Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 18:55
  #1
Medlem
Kvelertaks avatar
Tja!

Känner att jag är i behov av ett externt tangentbord till min Macbook Pro. I grund och botten använder jag den som studiedator, men nu när min stationära PC blivit antik tänkte jag mig lite casual gaming utöver det.

Dessvärre verkar det som att mitt tangentbord till PC'n inte är kompatibelt med Mac'en. Har ni något tips på ett dugligt tangentbord med USB-sladd som skulle fungera? Tänker mig en smärtgräns i pris runt 600-700kr.
Citera
2018-03-02, 19:41
  #2
Medlem
Citat:
Dessvärre verkar det som att mitt tangentbord till PC'n inte är kompatibelt med Mac'en.

Vad menar du med att tangentbordet inte är kompatibelt? Funkar det inte när du kopplar in det?
Citera
2018-03-02, 20:24
  #3
Medlem
Kvelertaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Vad menar du med att tangentbordet inte är kompatibelt? Funkar det inte när du kopplar in det?

Funkar gör det, men det beter sig konstigt. Vissa bokstäver funkar inte alls, vissa blir "intryckta" fyra-fem gånger vid ett knapptryck till exempel. Det står i manualen till tangentbordet att det är kompatibelt med Windows, men inget om Mac.
Citera
2018-03-02, 22:57
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvelertak
Funkar gör det, men det beter sig konstigt. Vissa bokstäver funkar inte alls, vissa blir "intryckta" fyra-fem gånger vid ett knapptryck till exempel. Det står i manualen till tangentbordet att det är kompatibelt med Windows, men inget om Mac.
Det "borde" fungera. Har du testat något annat pc-tangentbord? Kan ju handla om något fel med din bärbara dator också.

Annars tycker jag Apples tangentbord fungerar bäst med mac-datorer. Fråga mig inte varför dock, kanske kan det ha att göra någonting med exakt storlek på tangenterna eller slaglängd eller något men känns alltid lite bakvänt med normala tangentbord.

Ett vanligt trådbundet Apple-tangentbord kostar ju dessutom inte så vansinnigt mycket.
Citera
2018-03-03, 11:49
  #5
Medlem
Venators avatar
Min erfarenhet är att det aldrig varit problem med PC-tangentbord i någon Macbook jag haft... Datorn brukar säga att den inte känner igen tangentbordet och be dig trycka in en viss tangent för att datorn ska kunna identifiera... Det här låter som något annat fel.

Jag är extremt känslig vad gäller tangentbord eftersom jag skriver med "korrekt fingerställning" och snittar 60 ord i minuten medan jag läser på skärmen. De flesta tangentbord ger mig krypningar, och värst är Apples egna tangentbord av modernare snitt. Det sista riktigt bra tangentbordet Apple gjorde var väl deras Extended II från 90-talet.

Nu använder jag Razer Ornata som funkar perfekt till min Macbook pro, som bör passa din budget. Rekommenderas varmt.
Citera
2018-03-03, 17:57
  #6
Medlem
Kvelertaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det "borde" fungera. Har du testat något annat pc-tangentbord? Kan ju handla om något fel med din bärbara dator också.

Annars tycker jag Apples tangentbord fungerar bäst med mac-datorer. Fråga mig inte varför dock, kanske kan det ha att göra någonting med exakt storlek på tangenterna eller slaglängd eller något men känns alltid lite bakvänt med normala tangentbord.

Ett vanligt trådbundet Apple-tangentbord kostar ju dessutom inte så vansinnigt mycket.

Testade din teori (den lät logisk) med en grannes tangentbord, och hans fungerade felfritt med min laptop. Så gissar på att det är något skumt med mitt tangentbord. Det är ett Exibel GKX-6 jag använder, och det står på Clas Ohlsons hemsida att det ska fungera med OS X, men något strular uppenbarligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Min erfarenhet är att det aldrig varit problem med PC-tangentbord i någon Macbook jag haft... Datorn brukar säga att den inte känner igen tangentbordet och be dig trycka in en viss tangent för att datorn ska kunna identifiera... Det här låter som något annat fel.

Jag är extremt känslig vad gäller tangentbord eftersom jag skriver med "korrekt fingerställning" och snittar 60 ord i minuten medan jag läser på skärmen. De flesta tangentbord ger mig krypningar, och värst är Apples egna tangentbord av modernare snitt. Det sista riktigt bra tangentbordet Apple gjorde var väl deras Extended II från 90-talet.

Nu använder jag Razer Ornata som funkar perfekt till min Macbook pro, som bör passa din budget. Rekommenderas varmt.

Har faktiskt ingen aning om vad felet med mitt Exibel kan vara. Men Razer Ornata ser absolut ut att vara ett schysst alternativ, kör både Razer mus och headset utan att vara besviken.
__________________
Senast redigerad av Kvelertak 2018-03-03 kl. 18:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback