Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 19:05
  #1
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Hej!

Jag fick för ca en vecka sedan en fix idé, nämligen att jag skulle bygga en dator. Jag köpte ett moderkort till ett väldigt bra pris på Elgiganten (ett ASUS PRIME Z370-P för 990kr), och blåögd som jag är så tänkte jag att så länge processorn har samma sockel som moderkortet så torde det vara lugnt, således inhandlades även en Intel Core i5 7600K 3.8GHz 6MB.

Sagt och gjort, jag inhandlar tillhörande prycklar som man ju vill ha i en dator och sätter igång. Själva monteringen går helt okej, men när allting väl är på sin plats och det är dags att sätta igång datorn och installera operativsystem osv så sätts datorn på i ca 1 sekund, för att sedan inte ge någon respons överhuvudtaget. Märk väl att moderkortet är i något slags standby-läge, för dess bakgrundsbelysning (eller om det är någon slags varningssignal, vad vet jag) lyser, färgen är orange.

Jaha, vadfan...

Moderkort: ASUS PRIME Z370-P
Processor: Intel Core i5 7600K 3.8GHz 6MB

https://www.elgiganten.se/product/da...70-p-moderkort

https://www.inet.se/produkt/5300178/...0k-3-8-ghz-6mb

Jag testade att mata in moderkortet med tillhörande processor på https://pcpartpicker.com/ och där står det minsann att de två komponenterna inte gärna går hand i hand, de är alltså inte kompatibla med varandra.

Min fråga är nu, vad skulle ni göra i en sån här situation? Processorn var ju betydligt dyrare än moderkortet, så det rimligaste vore ju att hitta ett moderkort som stödjer just denna processor samt tillhörande komponenter, lista finnes nedan:

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB GT OC
Hårddisk (SSD): Samsung 850-Series EVO 250GB
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P
Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W CM
Processor: Intel Core i5 7600K 3.8GHz 6MB
RAM-minnen: Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black

Vad bör jag göra? Skaffa nytt moderkort? Skaffa ny processor? Eller finns det någon cool modifiering man kan göra?

Jag är tämligen säker på att det är just det här som är problemet, och visst är det lätt att vara efterklok, men här listar Asus de Intel-processorer som är kompatibla med moderkortet ifråga: https://www.asus.com/us/Motherboards.../HelpDesk_CPU/

Samtliga råd, tips och tricks samt allmän support mottages med öppna armar, däremot undanbedes kommentarer som påtalar hur dum i huvudet jag är, för det vet jag redan...
Citera
2018-03-01, 21:43
  #2
Medlem
Pantheraduss avatar
När jag kollar på länken så verkade moderkortet, ASUS Prime Z370-P, bara vara kompatibelt med Cofee-lake arkitekturen...? Båda är på 14 nm mikroarkitektur. LGA 1151, skall ju stödja Sky-lake och Kaby-lake. https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151. Men Coffee-lake har en sockel 1151-2.
Förvirrande måste jag säga .
Men, det är fel sockel.
Det billigaste är nog om du köper ett moderkort med vanlig LGA 1151 sockel https://www.komplett.se/product/9099...&gclsrc=aw.ds#
Om man vill ha ett bra kort. Alternativt är att du köper in en Coffee-lake processor.... Men jag skulle valt det förstnämnda, ett bra moderkort tycker jag är bättre än att ha bra processor, till viss del.
Citera
2018-03-01, 21:52
  #3
Medlem
Glowhetics avatar
"För full kompatibilitet med Intel 100-serie chipset(Z170/H170/B150 m.m.) så krävs uppdaterat BIOS/UEFI med stöd för detta, se respektive moderkorttillverkares hemsida för kompatibilitet."

Moderkortets chipset är Intel Z370.

Köp ett nytt moderkort. (Helst rätt denna gång)
Citera
2018-03-02, 08:41
  #4
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
När jag kollar på länken så verkade moderkortet, ASUS Prime Z370-P, bara vara kompatibelt med Cofee-lake arkitekturen...? Båda är på 14 nm mikroarkitektur. LGA 1151, skall ju stödja Sky-lake och Kaby-lake. https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151. Men Coffee-lake har en sockel 1151-2.
Förvirrande måste jag säga .
Men, det är fel sockel.
Det billigaste är nog om du köper ett moderkort med vanlig LGA 1151 sockel https://www.komplett.se/product/9099...&gclsrc=aw.ds#
Om man vill ha ett bra kort. Alternativt är att du köper in en Coffee-lake processor.... Men jag skulle valt det förstnämnda, ett bra moderkort tycker jag är bättre än att ha bra processor, till viss del.

Okej, då var det som jag trodde... Min processor tillhör ju Kaby Lake-serien. Så processorsockeln på mitt moderkort är alltså ett 1151-2, och inte ett vanligt 1151? Allting kändes ju okej när jag monterade processorn, men det behöver ju inte nödvändigtvis tyda på att komponenterna är kompatibla med varann. Tack för hjälpen i alla fall, det blir nog till att köpa ett nytt moderkort helt enkelt!

Citat:
Ursprungligen postat av Glowhetic
"För full kompatibilitet med Intel 100-serie chipset(Z170/H170/B150 m.m.) så krävs uppdaterat BIOS/UEFI med stöd för detta, se respektive moderkorttillverkares hemsida för kompatibilitet."

Moderkortets chipset är Intel Z370.

Köp ett nytt moderkort. (Helst rätt denna gång)

Yes, har också kommit till denna slutsats. Finns det något du kan rekommendera ?
Citera
2018-03-02, 14:04
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Finns det något du kan rekommendera ?
Ta reda på hur många usb-portar du behöver och vilken typ, hur många instickskort du kommer sätta i, t.ex 1 eller 2 grafikkort, om du behöver optisk ljudutgång eller ska koppla till en bioförstärkare med 7.1-ljud, eller om du klarar dig med vanlig stereo+mick. Hur många s-ata och andra lagringsenheter behövs? Behövs wifi? dubbla nätverksanslutningar? Hur många chassifläktar måste moderkortet ha anslutningar för, osv. Ska datorn någonsin överklockas? (många svarar "ja kanske", men inte ens 1 på 10 kommer sig för, så var självkritisk), Det är sådana saker som avgör vilket moderkort man ska köpa. Strunta i färg, utseende, lysen, förpackningens design och annat bjäfs, moderkort blir inte ett enda dugg bättre för att de har en massa finesser man aldrig kommer använda och blir inte heller bättre för att de kostar mer, det är snarare precis det motsatta.

Pga asus alltför ofta har buggig firmware, drivrutiner med irriterande defekter och kringprogram som inte sällan beter sig på oönskat sätt rekommenderas i första hand gigabyte och msi.
Citera
2018-03-02, 16:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Yes, har också kommit till denna slutsats. Finns det något du kan rekommendera ?

Köp mycket hellre en ny processor i5-8400/i5-8600K. Dessa har 6 kärnor medan i5-7600K bara har 4 och det gör en stor skillnad i många spel.
Citera
2018-03-03, 14:17
  #7
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ta reda på hur många usb-portar du behöver och vilken typ, hur många instickskort du kommer sätta i, t.ex 1 eller 2 grafikkort, om du behöver optisk ljudutgång eller ska koppla till en bioförstärkare med 7.1-ljud, eller om du klarar dig med vanlig stereo+mick. Hur många s-ata och andra lagringsenheter behövs? Behövs wifi? dubbla nätverksanslutningar? Hur många chassifläktar måste moderkortet ha anslutningar för, osv. Ska datorn någonsin överklockas? (många svarar "ja kanske", men inte ens 1 på 10 kommer sig för, så var självkritisk), Det är sådana saker som avgör vilket moderkort man ska köpa. Strunta i färg, utseende, lysen, förpackningens design och annat bjäfs, moderkort blir inte ett enda dugg bättre för att de har en massa finesser man aldrig kommer använda och blir inte heller bättre för att de kostar mer, det är snarare precis det motsatta.

Pga asus alltför ofta har buggig firmware, drivrutiner med irriterande defekter och kringprogram som inte sällan beter sig på oönskat sätt rekommenderas i första hand gigabyte och msi.

Ja, min vän rekommenderade även han ett moderkort tillverkat av Gigabyte istället för Asus. Jag kommer förmodligen inte överklocka min dator (jag vet inte ens vad det innebär). Ett grafikkort räcker dessutom, men jag vill kunna ha mer än en hårddisk. Ljudmässigt så vill jag bara kunna koppla in ett headset och lira lite CSGO egentligen.

Vad tycker du om denna? https://new.webhallen.com/se/product...ef=Pricerunner
Citera
2018-03-03, 14:19
  #8
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Köp mycket hellre en ny processor i5-8400/i5-8600K. Dessa har 6 kärnor medan i5-7600K bara har 4 och det gör en stor skillnad i många spel.

I princip det enda spelet jag kommer spela är CSGO. Är det tillräckligt stor skillnad på prestanda om jag istället för att köpa ett nytt moderkort, istället köper en ny processor? Till exempel de du rekommenderade.

Den enda fördelen jag kan se med detta är att jag inte måste mecka lika mycket, utan egentligen bara behöver ta bort processorkylaren och sedan processorn, för att sätta in ett nytt.
Citera
2018-03-03, 15:03
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Vad tycker du om denna?
Det är ett z270, klarar därmed i5-7600k och andra processorer i 7000-serien, det klarar ett flertal diskar och du kan ansluta headset, så om det är dina enda krav ska det fungera.

Jag håller iofs med om att det i generell prestanda vore fördelaktigare att ändra processor till en 8000-serie, t.ex 8700k, som passar på moderkort i 300-serien.
Jag kan inget om spel, har aldrig ens sett "csgo", men där kan du ju själv googla lite på "csgo + 7600k" och jämföra med "csgo + 8600k" för att komma fram till om du tycker det är värt prisskillnaden att byta processor istället för att byta moderkort. Det brukar finnas ganska gott om jämförelser. Titta på fler än en isåfall.

Sedan kan iofs grafikkortet begränsa också, ett 1050 är inte speciellt kraftfullt, så håll utkik på om grafikkortet eventuellt kan reducera eller helt eliminera skillnaden i prestanda mellan processorversionerna, det beror helt på om spelet är mestadels processorkrävande eller om det är mer åt det grafikkrävande hållet.
Hänger också ihop med vilken skärmupplösning du använder.
Citera
2018-03-03, 15:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
I princip det enda spelet jag kommer spela är CSGO. Är det tillräckligt stor skillnad på prestanda om jag istället för att köpa ett nytt moderkort, istället köper en ny processor? Till exempel de du rekommenderade.

Den enda fördelen jag kan se med detta är att jag inte måste mecka lika mycket, utan egentligen bara behöver ta bort processorkylaren och sedan processorn, för att sätta in ett nytt.

Ja det är betydligt enklare att byta processor än att byta moderkort. Och varför inte välja en bättre processor? Det förlorar du ju inget på även om du enbart skulle spela CSGO.
Citera
2018-03-05, 00:39
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
7e generationen är gammalt.

Jag skulle lämna tillbaka i5 7600 och så köper du en i5 8400 eller kommande i5 8500 eller så istället och får sex kärnor istället för fyra för ungefär samma pengar.

Sockeln har samma pinnar på sidorna och samma form på processorn så processorerna fungerar emellan dem. Vilket är knas men så är det.

Men som sagt, inte skall du byta moderkort för att köpa den gamla processorn, köp istället en ny processor och lämna tillbaka den du köpte, du har 30 dagars öppet köp på Elgiganten. Såvida du nu inte vill köpa ett dyrare moderkort än just Z370-P men det kanske du inte vill. Z370-P är ju ett instegskort så att säga men skall man inte överklocka och bryr sig vad som nu i övrigt kan skilja i funktioner så spelar det ju inte så stor roll. Och på en processor i den prisklassen du har tänkt dig verkar det ju inte vara vad du har tänkt dig och även om du hade tänkt göra det kan det ju diskuteras om det är värt massa pengar för moderkort, kylare, processor och så extra för att köra den utanför specifikationerna och få rätt lite prestandaförändring.

i5 7600: fyra kärnor utan hyper-threading 3.5-4.1 GHz
i3 8100: fyra kärnor utan hyper-threading 3.6 GHz

Den senare är billigare. Så ..

i5 8400: sex kärnor utan hyper-threading, 2.8 GHz bas men 3.8-4.0 GHz är turbon och du kommer antagligen inte betala mer för den än 7600 men vinner två processorkärnor ...

7e generationen är gammal och Intel hade knappt uppgraderat ett skit på jättemånga generationer då. Köp 8e eller Ryzen istället.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2018-03-05 kl. 00:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback