Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 16:37
  #1
Medlem
Nu och då händer det att jag impulsköper en bit aladåb då jag handlar mat. Sedan blir den oftast liggande i kylskåpet några dagar, kanske uppemot en vecka, innan jag öppnar förpackningen, skivar den, äter ett par skivor och lägger resten tillbaka i kylskåpet för att sedan gå och plocka någon skiva nu och då under de följande dagarna tills hela aladåben är uppäten. Men det var väl inte såhär han som uppfann aladåben tänkte sig att den skulle ätas?

Hur är det egentligen tänkt att den skall användas? Som smörgåspålägg? Nej, det funkar ju inte. Men jag kan inte heller påminna mig om att jag någonsin skulle ha stött på ett recept där aladåb ingår. Aladåben tycks helt enkelt sakna användningsområde, eller har jag missat något?
Citera
2018-03-01, 16:43
  #2
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Nu och då händer det att jag impulsköper en bit aladåb då jag handlar mat. Sedan blir den oftast liggande i kylskåpet några dagar, kanske uppemot en vecka, innan jag öppnar förpackningen, skivar den, äter ett par skivor och lägger resten tillbaka i kylskåpet för att sedan gå och plocka någon skiva nu och då under de följande dagarna tills hela aladåben är uppäten. Men det var väl inte såhär han som uppfann aladåben tänkte sig att den skulle ätas?

Hur är det egentligen tänkt att den skall användas? Som smörgåspålägg? Nej, det funkar ju inte. Men jag kan inte heller påminna mig om att jag någonsin skulle ha stött på ett recept där aladåb ingår. Aladåben tycks helt enkelt sakna användningsområde, eller har jag missat något?

När jag som barn blev bjuden på aldåb (i en fin villa på Solsidan) så drog jag slutsatsen att dom måsta vara mycket fattiga som åt sån (vedervärdig) mat. Fattar fortfarande inte varför man äter det.
Citera
2018-03-01, 16:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Nu och då händer det att jag impulsköper en bit aladåb då jag handlar mat. Sedan blir den oftast liggande i kylskåpet några dagar, kanske uppemot en vecka, innan jag öppnar förpackningen, skivar den, äter ett par skivor och lägger resten tillbaka i kylskåpet för att sedan gå och plocka någon skiva nu och då under de följande dagarna tills hela aladåben är uppäten. Men det var väl inte såhär han som uppfann aladåben tänkte sig att den skulle ätas?

Hur är det egentligen tänkt att den skall användas? Som smörgåspålägg? Nej, det funkar ju inte. Men jag kan inte heller påminna mig om att jag någonsin skulle ha stött på ett recept där aladåb ingår. Aladåben tycks helt enkelt sakna användningsområde, eller har jag missat något?
Aladåb är ett sätt att ta tillvara på rester av kött, fisk och grönsaker. En rätt som äts kall tillsammans med varm kokt potatis.
Idag är det nog endast vi som är lite äldre som kan konsten att göra en bra aladåb.
Att den finns att köpa i butik var en nyhet för mig.
Citera
2018-03-01, 17:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
När jag som barn blev bjuden på aldåb (i en fin villa på Solsidan) så drog jag slutsatsen att dom måsta vara mycket fattiga som åt sån (vedervärdig) mat. Fattar fortfarande inte varför man äter det.
Nja, egentligen tycker jag inte illa om aladåb, den känns bara konstig.
Citera
2018-03-01, 17:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Aladåb är ett sätt att ta tillvara på rester av kött, fisk och grönsaker. En rätt som äts kall tillsammans med varm kokt potatis.
Idag är det nog endast vi som är lite äldre som kan konsten att göra en bra aladåb.
Att den finns att köpa i butik var en nyhet för mig.
Jag bor i Finland och här finns den att köpa, jag vet inte hur det är i Sverige. Den finska aladåben är för övrigt med ytterst få undantag köttbaserad, men när jag googlar så hittar jag aladåb med grönsaker, ägg och fisk och andra konstigheter.
Citera
2018-03-01, 20:38
  #6
Medlem
Ja brukar göra gädda aladåb. Typ en gädda på ca kilot bli riktigt smaskigt.
Citera
2018-03-01, 21:08
  #7
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Nja, egentligen tycker jag inte illa om aladåb, den känns bara konstig.

Nu blir jag riktigt sugen på aladåb. Det känns lite som en utrotningshotad maträtt. Jag hittade ett recept som jag tänkte överraska familjen med. LOL.
Citera
2018-03-02, 12:48
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Har faktiskt inte ätit en god aladåb i hela mitt liv.
Tycker det man fått sig serverat har mest bara varit vedervärdigt.
Har givit upp den rätten helt och hållet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback