Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-13, 12:21
  #25
Medlem
Om man är en sådan som har delar av sitt jobb som hobby, är det faktiskt inte alls dumt. Du får dra av kostnader mycket liberalt och styr över dina egna lösningar, du måste sälja in och övertyga kund om att det du gör är bra; ingen som chefar dig till något som känns korkat. Kontorspolitik verkar vara en av de största källorna till ångest för mina anställda vänner.

Du lär dig ekonomi, bokföring och balansräkningar med, och förstår bättre vad du betalar i skatt svart på vitt.

För övrigt får jag skatten till snarare under 50% av fakturerat belopp om man driver enskild firma och inte kommer upp i nivåer för statlig inkomstskatt.
Citera
2018-03-13, 16:01
  #26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Finns ingen anledning att starta företag i Sverige. 68 % totalt skattetryck och 45 % skatt vid likvidering.

Det är ungefär som att ha ett jobb och ha lagt undan 100.000 kr på kontot. Sen när du säger upp dig skattar du 45.000 kr.

Finns ju ingen frisk människa som startar under sådana omständigheter.

Bästa är att sticka utomlands när man kan. Bort från det här galna landet med typ noll socialt liv och skatter som är helt absurda.
Varför starta eget?
Jag har under mina 20-30 yrkesår varit anställd halva tiden och drivit eget den andra halvan.
Mina sämsta år som egen slår mina bästa år som anställd. Då gör jag en samlad bedömning omfattandes ekonomi, trivsel, frihetsgrader, stress etc.

Top 3 med att driva eget:
- Om affärsiden funkar så kan man tjäna en hel del pengar.
- Man kan styra beskattningen genom olika fullt lagliga trix.
- Man är sin egen chef.

Det sämsta med att driva eget.
- Ofta jobbar man själv eller i väldigt små team. Blir tråkigt i ländgen.
- Första året/åren kan bli ekonomiskt tuffa, även om man har en frisk affärside.
- En hel del pappesjobb och admin. Visst kan man leja ut detta men det kostar.
Citera
2018-03-13, 16:16
  #27
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Om man är en sådan som har delar av sitt jobb som hobby, är det faktiskt inte alls dumt. Du får dra av kostnader mycket liberalt och styr över dina egna lösningar, du måste sälja in och övertyga kund om att det du gör är bra; ingen som chefar dig till något som känns korkat. Kontorspolitik verkar vara en av de största källorna till ångest för mina anställda vänner.

Du lär dig ekonomi, bokföring och balansräkningar med, och förstår bättre vad du betalar i skatt svart på vitt.

För övrigt får jag skatten till snarare under 50% av fakturerat belopp om man driver enskild firma och inte kommer upp i nivåer för statlig inkomstskatt.
Den stora skillnaden är att en AB kan göra MYCKET roligare avdrag.
Det är inte ovanligt att semesterresor till USA betalas av ägarens AB med ett kort stopp hos en leverantör eller på någon obskyr branchmässa.
Eller representation. Middag på företagets bekostnad (istället för beskattade pengar).
För att inte prata om 70-tums storbilds TV:n som din AB behöver köpa in. Eller bilen. Eller grillfesten för kunder. Etc.

Förut fanns det en grov tumregel att om man omsatte en miljon var det läge att köra AB istället för F-skatt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback