Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 13:28
  #1
Avstängd
aGNostradamuss avatar
En sak jag inte har tänkt på förr, men som slog mig idag. Förr skaffade man sig en klocka, ett armbandsur, och bar det. Det var nån slags mandomsprov att jobba ihop pengar till en vettig klocka.

Sen efter 25 år på bruket eller var man jobbade, så fick man en guldklocka.

Idag köper folk en ny ur%pennklocka varannan månad, och varvar med en rolexkopia.

Känner ni igen min tanke? Har er farfar en gammal klocka? Skulle ni vilja ärva den?
Citera
2018-03-02, 13:38
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jag köper inte klockor varannan månad och vad beträffar min farfar har han varit död i 47 år...
Citera
2018-03-02, 13:40
  #3
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aGNostradamus
En sak jag inte har tänkt på förr, men som slog mig idag. Förr skaffade man sig en klocka, ett armbandsur, och bar det. Det var nån slags mandomsprov att jobba ihop pengar till en vettig klocka.

Sen efter 25 år på bruket eller var man jobbade, så fick man en guldklocka.

Idag köper folk en ny ur%pennklocka varannan månad, och varvar med en rolexkopia.

Känner ni igen min tanke? Har er farfar en gammal klocka? Skulle ni vilja ärva den?

Bryt mig mindre om klockan i sig utan snarare dess historia och affektionsvärde. Något som gör den betydligt mer värdefull än någon rolex, kopia eller ej.
Citera
2018-03-02, 13:43
  #4
Avstängd
aGNostradamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Bryt mig mindre om klockan i sig utan snarare dess historia och affektionsvärde. Något som gör den betydligt mer värdefull än någon rolex, kopia eller ej.

Då fick du kanske ärva farfars gamla klocka?
Citera
2018-03-02, 13:44
  #5
Medlem
Pre 1914s avatar
Har inte använt armklocka sedan Ericsson satte n klocka i sin mobil 1997. Dessutom blir man äldre och ser på solhöjden vad tiden är.
Citera
2018-03-02, 13:54
  #6
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag har inte burit en klocka på över 10 år.
Citera
2018-03-02, 13:58
  #7
Medlem
AndersM79s avatar
Morfars gamla Omega Seamaster fungerar tyvärr inte längre; den automatiska uppdragningen slirar så ligger den still stannar den efter bara några timmar. Dessutom är glaset är ganska repigt och urtavlan fläckig. Urmakaren sa att det skulle kosta mer att få den i 'bra skick' än vad den är värd, så den får ligga i ett skåp tills tiderna förrändrats.

Klockan jag har nu är en Gant som fick jag av en tjej för ca 15 år sedan. Den går bra och ser bra ut, och det räcker för mig. När det tog slut med tjejen bar jag den väldigt lite, bara vid 'uppklädda' tillfällen, men sen jag bytte batteri nu i december har jag haft den varje dag, men jag har alltid sett mer som ett verktyg än som ett smycke / accessoar.
Citera
2018-03-02, 14:03
  #8
Medlem
Ja, så är det helt klart, men det är inte unikt för klockor utan gäller egentligen det mesta. Förr köpte man saker (klockor, möbler, bilar, kläder o.s.v.) för att ha dem livet ut eller tills de verkligen gick sönder. Man köpte kvalitet. Det är bara att tänka sig hur era mor- och farföräldrars bostäder ser ut. Gissningsvis finns inte en enda sak som är ny, utan det mesta är flera årtionden gamla. Man kan även se det i vissa Hemmet-annonser och liknande. Dessutom fanns det inte lika mycket trender på den tiden. En klocka som var snygg på 40-talet var snygg även på 50- och 60-talet. Sedan svängde klockmodet rejält under 70-talet. Idag svänger trenderna på bara ett par år. Idag är allting så billigt så när folk köper dessa saker idag så gör de det med tanken att de ska äga saken i kanske 5 år, sedan köpa nytt. Därför köper man billiga saker tillverkade i Kina eftersom det inte behöver hålla så länge.
Citera
2018-03-02, 14:09
  #9
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
... Förr köpte man saker (klockor, möbler, bilar, kläder o.s.v.) för att ha dem livet ut eller tills de verkligen gick sönder. Man köpte kvalitet. Det är bara att tänka sig hur era mor- och farföräldrars bostäder ser ut. Gissningsvis finns inte en enda sak som är ny, utan det mesta är flera årtionden gamla ...

Dessutom var möbler i Sverige fruktansvärt dyrt innan IKEA kom. Man hade helt enkelt inte råd att köpa mer än en eller på sin höjd två soffgrupper under sin livstid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback