Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-02, 17:51
  #1
Medlem
StenSaxPungs avatar
På det senaste så har jag börjat få elektriska stötar när jag vidrör min stationära dator. Varför blir det så? Är det något att vara orolig för?

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av StenSaxPung 2018-03-02 kl. 17:57.
Citera
2018-03-02, 17:55
  #2
Medlem
constants avatar
Du kanske har köpt nya strumpor?

En långsökt lösning, men värt att prova, är att vända på kontakten. Det kan vara något jordfel.
Citera
2018-03-02, 18:20
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kanske har köpt nya strumpor?

En långsökt lösning, men värt att prova, är att vända på kontakten. Det kan vara något jordfel.
Det ÄR jordfel, punkt. Jag gissar att TS inte har datorn kopplad i ett jordat uttag.
Citera
2018-03-02, 18:26
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Det ÄR jordfel, punkt. Jag gissar att TS inte har datorn kopplad i ett jordat uttag.
Om resultatet av att koppla datorn i ett ojordat uttag blir att man får en stöt, är felet mer drastiskt än så.
Citera
2018-03-02, 18:32
  #5
Medlem
StenSaxPungs avatar
Uttaget är jordat. Sladden har suttit i samma uttag i ett år, detta är dykt upp de senaste veckorna.

Är det risk att något går sönder?
__________________
Senast redigerad av StenSaxPung 2018-03-02 kl. 18:39.
Citera
2018-03-02, 18:43
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Är det risk att något går sönder?
Om det är en riktig stöt du får så kan både du och datorn gå sönder.

Om det är statisk elektricitet kan datorn gå sönder.

Testa att sitta naken vid datorn.
Citera
2018-03-02, 18:48
  #7
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det är en riktig stöt du får så kan både du och datorn gå sönder.

Om det är statisk elektricitet kan datorn gå sönder.

Testa att sitta naken vid datorn.

Det är statisk stöt jag får, eller det känns ju som en helt vanlig enkelstöt i alla fall. En riktig stöt känner man väl ändå skillnad på?

Men det kan väl knappast va jag som alstrar strömmen? Jag har samma kläder och samma rutiner som vanligt, och detta har som sagt aldrig hänt för, men nu händer det var och varannan gång jag nuddar datorn.
Citera
2018-03-02, 18:53
  #8
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
På det senaste så har jag börjat få elektriska stötar när jag vidrör min stationära dator. Varför blir det så? Är det något att vara orolig för?

Tack på förhand.

Har du den inkopplad i ett jordat uttag ? Om inte koppla in den med ett jordad anslutning.
Tips 2 se till att den sladd du använder är jordad och fungerar som den skall.
Citera
2018-03-02, 18:55
  #9
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har du den inkoåålad i ett jordat uttag ?

Ja.
Citera
2018-03-02, 19:03
  #10
Medlem
constants avatar
Du har kopplat in datorn korrekt, du har samma kläder sedan flera år, och ändå får du stötar.

Det uppstår alltså en potentialskillnad mellan dig och datorn. Om det endast förekommer då du rör vid datorn, varför du nu rör vid den, så är mitt tips att sluta ta på den.

Har du testat att vända på kontakten?
Citera
2018-03-02, 19:07
  #11
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har kopplat in datorn korrekt, du har samma kläder sedan flera år, och ändå får du stötar.

Det uppstår alltså en potentialskillnad mellan dig och datorn. Om det endast förekommer då du rör vid datorn, varför du nu rör vid den, så är mitt tips att sluta ta på den.

Har du testat att vända på kontakten?

Jag har inte testat det än.

Jag måste röra den när jag ska starta den. Jag rör den även när jag drar ur mobilen ur laddaren som är kopplad till datorn (ska undvika det framöver).
Citera
2018-03-02, 19:17
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Jag måste röra den när jag ska starta den.
Är brytaren av metall?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback