Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-15, 21:25
  #25
Medlem
Honey..
Varför förbjöds Salman Rushdies verser?
Jo, därför att dom raljerade med islam.
Humorn är ett vapen,
Kanske det enda, förutom bomber
Vi exporterar vapen till Saudiarabien,
Men vågar inte dra ett skämt....
Citera
2018-03-15, 21:51
  #26
Medlem
Honey....
Salman Rushdie skrev om en muslimsk kvinna som fick frågan om hon respekterar sin man som sig bör.
Kvinnan svarade "Hur kan jag respektera en man som tillbringar största delen av dagen med arslet ovanför huvudet"?
Muslimerna gick i taket, det blev ett sjuhelvetes liv, en kvinna som yttrar sig dessutom.....allaaaah
Dödsdom för Salman (he he han lever fortfarande)
Varför använder vi oss inte av det mäktigaste vapnet?
Dom är ju oerhört lättkränkta..
Vi exporterar vapen till Saudierna,
Men som sagt, vågar inte dra ett skämt!
Skäms!
Svennehora och saudikuk
Samma jäkla kapitaliststuk!
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2018-03-15 kl. 22:01.
Citera
2018-03-15, 22:16
  #27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Honey..
Varför förbjöds Salman Rushdies verser?
Jo, därför att dom raljerade med islam.
Humorn är ett vapen,
Kanske det enda, förutom bomber
Vi exporterar vapen till Saudiarabien,
Men vågar inte dra ett skämt....
Jo sant. Humorn är vapen. Medan religionen kan sakna humor och tar sig på extremt stort allvar.

Det är relevant, förstår kanske lite bättre vad du avsåg, nu.

Och självförtroende med sådan avsaknad av mänskligt varm humor som smälter barriärer eller motsatsen till illasinnad illvillig kombattans.. att stå hård och spänd emot t.o.m humor och inte ens varken vilja eller orka se människan.. men framhålla sig som rättrogen och god..

i sig sådan paradoxalt vämjelig position , att jag inte vill tro att det är en generell hållning som de allra flesta gudstroende väl har?

Nu har denna tråd, emå, en väldigt diffus "sakfråga" , handlar det om random gudstroende i allmänhet, eller specifikt den eller den trosriktningen?

man behöver nog avgränsa.. inte minst när många troende ändå lever sekulärt, tänker sekulärt och för allt i världen i princip skäms att dra fram sin tro i dagsljuset, inte minst då de ju också personligen evaluerat sin tro och sin orsak till att "ha blivit troende" och vet med sig, att troendet göre sig bäst i likasinnat sällskap, vilket INTE är det samhälle de är en del av, utan den får bli salig i sin tro, i strikt gemenskap : ungefär som Knutbyandan.. aldrig skulle uppnå någon anda över huvud taget, med en enda som kom in och "förpestade" den "gudabenådande känslan, av guds närvaro coh hans tillåtelse.. att förklara faktumet X att ha samband med någons felaktiga *sinnelag.. eller en vilja.. som inte drog åt SAMMA håll.

Det finns många likheter mellan en fundamental islamisk gemenskap och en kristen gemenskap, btw de behöver inte per automatik vara inskränkande i det sekulära.... utan kan faktiskt skötas "adekvat" , btw.

Men gruppandan, kan ta över, inte att den automatiskt tar över utifrån övertro, övermod eller överskattande alltför generös eller slapphänt religionslagstiftning... dock har religionsfrihetslagens viss betydelse i hur "trygg" en fundamentalist kan känna sig, eller inte.

En sekterist kan känna sig olika trygg och tillitsfull i samhällskontraktet, det kan ju variera över tid och utifrån vilken styrka man liksom inhämtar och vilka medel man använder sig, använder man sig av mer än just religiös övertygelse.. så har det också visat sig kunna bli lite kontroversiellt, och då kan ju alla möjliga trådar skapas utifrån det, medan inga samtal öht hörs där det egentligen "händer" , i slapphetens heliga anda.
Citera
2018-03-16, 23:35
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, många vågar inte tala med andra om sin tro, det är de som gräver ner sin talent för att slippa förföljelse för sin tro. Slippa svara på besvärliga frågor skulle de säga i dag. Men Jesus var mycket tydlig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Vem fick 50 talenter? Den som fick 5 tjänade lika många till, alltså räddar livet på några människor genom att förkunna Guds evangelium.

Jesus svarade: ”Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen. Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.” Mark 10:29-31

Så egendom är inte fel. Om man har gjort sig förtjänt av det, får man allt man behöver av Gud.

Gud gjorde likadant med Jesus.

Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar. Heb 1:9

Där har du samtidigt svaret på varför han fick mer än sina likar. Jesus är pålitlig.

Vem som fick ett större antal talenter kan man se på den som bär frukt = tjänar x-antal talenter till. Och vid de rättfärdigas uppståndelse förstås, för den slutliga belöningen är som bekant evigt liv.

Tack för svaret, jag fick uppfattningen att Gud var orättvis, men det här andra citatet talar emot det:
Med himmelriket är det som när en jordägare vid dagens början gick ut för att leja arbetare till sin vingård. Han kom överens med dem om en dagspenning på en denar och sände i väg dem till vingården. Vid tredje timmen gick han ut igen och fick se några andra stå sysslolösa på torget. Till dem sade han: ’Gå bort till vingården, ni också. Jag skall ge er skäligt betalt.’ Och de gav sig dit. Sedan gick han ut vid sjätte timmen och vid nionde och gjorde likadant. Vid elfte timmen gick han ut igen, och när han såg några andra stå där sade han: ’Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?’ De svarade: ’Därför att ingen har lejt oss.’ Då sade han: ’Gå bort till vingården, ni också.’ På kvällen sade vingårdens ägare till förmannen: ’Kalla samman arbetarna och ge dem deras lön. Börja med dem som kom sist och sluta med de första.’ De som hade lejts vid elfte timmen kom fram och fick en denar var. När sedan de första steg fram trodde de att de skulle få mer, men fick var sin denar de också. Då protesterade de och sade till ägaren: ’De där som kom sist har bara hållit på en timme, och du jämställer dem med oss som har slitit hela dagen i solhettan.’ Då sade han till en av dem: ’Min vän, jag är inte orättvis mot dig. Vi kom ju överens om en denar, ta nu vad du skall ha, och gå. Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’ Så skall de sista bli först och de första sist.”
-- Matt 20:1-16

Jag tycker ändå fortfarande inte att herren "gav var och en efter hans förmåga" i det första citatet, eftersom en av dem inte hade förmåga att hantera sin rikedom, men antar att de med 2 och 5 talenter också hade börjat från botten med 1 talent och visat sig pålitliga.
Citera
2018-03-16, 23:45
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Tack för svaret, jag fick uppfattningen att Gud var orättvis, men det här andra citatet talar emot det:
Med himmelriket är det som när en jordägare vid dagens början gick ut för att leja arbetare till sin vingård. Han kom överens med dem om en dagspenning på en denar och sände i väg dem till vingården. Vid tredje timmen gick han ut igen och fick se några andra stå sysslolösa på torget. Till dem sade han: ’Gå bort till vingården, ni också. Jag skall ge er skäligt betalt.’ Och de gav sig dit. Sedan gick han ut vid sjätte timmen och vid nionde och gjorde likadant. Vid elfte timmen gick han ut igen, och när han såg några andra stå där sade han: ’Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?’ De svarade: ’Därför att ingen har lejt oss.’ Då sade han: ’Gå bort till vingården, ni också.’ På kvällen sade vingårdens ägare till förmannen: ’Kalla samman arbetarna och ge dem deras lön. Börja med dem som kom sist och sluta med de första.’ De som hade lejts vid elfte timmen kom fram och fick en denar var. När sedan de första steg fram trodde de att de skulle få mer, men fick var sin denar de också. Då protesterade de och sade till ägaren: ’De där som kom sist har bara hållit på en timme, och du jämställer dem med oss som har slitit hela dagen i solhettan.’ Då sade han till en av dem: ’Min vän, jag är inte orättvis mot dig. Vi kom ju överens om en denar, ta nu vad du skall ha, och gå. Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’ Så skall de sista bli först och de första sist.”
-- Matt 20:1-16

Jag tycker ändå fortfarande inte att herren "gav var och en efter hans förmåga" i det första citatet, eftersom en av dem inte hade förmåga att hantera sin rikedom, men antar att de med 2 och 5 talenter också hade börjat från botten med 1 talent och visat sig pålitliga.
Han kunde inte hantera sin rädsla. Det har inget med uppdraget i sig att göra. Och talenten är alltså inte att betrakta som rikedom, det är ett uppdrag. Av Gud har vissa fått förmågan att förkunna evangeliet, bota sjuka, driva ut demoner eller uppväcka döda. Det handlar INTE om rikedom.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-03-16 kl. 23:51.
Citera
2018-03-23, 23:32
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander

Paulus "stora" självförtroende, han som hade skräckscen när han predikade.

Jo tjenare...

Paulus hade inte scenskräck när han predikade.
Citera
2018-03-23, 23:37
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.

Jag håller inte med. Du uppfattar kristna som osäkra. Jag tycker att de verkar säkra på sin sak.
Det är däremot ödmjuka och du anser att det är osäkra.

Muslimerna har inte dåligt självförtroende som vågar gå ut med niqab i Sverige.
Slöjan är väl omdebatterad i landet.
Däremot har de kort stubin. De exploderar om någon går emot islam.
Citera
2018-03-24, 03:55
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag håller inte med. Du uppfattar kristna som osäkra. Jag tycker att de verkar säkra på sin sak. Det är däremot ödmjuka och du anser att det är osäkra.

Om du sitter i en båt med en ateist och en kristen (och en bellman), vem tror du hoppar i efter dig när du ramlar i vattnet?
Citera
2018-05-09, 07:42
  #33
Avstängd
All ondska har sitt ursprung i osäkerhet, från känslan av att man inte duger i allmänhet eller i bästa fall inte har hittat sin roll i livet. Bibelns Gud är inte till någon hjälp, tvärtom.

För att bekämpa osäkerheten försöker man bli känd, omtyckt och/eller populär, och Bibelns Gud förbannar alla tre.

Lyckas man bli omtyckt är ändå Bibelns Gud bättre, och han ska ha äran.

https://www.flashback.org/p63127791#p63127791
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-09 kl. 07:45.
Citera
2018-05-09, 10:40
  #34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.
Desto större förtroende för Gud desto mindre betydelse av ett "självförtroende". För de flesta är "självförtroende" en känsla av att vara konkurrensduglig i förhållande till andra. Som ju är lite som att de starka ska härska över de svaga, vilket är denna världens mantra nummer 1.
Citera
2018-05-09, 10:45
  #35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
25Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv.

Joh 12:25

Fina råd till ungdomarna...
Ja det är ett verkligt fint råd. Den som alltid sätter sig själv främst och är beredd att låta döda andra för att klara sig själv kommer ändå att dö, men också visa sig ovärdig ett evigt liv. Den som tror på Gud tror på det eviga livet och kärleken till medmänniskan är en glädje och inte ett medvetet självutplånande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback