Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 16:27
  #1
Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett öde hus som kan kopplas till elnätet men inte är inkopplat just nu. Funderar på om jag ska läsa på och köra solpaneler med batterier men undrar om det kanske inte finns ännu enklare system nu när kina satsar så mycket på solpaneler och stora powerbanks osv.

FInns ju flera sidor i Sverige men tänkte fråga om någon har ett komplett sett ifrån Aliexpress eller liknande som de installerat? Mestadels kommer elen inte vara på, däremot vill jag ha en fläkt på lite då och då för att ha lite ventilation i fuktiga väggar
Citera
2018-02-28, 19:08
  #2
Medlem
INTPs avatar
På vilket sätt skulle systemen bli enklare? Det behöver finnas solcellspaneler, det behöver finnas en laddningsregulator och det behöver finnas batterier. Inte mycket man kan pruta bort om man ska ha ett fungerande system.
Citera
2018-02-28, 23:27
  #3
Medlem
Finns det inte något hus i närheten som har indragen el att köpa?
Först slänga massor av pengar i brunnen på svindyra batterileksaker och sedan betala anslutningsavgift och indragning av el blir ju inte lönsamt.
Citera
2018-03-01, 18:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
På vilket sätt skulle systemen bli enklare? Det behöver finnas solcellspaneler, det behöver finnas en laddningsregulator och det behöver finnas batterier. Inte mycket man kan pruta bort om man ska ha ett fungerande system.

T ex så finns det ju batteripack med solceller som du kan ladda mobiler. Självklart är det ju en helt annan kraft med mobiler och kylskåp etc men jag tänker att det vore gött med celler som du kopplar direkt till ett batteri som har 220v eluttag direket. 2 enheter man kan seriekoppla till man får den kapaciteten man vill ha!

Här t ex är ju ett set för 77k, https://www.solorder.se/Solcellspake...gn=pricerunner

Den har sådär 16 delar man måste sammankoppla.
Citera
2018-03-01, 18:50
  #5
Medlem
INTPs avatar
Batterier har kortast livslängd i denna typ av grejer, laddningsregulatorer och 230V omvandlare (alltså elektronik) bör ha bättre livslängd men ändå begränsat i förhållande till solcellspanelerna. Om man köper något som har allt i en enhet kommer man sannolikt kassera allt som en enhet när första biten är defekt. En klassisk anläggning som är uppbyggd efter legoprincip är enkel att underhålla och reparera, oavsett om det fortfarande tillverkas reservdelar av samma märke avsett för samma anläggning, eller om man behöver förlita sig på grejer från andra tillverkare för att tillverkaren/importören av originalanläggningen inte längre erbjuder rätt delar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback