Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 06:17
  #1
Medlem
Revelationss avatar
Hej, en fråga till er erfarna Thailand resenärer.

För ett par dagar sen blev jag på stranden biten av en insekt.
Det kliade i kanske 30-60 minuter och svullnade upp lite.
Jag tyckte inte att det såg farligt ut. Som ett myggbett.
Så jag struntade i det.
Men idag upptäckte jag att det har bildats en liten skorpa.

Jag lämnar länk till bilden (det är inget äckligt så ingen fara).
https://i.imgur.com/L1eTrU5.jpg
Skorpan är inte stor, ca 3mm i diameter.

Jag har varken vaccinerat mig innan resan eller är allergisk mot myggbett.
Jag befinner mig i Phuket, har inte rest norrut.
Det är troligtvis ingen fara men myggbett förvandlas inte till skorpor så därför blev jag lite fundersam.
Citera
2018-03-01, 07:20
  #2
Avstängd
LE37s avatar
Jo om man river på dom antagligen något du gjort i sömnen.
Om det inte ömmar svullnar eller liknande upp så är du safe, eller att du får feber.

Du känner din kropp bäst själv och ska göra det som känns bäst såklart.
Citera
2018-03-01, 08:04
  #3
Medlem
jag skulle kunna visa en bild på hur min ena tå såg ut sist gång, men jag vill inte sabba era aptiter. Jag gick efter ett antal dagar till en liten lokal klinik (va ute på Thailändska landsbygden), fick en liten spruta i rumpan och några tabletter att käka, och problemet försvann.

De kan vara värt att gå till en klinik och rådfråga, de kanske rekommenderar en salva, eller så får du som jag. I värsta fall kan det vara något som kan utvecklas till något värre.
Citera
2018-03-01, 10:07
  #4
Medlem
Revelationss avatar
Det varken svider eller är svullet nu längre. Känns ganska normalt bara att det är en skorpa där.
Jag har rivit på den på stranden men inte som en galning, det kliade inte jätte mycket (men tillräckligt jobbigt att behöva klia mig). Kan vara så att jag kliade mig i sömnen.
Har inte feber, dock är det svårt att säga när man bränt sig rejält
Om skorpan förändrar sig så drar jag till läkaren.
Citera
2018-03-01, 10:29
  #5
Medlem
Rompers avatar
Malaria myggor finns inte i regionen, kan vara Dengue som du drabbats av.
Lokala kliniker har sällan Lab. för att finna hela sjukdomsbilden, bättre på sjukhus tex.:https://www.phuketinternationalhospi...ntact-details/

Om du fått Dengue så är det inte så mycket mer du kan göra åt saken, finns inget botemedel.

En Norsk tjej åkte på på Dengue på vägen upp till Burma banks, vi fick göra ett stopp vid Khao Lak
hon fick inte dyka på en månad och hon tappade en trip, en resa som var förbetalad 2970 us dollar
fick hon tillbaka på sin Norska rese försäkring samt sjukhus kostnader.
100 us. dollar för visum till Myanmar fick hon ingen ersättning för trots att hon betalat
men passet hennes hade ingen inresestämpel till Myanmar.

total kostnaden för mitt blodprov 2015 var 400 baht när min arbetsgivare Siamdivers gjorde en health checkup
Citera
2018-03-01, 12:04
  #6
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Malaria myggor finns inte i regionen, kan vara Dengue som du drabbats av.
Lokala kliniker har sällan Lab. för att finna hela sjukdomsbilden, bättre på sjukhus tex.:https://www.phuketinternationalhospi...ntact-details/

Om du fått Dengue så är det inte så mycket mer du kan göra åt saken, finns inget botemedel.

En Norsk tjej åkte på på Dengue på vägen upp till Burma banks, vi fick göra ett stopp vid Khao Lak
hon fick inte dyka på en månad och hon tappade en trip, en resa som var förbetalad 2970 us dollar
fick hon tillbaka på sin Norska rese försäkring samt sjukhus kostnader.
100 us. dollar för visum till Myanmar fick hon ingen ersättning för trots att hon betalat
men passet hennes hade ingen inresestämpel till Myanmar.

total kostnaden för mitt blodprov 2015 var 400 baht när min arbetsgivare Siamdivers gjorde en health checkup

Jag mår ganska bra, men det var i förrgår jag blev biten. Så vi får väl se om jag får dengue symptom om 2-4 dagar
Citera
2018-03-01, 12:40
  #7
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag mår ganska bra, men det var i förrgår jag blev biten. Så vi får väl se om jag får dengue symptom om 2-4 dagar
Ok, ingen tackar dig om du somnar in, hoppas att det löser sig för dig.
450 baht kostade mitt blodprov, jag vet inte om jag fick farang rabatt, vanligtvis så brukar det vara tvärt om
Citera
2018-03-03, 17:03
  #8
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Malaria myggor finns inte i regionen, kan vara Dengue som du drabbats av.
Lokala kliniker har sällan Lab. för att finna hela sjukdomsbilden, bättre på sjukhus tex.:https://www.phuketinternationalhospi...ntact-details/

Om du fått Dengue så är det inte så mycket mer du kan göra åt saken, finns inget botemedel.

En Norsk tjej åkte på på Dengue på vägen upp till Burma banks, vi fick göra ett stopp vid Khao Lak
hon fick inte dyka på en månad och hon tappade en trip, en resa som var förbetalad 2970 us dollar
fick hon tillbaka på sin Norska rese försäkring samt sjukhus kostnader.
100 us. dollar för visum till Myanmar fick hon ingen ersättning för trots att hon betalat
men passet hennes hade ingen inresestämpel till Myanmar.

total kostnaden för mitt blodprov 2015 var 400 baht när min arbetsgivare Siamdivers gjorde en health checkup
Ja Dengue är riktigt skit att få, och något bot finns inte som du säger, men du kan väl få okey mediciner som hjälper kroppen att stå emot en del. Sen är det väl när du får upprepade angrepp av myggan som det blir riktigt farligt. De forskar om att hitta ett skydd men de har inte kommit så långt vad jag lyckats läsa.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2921882

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback