Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 11:35
  #1
Medlem
poles1469s avatar
Tjena, har äntligen skaffat mitt första tim-anställda jobb och eftersom min chef inte alls gillar att besvara frågor eller svara sin telefon så får jag fråga här.

Började jobba den 5e Feb, den 16e så fick jag lämna in lönepapper (vilket jag tyckte va konstigt, borde väl göras i slutet av månaden)?

Så betyder det att jag inte kommer få min lön för resten av månaden förns April? Tycker det låter orimligt att få 2 månaders sen betalning...

Vet att det inte är samma på alla ställen men finns det någon som vet hur det brukar vara/se ut?

Tack på förhand
Citera
2018-02-28, 11:50
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poles1469
Tjena, har äntligen skaffat mitt första tim-anställda jobb och eftersom min chef inte alls gillar att besvara frågor eller svara sin telefon så får jag fråga här.

Började jobba den 5e Feb, den 16e så fick jag lämna in lönepapper (vilket jag tyckte va konstigt, borde väl göras i slutet av månaden)?

Så betyder det att jag inte kommer få min lön för resten av månaden förns April? Tycker det låter orimligt att få 2 månaders sen betalning...

Vet att det inte är samma på alla ställen men finns det någon som vet hur det brukar vara/se ut?

Tack på förhand

Timanställda får väl alltid lönen en månad i efterhand?
Citera
2018-02-28, 11:56
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poles1469
Tjena, har äntligen skaffat mitt första tim-anställda jobb och eftersom min chef inte alls gillar att besvara frågor eller svara sin telefon så får jag fråga här.

Började jobba den 5e Feb, den 16e så fick jag lämna in lönepapper (vilket jag tyckte va konstigt, borde väl göras i slutet av månaden)?

Så betyder det att jag inte kommer få min lön för resten av månaden förns April? Tycker det låter orimligt att få 2 månaders sen betalning...

Vet att det inte är samma på alla ställen men finns det någon som vet hur det brukar vara/se ut?

Tack på förhand

Rätt vanligt att man har bryt mitt i månaden, för att löneavdelningen skall hinna med att göra lönerna till den 25.


Jobbar du på timme så får du med största sannolikhet lönen en månad efter.
Så du borde få betalt för dina timmar i Februari den 25 Mars, timmarna du jobbat i Mars kommer du få den 25 April. Det blir bara en månads eftersläp inte två.
__________________
Senast redigerad av tnem 2018-02-28 kl. 11:59.
Citera
2018-02-28, 12:21
  #4
Medlem
Normalt hos lite större arbetsgivare så borde du gjort tidrapporten från 1/1-31/1 och senast den 10/2 lämna in den till lönekontoret för att få lön den 25/2. Det ger ett eftersläp på i medel 40 dagar.

Vad menar du med att du den 16/2 ombads lämna in lönepappren? Menar du tidsredovisning eller menar du blankett där du anger vilket konto och bank du har samt skattesats så att företaget kan betala ut lönen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback