Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 08:56
  #1
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Vet att det ska gå att resa med ett s.k Schengen intyg men hur är det med t.ex Asien? Vilka länder får man resa till med sin medicin?

Nån som har erfarenheter av att resa? Hur länge kan man vara borta?
Citera
2018-02-28, 09:30
  #2
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har ingen egen erfarenhet men Sahlgrenska svarar såhär:
Citat:
Ledigheter kan beviljas ju längre tid behandlingen pågått och fungerat väl. Skall du resa utomlands behöver vi en kopia på din biljett. Efter det utfärdar vi ett tull- eller Schengenintyg, så att du på ett tryggt sätt kan resa med din medicin över gränserna.
Antar att tullintyget är för resor utanför Schengen.
Citera
2018-02-28, 10:00
  #3
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag har ingen egen erfarenhet men Sahlgrenska svarar såhär:

Antar att tullintyget är för resor utanför Schengen.

Tack!
Tullintyg låter som det borde gå.
Men samtidigt är vissa länder nazisthårda kan jag tänka mig.
Det skulle ändå vara intressant att höra om någon som har egen erfarenhet
Citera
2018-02-28, 10:03
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Tack!
Tullintyg låter som det borde gå.
Men samtidigt är vissa länder nazisthårda kan jag tänka mig.
Det skulle ändå vara intressant att höra om någon som har egen erfarenhet
Det borde vara någon här som vet, ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Det fanns ett telefonnummer på Sahlgrenskas sida, det kanske går att ringa och fråga, om du inte har en egen kontakt?
Citera
2018-02-28, 10:39
  #5
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Frågade på min mottagning men det var ingen där som hade koll.
Det kanske inte är så vanligt att Laro-patienter är ute o reser?

Ska man kanske höra med tullen istället?
Citera
2018-02-28, 10:48
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Frågade på min mottagning men det var ingen där som hade koll.
Det kanske inte är så vanligt att Laro-patienter är ute o reser?

Ska man kanske höra med tullen istället?
Det jag känner på LARO har inte varit utanför landets gränser så vitt jag vet så jag kan inte fråga dem heller. Tror många, framför allt i början, håller sig på hemmaplan.

Jag tror dock inte att det är omöjligt att få igenom det.

Varför inte? Det kan ju aldrig skada att ringa och fråga? Googla på det landet du vill åka till också, det kan ju tänkas att någon postat om det tidigare någonstans.
Citera
2018-02-28, 10:56
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
Hittade lite länkar som kan vara relevanta, även om en del är lite äldre. (Sökte på resa till Thailand för att se vad man kan hitta)
http://www.familjeliv.se/forum/threa...-till-thailand
http://www.indro-online.de/thailand.htm
https://rehabthailand.com/bringing-m...iland-a-guide/

Så, det verkar som det finns en 30-dagarsgräns till Thailand och då kan man ju tänka sig att det finns på fler ställen men att det verkar gå iaf.
Citera
2018-02-28, 10:58
  #8
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Resa till land utanför SchengenområdetDen som tänker resa från Sverige till ett land utanför Schengen- området behöver inget intyg från apoteket. Resenären bör dock kontakta besökslandets ambassad för information om vilka regler som gäller för införsel av narkotikaklassade läkemedel. Som resenär bör man alltid kunna styrka att de läkemedel man har med sig är avsedda för personligt, medicinskt bruk, t.ex. genom ett intyg från sin läkare på lämpligt språk.

https://lakemedelsverket.se/upload/a...enbroschyr.pdf

Hittade det här angående att resa med narkotikaklassad medicin.

Verkar vara väldigt upp till varje land
Citera
2018-02-28, 11:00
  #9
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Grymt! Tack
Citera
2018-03-03, 15:42
  #10
Medlem
vargenbaras avatar
Hej !

Jag reste till Spanien med LARO. Det var när jag hade haft det i knappt 6 månader. Jag hade skött mig helt klanderfritt med rena prover, sunda sociala relationer och produktiva dagar med arbete.

Min läkare beviljade 14 dagar över telefon typ 1 månad innan avresa. Jag fick fixa ett intyg på ett apotek som jag sen tog med mig. Behövde aldrig visa upp det eller nåt sånt men . Det var inte alls svårt att fixa intyget och det kan göras på vilket apotek som helst.
Tyvärr är regelverket kring LARO som vi vet sjukt godtyckligt och huruvida du får resa eller inte beror till 99.9% på din läkare samt din mottagnings attityder och regler.

Har du skött dig och är trevlig och medgörlig brukar de nog kunna vara ganska tillmötesgående iallafall.
Det är ju inte så att laropatienter som sköter sig aldrig ska få åka utomlands.

Men om man ska hämta medicin dagligen tex under de första 3 månaderna eller ifall man misskött sig så kan man nog fetglömma att få "permission"
Citera
2018-03-05, 09:08
  #11
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Precis vad jag ville höra!
Lite jobbigt de där att det är upp till läkaren.
Men jag får försöka spela på mitt psykiska mående och behovet av semester så ska det nog gå
Citera
2018-03-06, 20:07
  #12
Medlem
Min mottagning är så strikt och jobbig i övrigt. Jag har godtyckligt blivit nekad medicin fått komma varje dag på misstanke om återfall med rena prover.. Har också blivit tvingad gå varje dag för falskt positivt. Nu bedömd som
"instabil"utan återfall/blandmissbruk. Och kommer inte ifrån två tre gånger i veckan.. känns som Aldrig....
Men jag har (egentligen mot socialstyrelsens regler och mot eget kontrakt) blivit beviljad semester i två veckor och blivit just nu beviljad semester inom landet bara med en dags varsel..Ja visst ologiskt
Tror det beror på vem man säger man ska åka med,vad man ska göra. Så de inte tror det är risk för återfall/missbruk för att man åker och festar eller att man ska sälja sina tabletter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback