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback