Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 14:21
  #1
Medlem
Hej,

Jag hoppas jag lägger denna tråd rätt, ber om ursäkt annars!

Jag har en app-ideé jag undrar om den är möjlig att genomföra tekniskt, och tänkte att detta var rätt ställe att fråga!
Ideén är en app för stumma personer. Tanken är att när någon ringer till personen, ska appen möjliggöra att svara på frågor (möjligtvis bara JA/NEJ). Det bästa vore om personen kan trycka på en knapp i appen som då spelar upp en ljudfil / meddelande som informerar om att personen är stum men kan svara JA/NEJ på frågor.

Den tekniska frågan består alltså i om man i ett vanligt telefonsamtal (ej genom tex skype) kan "skicka" ljudfiler/ läsa upp information till uppringaren, dvs utan att gå via telefonens mikrofon?

Om jag har beskrivit tanken lite otydligt, vänligen berätta det så försöker jag förklara mer utförligt!

Tacksam för svar om ni tror detta är möjligt, och ifall det är möjligt, både på Android och IOS?
Tanken är inte att tjäna pengar på appen utan hjälpa en utsatt grupp i samhället till en enklare / tryggare vardag.

Tack för mig
Citera
2018-03-02, 21:37
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Tekniskt möjligt är det. Gissar att det enkelt uttryckt bara handlar om att hitta en telefonapp som kan kopplas till annan ljudkälla än mikrofonen. Tvivlar på att något sådant tillhandahålls för iOS med Apples välsignelse. Hur det ser ut hos Android vet jag inte.
En alternativ lösning är att modda själva systemet (roots, jailbreaka eller vad det nu heter).
Citera
2018-03-02, 21:53
  #3
Medlem
supremanics avatar
Gammal tråd jag hittade men det kanske ger en fingervisning då jag tyckte innehållet verkade solitt:
https://stackoverflow.com/questions/...all-in-android
Så för Android verkar svaret vara nej. IOs brukar enligt min erfarenhet vara mer restriktiva så tvivlar starkt på att det är möjligt där heller.

En lösning för detta kräver nog någon typ av mod åtminstone. Ett alternativ kanske vore att utveckla det hela som en app istället som kommunicerar via nätet istället och att man kan hitta en operatör som kan typ starta ett röstsvar med ett meddelande där en hänvisning till appen ges. Omständigt tyvärr.

Eller gå all in och söka samarbete med en operatör som har ett antal nummer att avvara för jag gissar att all koppling sker digitalt, så om en utomstående ringer till ett nummer som tillhör denna tjänsten så ska det gå att koppla till en server-tjänst, tänk typ telesvar, fast där abonenten istället blir uppringd genom en app i telefonen och där den kan mata in svar! Genialiskt, men kräver samarbete med operatör samt en hel del utveckling. Är du rätt person med driv så kan du säkert få bidrag i utvecklingen utav detta av lämplig handikapporganisation.
Är du säker på att någon liknande tjänst inte finns redan?
Edit: patent pending...
__________________
Senast redigerad av supremanic 2018-03-02 kl. 22:31.
Citera
2018-04-03, 23:48
  #4
Medlem
Samtal via rcs kommer snart native på telefonerna och löser det. Googla rcs call för mer info.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback