Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-28, 20:18
  #1
Medlem
vet att det är flera som frågar denna fråga i denna grupp men då jag ska tillverka en ''plastis'' vill man ju veta att det är riskfritt

som sagt kan det på nätt sätt hända att det blir metanol då man gör hb av en vanlig sats mäsk vill säga vatten jäst och socker änuen hur fel det än går? det är ju ca 45-50 grader då man gör med en plastis
men vill gärna vara helt säker så man inte sätter sig själv eller nån annan i fara om man ska tillverka hembrännt

som jag förstått så är det en myt att man ens kan lyckas göra metanol av vanligt mäsk.
men kan det vara nån annan fara som kan hända?

vill gärna ha ett välförklarat medelande så man kan känna sig säker

är så jävla nojjig för det blir första gången jag kokar.


sen om nån vet är det nått speciellt med turbojäst. eller om den är som vanlig jäst. tänkte så det inte kan bli nått som blir farligt av det.

sen får jag väll ursäkta mig till dom som lär störa sig på uppläget men vill som sagt enbart ha hjälp för jag vill lära mig.
2018-02-28, 20:23
  #2
Medlem
Nej.
Metanol tillverkas genom torrdestillering av trä, så kallad träsprit.
Det förekom att diverse pack sålde träsprit som hembränt med katastrofala följder, därav även denna myt.

Men nej, fermentering av sockerarter från frukt, bär, honung, raffinerat socker, mältat spannmål etc. Kan aldrig generera betydande mängder metanol. Den påföljande destillationen skapar heller inga ämnen som inte redan finns i mäsken.

Du kan lugnt dricka plastissprit utan oro.
2018-02-28, 20:29
  #3
Medlem
Conams avatar
Googlade "tillverkning metanol" och tydligen finns det ett modernare sätt att få fram metanol,
Att destillera mäsk till etanol är som sagt en annan process!
2018-02-28, 20:29
  #4
Medlem
Nej, nej och för tusende gången nej!
2018-02-28, 20:38
  #5
Medlem
Nej det är en myt om blindskriftgeneratorn inte skrivit frågan fel...Skål
2018-02-28, 20:38
  #6
Medlem
Jo om du häller det i ögonen
2018-02-28, 20:38
  #7
Medlem
Tillverkar du spriten själv är det tydligen ingen risk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hembr%C3%A4nning
2018-02-28, 21:17
  #8
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king
Jo om du häller det i ögonen
Inte ens då skulle du bli blind
2018-02-28, 22:00
  #9
Medlem
kan kan dricka hembränt lika mycket som du runkar det ända som sabbas är levern annars är det kan du dricka som du runkar ( i mängder med andra ord )) måste tillägga att jag druckit hembränt sen jag vart 15 och idag är jag 30 och dricker fortfarande hembränt så det är lungt
2018-02-28, 23:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
kan kan dricka hembränt lika mycket som du runkar det ända som sabbas är levern annars är det kan du dricka som du runkar ( i mängder med andra ord )) måste tillägga att jag druckit hembränt sen jag vart 15 och idag är jag 30 och dricker fortfarande hembränt så det är lungt

kul att veta att levern kan hänga med tills man är 30 då iaf
2018-03-01, 01:15
  #11
Medlem
Jag är 48, kokat sprit i 25 år. Mår utmärkt
2018-03-01, 04:54
  #12
Avstängd
Plaguetongues avatar
Nej

och varför söker du inte? jag lovar att detta ämne kommer upp regelbundet på forumet
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback