Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 20:32
  #193
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-President
Jag plockade hem det utspritt över loppet av tre år. Men jag skulle gissa att de var i kontakt med säljsidan och det var så det uppdagades.
Hur snabbt lär de vilja ha in de 70tkr? Det suger ju att mitt enda sätt att betala blir att sälja av ytterligare, och skatta på det nästa år.

Nu vill de även att jag redogör för alla plånböcker och adresser som använts. Vad är poängen med det? Vad kan de använda den informationen till?

Wow. De forsöker inte direkt göra det attraktivt att deklarera crypto.
Vilken säljsida var detta? bt.cx?
Det var nog inte så smart att plocka ut til kontot, antagligen så går larmet hos banken också efter ett tag. Varför inte spendara crypton istället, typ på Mullvad VPN til hela släkten, lambos, eller annat smått och gott man kan köpa nuförtiden (kommer ju mer och mer). Bara onödigt att väcka den björn som sover om du inte desperat behöver fiat cash NU
Citera
2018-05-23, 21:18
  #194
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-President
Jag plockade hem det utspritt över loppet av tre år. Men jag skulle gissa att de var i kontakt med säljsidan och det var så det uppdagades.
Hur snabbt lär de vilja ha in de 70tkr? Det suger ju att mitt enda sätt att betala blir att sälja av ytterligare, och skatta på det nästa år.

Nu vill de även att jag redogör för alla plånböcker och adresser som använts. Vad är poängen med det? Vad kan de använda den informationen till?

Förresten, är inte 50 tusen kapitalvinst skattefritt per år? Om du tog ut 165 tusen jämt över 3 år borde bara 15 tusen vara skattepliktiga. Eller missar jag nåt här?

källa: https://www4.skatteverket.se/rattsli...COIN#h-Bitcoin

Citat:
Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent, men vinster upp till 50 000 kr per år beskattas inte utan är skattefria.
Citera
2018-05-23, 23:08
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Wow. De forsöker inte direkt göra det attraktivt att deklarera crypto.
Vilken säljsida var detta? bt.cx?
Det var nog inte så smart att plocka ut til kontot, antagligen så går larmet hos banken också efter ett tag. Varför inte spendara crypton istället, typ på Mullvad VPN til hela släkten, lambos, eller annat smått och gott man kan köpa nuförtiden (kommer ju mer och mer). Bara onödigt att väcka den björn som sover om du inte desperat behöver fiat cash NU

Tyvärr var jag desperat för cash. Saknade arbete och bostad, och behövde pengarna för att leva. Känns jättetrist såhär i efterhand då jag hade varit miljonär nu om jag behållit, men så tokigt kan livet bli.

Tack för tipset, men jag vet inte om jag vågar handla då det också är skattepliktigt om jag förstått rätt, och det känns som jag har ögonen på mig nu. Jag vet inte hur mycket de kommer kunna spåra mig om jag ger dem info om plånbok och adresser.
Citera
2018-05-23, 23:09
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Förresten, är inte 50 tusen kapitalvinst skattefritt per år? Om du tog ut 165 tusen jämt över 3 år borde bara 15 tusen vara skattepliktiga. Eller missar jag nåt här?

källa: https://www4.skatteverket.se/rattsli...COIN#h-Bitcoin

Say what?! Det skulle ju vara fantastiskt om så är fallet. Jag får väl se vad de säger, men vet inte om jag vågar hoppas. Gäller inte det bara "personliga tillgångar", och bitcoin är "övriga tillgångar"?

Eller kan någon annan här bekräfta om detta även gäller bitcoin?
__________________
Senast redigerad av Mr-President 2018-05-23 kl. 23:14.
Citera
2018-05-23, 23:33
  #197
Medlem
Det där med 50 tkr i grundavdrag gäller dessvärre bara personliga tillgångar. Krypto räknas som kapitalplacering och beskattas från första kronan.
Citera
2018-05-25, 12:45
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Wow. De forsöker inte direkt göra det attraktivt att deklarera crypto.
Vilken säljsida var detta? bt.cx?
Det var nog inte så smart att plocka ut til kontot, antagligen så går larmet hos banken också efter ett tag. Varför inte spendara crypton istället, typ på Mullvad VPN til hela släkten, lambos, eller annat smått och gott man kan köpa nuförtiden (kommer ju mer och mer). Bara onödigt att väcka den björn som sover om du inte desperat behöver fiat cash NU

Jag använde säljsidan Safello, och med tanke på att de angett den specifika tidsramen 2015,2016,2017 så gissar jag att Skatteverket varit i kontakt med just den sidan. Så det känns som att de redan vet om mina transaktioner där och att det snarast är en kuggfråga att de ber mig redogöra för detsamma. Just därför får jag känslan att det är ingen poäng att försöka smita undan, utan att det är dags att lägga alla korten på bordet.

Men jag funderar fortfarande över vad de kan göra med information om adresser och plånböcker. Kan de verkligen kräva det? Hur mycket kan de spåra mig med det?
Citera
2018-05-25, 22:30
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-President
Men jag funderar fortfarande över vad de kan göra med information om adresser och plånböcker. Kan de verkligen kräva det? Hur mycket kan de spåra mig med det?

Bra fråga om hur mycket de egentligen kan kräva av en. Skulle vara intressant att höra vad en skattejurist har att säga om saken. Oavsett så är det bäst att deklarera rubbet. Har man en adress som du skickat btc till så kan man lista ut även de övriga adresser som skickats till från samma plånbok. Det kan även vara möjligt att lista ut IP-numret som använts (Har du deklarerat elektroniskt och utan VPN så har de det redan). Jag vet inte om de begär ut uppgifter från växelplatser man kan ha skickat till, men de skulle kunna göra det om de tror mödan är värt det.
Tänk för övrigt på att SKV läser sådana här forum och har man nämnt en specifik siffra som i den här tråden så kan de enkelt lista ut vem det rör sig om. Sammantaget tycker jag du ska bita i det sura äpplet och deklarera alltihop. Det kan förstås svida att betala skatt men i gengäld får man sova om nätterna i vetskap om att ha gjort rätt för sig. Generellt sett är det bättre att betala allt och slippa oroa sig jämfört med att försöka komma undan och då måsta noja över att bli påkommen.
Sen kan man ju tycka vad man vill om hur regeringen slösar med våra skattepengar, men det är en separat fråga och har ingen betydelse för om man ska betala eller inte.
__________________
Senast redigerad av ft1717 2018-05-25 kl. 22:48.
Citera
2018-05-26, 17:12
  #200
Medlem
anoxics avatar
Jag skattade på fulla vinstbeloppet, men lite tråkigt då det tappade rejält efter årsskiftet. Känns iaf bra att ha det gjort.
Citera
2018-05-26, 17:33
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ft1717
Sammantaget tycker jag du ska bita i det sura äpplet och deklarera alltihop. Det kan förstås svida att betala skatt men i gengäld får man sova om nätterna i vetskap om att ha gjort rätt för sig. Generellt sett är det bättre att betala allt och slippa oroa sig jämfört med att försöka komma undan och då måsta noja över att bli påkommen.

Extremt bra sammanfattat! Det är dags att jag ger dem vad de vill ha, betalar vad som krävs, och försöker återta min nattsömn.

Dock har jag inte helt förstått allt vad de efterfrågar. Blir de sura om man i sitt svar ber dem förtydliga, eller brukar de vara okej med att man kompletterar senare med det som är oklart?
__________________
Senast redigerad av Mr-President 2018-05-26 kl. 17:41.
Citera
2018-05-26, 19:38
  #202
Medlem
BlueMarlin123s avatar
När ska skatten vara inbetald ,senast?
Citera
2018-05-27, 01:25
  #203
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
När ska skatten vara inbetald ,senast?

"Om du istället för att få pengar tillbaka på skatten ska betala kvarskatt så är det de här datumen som gäller:
Om du får slutskattebeskedet i augusti ska pengarna finnas på Skatteverkets konto den 12 november 2018.
Om du får slutskattebeskedet i september ska pengarna finnas på Skatteverkets konto den 12 december 2018."
__________________
Senast redigerad av polagom 2018-05-27 kl. 01:27.
Citera
2018-05-31, 06:38
  #204
Medlem
Kanske kommer in på annan juridik nu, men vad händer teoretiskt om man har kört någon bot som tjänar 1% och förlorar 1% (i snitt) på några hundratusen kr, gör hundratals trades per dag och bygger upp en nästan oändlig skatteskuld och inte deklarerar den? (låt säga 100 miljoner vinst 100 miljoner förlust = 9 miljoner i skatt på 0 nettovinst) Hur skulle skatteverket hantera det OM man faktiskt deklarerade? Finns det någon lag som skyddar en om man faktiskt inte kan betala skatten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback