Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 10:08
  #1
Medlem
Vi skulle vilja plantera ett träd som det i framtiden är skönt att sitta vid en solig dag och läsa en bok. Ett träd som skapar stämning och trivsel. Har ni något tips på vad jag ska välja för träd?
Citera
2018-03-01, 10:16
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Vi skulle vilja plantera ett träd som det i framtiden är skönt att sitta vid en solig dag och läsa en bok. Ett träd som skapar stämning och trivsel. Har ni något tips på vad jag ska välja för träd?

Äppelträd. Kunskapens äpple. Klipp det som ett parsoll så behöver det inte bli jättelikt heller. Det bör skugga bra redan efter tre-fyra år.
Citera
2018-03-01, 10:27
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Vi skulle vilja plantera ett träd som det i framtiden är skönt att sitta vid en solig dag och läsa en bok. Ett träd som skapar stämning och trivsel. Har ni något tips på vad jag ska välja för träd?

Vad skall det vara för träd?
Skall det var ett fruktträd eller bara ett vanligt lövträd.
Hur stort vill ni att det skall bli?
Stor eller liten yta för trädet?



Fruktträd finns i bland annat på svagväxande och starkväxande stam, ett svagväxande blir inte så stort.

Har man plats så kan ett stort körsbärsträd vara fint när det blommar, passar dock inte i en liten villaträdgård.
Citera
2018-03-01, 10:51
  #4
Medlem
elastikmandens avatar
Utan tvekan en liten syrenberså.🎈
Citera
2018-03-01, 11:03
  #5
Medlem
Silverpil, gullregn, gran, tall, lärk, lönn, äppelträd, körsbärsträd, syrénträd, hägg, rönn- allt kan bli vackert.
Man kan beskära/ ansa och kanske göra bonsai av? Kolla denna vackra bonsai- tallen i en trädgård:
https://www.byggahus.se/forum/attach...ll-jpg.242325/
Finns många vackra japanska träd och av en buske kan också bli ett träd, i alla fall ett mindre sådant och då tänkte jag på en buske med vackra bär på.
Citera
2018-03-01, 11:20
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Japanskt pilträd.
Citera
2018-03-01, 11:28
  #7
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Äppelträd. Kunskapens äpple. Klipp det som ett parsoll så behöver det inte bli jättelikt heller. Det bör skugga bra redan efter tre-fyra år.
Exakt: Välj ett Gravensteiner - äpplenas konung: Friskt syrliga krispiga frukter, som passar utmärkt både som handfrukt och paj. Rätt tuktat får man en tjock bastant stam och en näsan platt parasolliknande krona som man kan gå rak under.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fruktträd finns i bland annat på svagväxande och starkväxande stam, ett svagväxande blir inte så stort.
Det beror ju på vilket värdträd de fruktbärande grenarna ympats på. Idag är nog de klenare varianterna vanligast då trädgårdarna tenderar vara mindre än förr.
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-03-01 kl. 11:31.
Citera
2018-03-01, 14:37
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Bigarrå blir mitt förslag. Förutom att bigarråer är goda att äta så har trädet även den fördelen att löven är stora och därför skuggar bra. Lätträfsade blad dessutom.
Citera
2018-03-09, 22:22
  #9
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Vi skulle vilja plantera ett träd som det i framtiden är skönt att sitta vid en solig dag och läsa en bok. Ett träd som skapar stämning och trivsel. Har ni något tips på vad jag ska välja för träd?

Väldigt lös fråga.
Var i landet? vilken växtzon? Och hur stort får trädet bli som fullvuxet?
Utan att ha svar på detta tänker jag främst på en Magnolia, vilken Magnolia beror på hur stor den får bli, vill du att trädet ska vara vårblommande eller vackert året runt?
Många frågor. Med all respekt för fruktträd så skulle jag inte välja varken äpple, päron, plommon etc, däremot Mullbärsträd (Morus nigra)
Jag har många fler förslag på lager, men beror som sagt på vad du du vill o var du bor.
Och viktigt i sammanhanget är vilken bok du läser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback