Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-28, 10:56
  #37
Medlem
FabianBengtssons avatar
Blev en oplanerad CT, sista intaget av diazepam var för 11 dagar sedan den 17 april. Vet inte varför men glömde helt bort dom ett tag och vips hade de gott ett gäng dagar så tänkte att de är lika bra att köra på utan.

Sista två dagarna har det enda problemet varit att somna, mem det löser jag med lite svart afghan precis innan sängen. Får fungera som hjälp i den här korta övergångsperioden.

Hela den här nertrappningen har gått väldigt bra hittills. Trotts det så hade jag gärna tagit hjälp av Capio om bemötandet inte hade varit så ruttat.

Alla kanske inte får en så pass lugn AT som mig och faktiskt är i behov av hjälp och då behöver C, Maria rycka sig i kragen!
Citera
2018-04-28, 11:10
  #38
Medlem
FabianBengtssons avatar
Kan flika in lite info om vad som hjälpt mig väldigt mkt under den här pågående at'n

*Att gå till jobbet varje dag (rutiner)
*löpträning 2-3ggr/vecka
*kosten
*magnesium & 5-HTP
*svart afghan (sömnen)
*sova

Tror att, om beroendevården skulle fungera bra (som den borde) skulle jag/vi bara behöva koncentrera sig på att må bättre och inte behöva lägga fokus på massa annat runt om kring, är inte alltid lätt att tänka klart och nyanserat när man mår piss.
Citera
2018-04-28, 11:20
  #39
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
Kan flika in lite info om vad som hjälpt mig väldigt mkt under den här pågående at'n

*Att gå till jobbet varje dag (rutiner)
*löpträning 2-3ggr/vecka
*kosten
*magnesium & 5-HTP
*svart afghan (sömnen)
*sova

Tror att, om beroendevården skulle fungera bra (som den borde) skulle jag/vi bara behöva koncentrera sig på att må bättre och inte behöva lägga fokus på massa annat runt om kring, är inte alltid lätt att tänka klart och nyanserat när man mår piss.
Grymt av dig at hålla rutinerna under en sån AT. Löpträning är det få som orkar med, jag var skiträdd hela tiden när jag tände av från flerårigt Benzomissbruk, paniken var där konstant så starkt jobbat.

Beroendevården vi har i Sverige är top notch i min åsikt, den är gratis och man får flera chanser. Vet inte vad du har för vårdinsatser men det du lär dig kommer förmodligen hjälpa dig i långa loppet. Även om det suger kuk att vara på föreläsningar/dylikt under AT (och spec Benzo AT för man blir jävla trög på den).
Citera
2018-05-01, 21:20
  #40
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Nu outar jag mig men efter ett halvårs heroinmissbruk och 6mg ikto om dagen till och från i nästan 5 år. Skrev in mig själv på avgiftning och fick Alvedon och lergigan. Efter lite tjat skulle jag få 10mg stesolid. Skrev ut mig och tog återfall istället.

Fruktansvärt osympatiska är dem där, förutom en tjej som jobbade som förstod mig men tyvärr var hon ju inte läkare.
Citera
2018-05-02, 12:04
  #41
Medlem
FabianBengtssons avatar
Dag 14 helt utan, lättare ångest och riktigt jobbiga problem med sömnen i natt, svårt att somna, sover oroligt och vaknar tröttare än när jag la mig.

Blir det inte värre än det här så är jag väldigt glad. Även om det är rätt utdraget att trappa ner.. aldrig mer sitta fast i ett missbruk
Citera
2018-05-23, 21:08
  #42
Medlem
FabianBengtssons avatar
36 dagar sen senaste intaget av diazepam. Måste säga att det är bland dom bästa beslut jag tagit att sluta med tabletter. Mår bättre och bättre för varje dag. Även om jag är tillbaka med rökandet av cannabis, ca 10g i månaden så känns det bra.

Har stoppat i mig det mesta bortsett från att sätta en kanyl i armen. Hatar tjack så de är ett big no no.

Tack för all pepp och klappar på axeln.

Mitt tips så här med facit i hand så rekommenderar jag ingen att ens tänka tanken att självmedicinera mot panikångest/ångest lr vilka andra anledningar som helst för den delen.

Sluta med bensodiazepiner är ett helvete för psyket som jag inte önskar någon.

Skit i pillren och sök hjälp. Försök undvika bens så långt det bara går! 🙏
Citera
2018-06-27, 12:21
  #43
Medlem
Doleos avatar
Vad skönt att höra, fri från benso och du mår bra, ingen postakut abstinens eller så? Kanske ditt cannabisbruk hjälper dig, skulle aldrig ha hjälpt mig, jag får panikångest, råkade ut för en skrämmande "snedtändning" i min ungdom, har inte "rört" det sedan dess. Bra jobbat med att sluta med benson.

Rubriken gäller ju Capio Maria, så jag fortsätter att skriva om dem. Som jag skrev tidigare så kör de med en snabb uttrappning, supersnabb om du är inlagd, de halverar din dos direkt. På den öppna avdelningen där jag var inskriven i höstas har de som "policy" att ta bort 5mg/vecka, en del läkare anser inte att det fungerar på alla. De träffar förtvivlade patienter men deras händer är bakbundna, det är "ledningen" som bestämmer, så det är stor personalomsättning bland läkarna där Under de 2 månade jag var inskriven på den öppna avdelningen för att trappa ner på bensodiazepiner, slutade 2 av de ansvariga läkarna.

Capio Maria är ett privat "vård"bolag, deras främsta mål är att tjäna pengar. Ju längre vårdtid en patient behöver, desto mer kostsamt blir det för dem, de vill bli av med sina patienter så fort som möjligt, därav snabba utsättningar av läkemedel, det är min teori i alla fall. De struntar fullkomligt i hur patienten mår efter utsättningen av bensodiazepinerna, att det efter ett långvarigt beroende kan ta flera år innan GABA-receptorerna börjar fungera igen, om de någonsin kommer att göra det. De verkar inte vara medvetna om "Post-acute-withdrawal syndrome" eller "Rebound effect", eller så struntar de i det.

Dessutom följer de inte Socialstyrelsens riktlinjer om hur man behandlar patienter med ett långvarigt bruk av bensodiazepiner. Hittade detta på deras hemsida: Långvarigt bruk av bensodiazepiner där utsättning på sedvanligt sätt inte varit möjligt (notera att de använder ordet bruk och inte missbruk!!!)
Citat:
Nedtrappning innebär helt enkelt att patientens dos av bensodiazepiner minskas stegvis, antingen i en förutbestämd takt eller baserat på patientens kliniska mående. Nedtrappning antas minska abstinensbesvären och antas även minska risken för allvarliga abstinenskomplikationer [2–4]. Fallstudier visar att allvarliga abstinenskomplikationer främst inträffar vid abrupt utsättning av bensodiazepiner i hög dos och under lång tid [1, 2]. En minskad risk för allvarliga abstinenskomplikationer snarare än effekten på andel patienter som blir bensodiazepinfria efter viss tid, kan anses vara det starkaste skälet till nedtrappning med diazepam eller andra bensodiazepiner, åtminstone för patienter som använt bensodiazepiner i hög dos under lång tid.
Tyvärr har de inte tagit med den studie och de klinsiska behandlingarna som professor Heather Ashton gjorde på sin klinik redan på 70-talet.

Det är skrämmande hur bristfällig vården är för de som är läkemedelsberoende och verkligen vill ha hjälp med att sluta. Detta bidrar ju till att folk vänder sig till nätshoppar, på senare tid till de som säljer RC-benso, vilket är livsfarligt. Jag läste igår att vid obduktioner hade de funnit RC-analoger i systemet hos avlidna personer, vilka analoger gick de inte in på. Alla RC-analoger är ett förbannat rävgift, även om du inte dör av det kan det orsaka diverse permanenta skador i kroppen.

Nu har ju dödsfallen av de som missbrukar olika fentanylanaloger ökat lavinartat, fler dör av fentanyl än av heroinöverdoser. Vad gör myndigheterna då, precis som vanligt, nya lagar, de skiter fullkomligt i de bakomliggande orsakerna och hur bristfällig beroendevården men även psykiatrin är i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Doleo 2018-06-27 kl. 12:24.
Citera
2018-10-03, 17:34
  #44
Medlem
Size420s avatar
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har sedan en tid tillbaka (6månader) gått till Capio Maria regelbundet och lämnat salivprov för att starta en neuropsykatrisk utredning. Jag lämnade 3 tester postivt och därför är jag en "narkoman" tydligen. Har inte använt några droger på snart 3 månader.

Men nu ska utredningen äntligen sätta igång. Men jag har dock några frågetecken.

1. Om jag nu får diagnosen ADHD som läkaren tror, hur länge ska jag behöva gå till Capio Maria?
2. Så fort jag fått diagnosen på papper, kan jag då be om att bli remitterad någon annanstans?
3. Har uppvisat nykterhet såpass länge nu, när blir jag en "ren person"? om ni fattar vad jag menar.


Hoppas någon kan svara som genomgått samma typ av situation.. Börjar tröttna rejält på dom nu
Citera
2018-10-03, 22:46
  #45
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Du kan bli inlagd men dem kommer inte hjälpa dig trappa mer hemifrån. Bor på söder så vet.
Hur menar du nu? Har själv gått på MB stup i kvarten förr i tiden och vad du kan få om du missbrukar alkohol är att komma dit på deras mottagning för att ta Antabus på dom fastställda öppettiderna och det kan säkert utarbetas en plan med dom på öppen vården om hur TS ska sköta en avvänjning utan att han behöver läggas in.
Dom vill i allmänhet att så görs för att hålla ner på intaget på plan 2 eller vilket plan det nu är. har själv i förvirrat tillstånd försökt att bli inlagd men efter en tid så fattade dom att jag bara ville in, för att lägga av att dricka hade jag inte för avsikt att göra.
Jag var där på semester och för att träffa folk.
Ta kontakt med MB om detta, dom bits inte, lovar.

Edit: Tråden startad 2018/02/28, OK.
TS skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
.... frågade rätt ut om det fanns möjlighet att få hjälp med nedtrappning utan att behöva läggas in, svaret blev kort och gott, "Nej tyvärr, lycka till, hej då!"

?
Åfan? Vad hyggligt av dom (ironi). Där ser man. Ja inte gör dom många knop för att faktiskt vara till nån hjälp som faktiskt hjälper. Dom är ju bara där för att göra sitt jobb, självklart.
__________________
Senast redigerad av Skruven66 2018-10-03 kl. 22:50.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback