Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 11:33
  #25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Förlåt ! Är ny på just diabetes.. Ska läsa på mera.. Resistent mot insulin ,det sa inte min läkare till mig, kanske inte heller känner till alla fakta..
Alltför ofta brukar man istället mötas av personangrepp eller andra typer av argumentationsfel. Bra att du ens bad om ursäkt och tog till dig av informationen/rättelsen.
Citera
2018-03-30, 01:01
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom som man har livet ut. Insulin är livsnödvändigt och utan detta så dör du. Att man däremot behöver ta mindre insulin med LCHF säger sig självt, men det betyder inte att man botat eller är frisk från sjukdomen. Anledningen till att man kan bli frisk från diabetes typ 2 beror oftast på viktnedgången i sig, eftersom man per automatik får bättre hälsovärden med en viktnedgång, och inte upplägget på kosten. Försöker man hävda att man inte behöver insulin som typ 1 diabetiker bara för man äter LCHF så har man noll kunskap om hur kroppen fungerar.

Kan man äta lchf vid diabetes typ 1 utan risk för ketoacido? Hur mycket skulle man i så fall sänka sitt insulinbehov?
Citera
2018-03-30, 10:10
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Kan man äta lchf vid diabetes typ 1 utan risk för ketoacido? Hur mycket skulle man i så fall sänka sitt insulinbehov?
Här är en läsvärd artikel angående det du frågar.
https://traningslara.se/lagkolhydrat...yp-1-diabetes/
Citera
2018-03-30, 18:35
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Här är en läsvärd artikel angående det du frågar.
https://traningslara.se/lagkolhydrat...yp-1-diabetes/

Summa summarum enligt den artikeln verkar vara att det går alldeles utmärkt för de flesta vuxna (men inte för barn) med diabetes typ 1 att äta lchf och att de då klarar sig på mindre mängd insulin och får bättre långtidssocker. Enligt den artikeln verkar insulin vara viktigast för barn för att de ska växa som de ska.
Citera
2018-03-30, 18:58
  #29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Summa summarum enligt den artikeln verkar vara att det går alldeles utmärkt för de flesta vuxna (men inte för barn) med diabetes typ 1 att äta lchf och att de då klarar sig på mindre mängd insulin och får bättre långtidssocker. Enligt den artikeln verkar insulin vara viktigast för barn för att de ska växa som de ska.

Ja, men insulin är fortfarande livsnödvändigt, oavsett ålder. Precis som det står i artikeln så är det inte problemfritt och risken för ketoacidos finns fortfarande.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-03-30 kl. 19:04.
Citera
2018-03-31, 11:27
  #30
Medlem
Kanske LCHF-läkarna kan svara på frågor om insulin. Min egna blodvärden blev mycket bättre genom LCHF, även insulinproduktionen blev bättre. Har läst berättelser om Diabetes 1, att de slapp insulininjektioner. Utgick ifrån det, inget annat. Tycker vi inte ska läsa in något annat än vad som står..
Citera
2018-03-31, 12:33
  #31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Kanske LCHF-läkarna kan svara på frågor om insulin. Min egna blodvärden blev mycket bättre genom LCHF, även insulinproduktionen blev bättre. Har läst berättelser om Diabetes 1, att de slapp insulininjektioner. Utgick ifrån det, inget annat. Tycker vi inte ska läsa in något annat än vad som står..
Då antar jag du har diabetes typ 2, eftersom du skrev att din insulinproduktion blev bättre. Och diabetiker typ 1 kan aldrig slippa ta sitt insulin, oavsett kost, du måste injicera insulin som typ 1:a. Utan insulin dör vi.
Citera
2018-04-03, 16:18
  #32
Medlem
Nej, ingen har sagt att jag behöver inj.insulin.. Har normalvärden. Det är bara just glucosvärdena som inte varit bra. Är nästan helt normala nu p.g.a. kost behandling genom LCHF.
Citera
2018-04-06, 12:22
  #33
Medlem
Sitter på ett Café nu. Frågade efter de sockerfria mördegskakor de brukar ha. Naha, "Kommunen säger att vi inte ska ha sådana" sa en förnumstig kvinna..... . Sen skulle hon tvinga på mig andra kakor eller en smörgås.... . O.s.v. Till sist fick jag nästan skrika :" Jag är inte intresserad !" Då gick hon, folk skrattade.. Då har jag väl blivit smått kriminell som nekar äta det som orsakade min diabetes....
Citera
2018-04-07, 09:59
  #34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Sitter på ett Café nu. Frågade efter de sockerfria mördegskakor de brukar ha. Naha, "Kommunen säger att vi inte ska ha sådana" sa en förnumstig kvinna..... . Sen skulle hon tvinga på mig andra kakor eller en smörgås.... . O.s.v. Till sist fick jag nästan skrika :" Jag är inte intresserad !" Då gick hon, folk skrattade.. Då har jag väl blivit smått kriminell som nekar äta det som orsakade min diabetes....
Hon kan ju inte veta vad du har/haft för sjukdomstillstånd. Antar att det inte står på din tröja.
Citera
2018-04-07, 15:06
  #35
Medlem
Jo, jag sa att jag har diabetes,och får inte äta något socker, inte heller vitt mjöl. Det är inte allt man skriver här i inläggen.
Citera
2020-02-22, 09:08
  #36
Medlem
Vad är ett normalt långtidsblodsocker ?
Hur är det med 60 , för högt eller inom normalvärdet ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback