Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 07:16
  #1
Medlem
Hej!

Såg ingen tråd om detta så tog tillfället i akt och skapade en själv.

Jag har i större delen av mitt arbetsliv (är 23 idag) jobbat på kundservice för två stora företag. Jämfört med gemene k-tjänstnisse har jag ganska gedigen erfarenhet då det är hyfsat hög personalomsättning. Idag har jag lämnat "karriärsbanan" till förmån för studier.

Den här tråden riktar sig förstås dels till den som är allmänt nyfiken, men även till den som funderar på att söka jobb alternativt nyss blivit erbjuden en tjänst på kundservice - och därför vill veta mer vad det innebär. Fråga på!
Citera
2018-03-02, 07:22
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Vilka företag har du jobbat för och var trivdes du bäst/sämst?

Kan du även motivera varför bäst/sämst?

Har jobbat en del med detta själv och tyckte det var helt ok. Bäst (och ibland även värst) var Com Hem.
Sämst var Glocalnet.
Citera
2018-03-02, 07:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Vilka företag har du jobbat för och var trivdes du bäst/sämst?

Kan du även motivera varför bäst/sämst?

Har jobbat en del med detta själv och tyckte det var helt ok. Bäst (och ibland även värst) var Com Hem.
Sämst var Glocalnet.

För min egen och företagens skull vill jag inte outa dem helt. Men det ena är ett stort TV-bolag, den andra en stor tillverkare av vitvaror. Båda dessa hade sina kundtjänster outsourcade till ett annat företag, vilket vad jag förstår är rätt vanligt inom denna bransch. Jag var alltså anställd av företaget som tog hand om outsourceningen och fick min lön från dem, inte från själva företaget jag "servade" och tog samtal i uppdrag av.

Jag trivdes nog bäst på TV-bolaget. Rutinerna var bättre klarlagda, och framför allt hade du mycket större mandat att lösa problem. Den tjänsten gav också bättre utrymme för att utvecklas/befordras inom kundtjänsten för att få större ansvarsområden (och därmed högre lön också). Enligt mig också bättre arbetstider; det fanns gott om sena pass och helgpass=mer cash.

På det andra kneget var själva arbetsuppgifter i sig visserligen väldigt klar; du skulle boka service till människor som har krångel med sina vitvaror. Men så fort nåt var lite tjorvigare än så: om en kund är missnöjd med hur en tekniker betett sig, om de fått faktura trots att varan är under garanti, om det är orimligt lång väntetid på service osv, så kan du inte göra ett skit. Förutom att "vidarebefordra" det till berörd servicestation eller reklamationsavdelningen och hoppas de bemödar sig att göra något åt det. Fördelen med detta jobb var dock att man slapp merförsäljningen, det vande jag mig aldrig riktigt vid när jag jobbade för TV-bolaget.

Visst var båda OK! Jag trivdes trots alla strukturella skavanker rätt bra inom kundservice.
Citera
2018-03-02, 08:39
  #4
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
För min egen och företagens skull vill jag inte outa dem helt. Men det ena är ett stort TV-bolag, den andra en stor tillverkare av vitvaror. Båda dessa hade sina kundtjänster outsourcade till ett annat företag, vilket vad jag förstår är rätt vanligt inom denna bransch. Jag var alltså anställd av företaget som tog hand om outsourceningen och fick min lön från dem, inte från själva företaget jag "servade" och tog samtal i uppdrag av.

Jag trivdes nog bäst på TV-bolaget. Rutinerna var bättre klarlagda, och framför allt hade du mycket större mandat att lösa problem. Den tjänsten gav också bättre utrymme för att utvecklas/befordras inom kundtjänsten för att få större ansvarsområden (och därmed högre lön också). Enligt mig också bättre arbetstider; det fanns gott om sena pass och helgpass=mer cash.

På det andra kneget var själva arbetsuppgifter i sig visserligen väldigt klar; du skulle boka service till människor som har krångel med sina vitvaror. Men så fort nåt var lite tjorvigare än så: om en kund är missnöjd med hur en tekniker betett sig, om de fått faktura trots att varan är under garanti, om det är orimligt lång väntetid på service osv, så kan du inte göra ett skit. Förutom att "vidarebefordra" det till berörd servicestation eller reklamationsavdelningen och hoppas de bemödar sig att göra något åt det. Fördelen med detta jobb var dock att man slapp merförsäljningen, det vande jag mig aldrig riktigt vid när jag jobbade för TV-bolaget.

Visst var båda OK! Jag trivdes trots alla strukturella skavanker rätt bra inom kundservice.

Merförsäljning var stort minus och det var mer fokus på det än att faktiskt hjälpa kunden. Jag körde på autopiloten jag frågade lite fort så hade jag gjort det. Var de intresserade då så var jag lite mer seriös med att beskriva tjänsten, la inte ner mer energi på det än nödvändigt. Ibland om det var bra kampanj kunde det dock göra ganska stor skillnad på lönen, vissa abonnemang fick man 30 kr rakt ner i fickan på sälja. Några sådana om dagen i en månad blev lite cash. Satt lite på antichurn, tråkigt men shit vad cash det blev.
Citera
2018-03-02, 17:43
  #5
Medlem
Medianas avatar
Okej, jag är lite nyfiken. Vad för slags avtal gick du på och hur sattes lönen?
Citera
2019-02-28, 12:06
  #6
Medlem
Var något av dessa jobb placerat utanför Sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback