Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 08:16
  #1
Medlem
Rufoss avatar
För att bekämpa en liten del av min vardagstristess så har jag tänkt att lära mig spela någon typ av handtrumma.

Eftersom att det bara är för skojskul så vill jag ha ett instrument som är lätt att lära sig. Vilken handtrumma ska jag satsa på? Vill bara ha något kul att flumma med hemma i soffan, men som ändå låter bra.

Conga, bongo eller djembe?
Citera
2018-02-28, 08:27
  #2
Medlem
snivlems avatar
Såna här är sjyssta... Hand/finger trumma...

https://www.google.se/search?client=...abUAC6hnKOo%3D


Inga instrument är "lätta" du kan inte bara börja banka o otakt o tro det låter najs
Citera
2018-02-28, 08:31
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Skulle vilja slå ett slag för den samiska nåjdtrumman. Ett trevligt litet instrument.
Citera
2018-02-28, 08:32
  #4
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
För att bekämpa en liten del av min vardagstristess så har jag tänkt att lära mig spela någon typ av handtrumma.

Eftersom att det bara är för skojskul så vill jag ha ett instrument som är lätt att lära sig. Vilken handtrumma ska jag satsa på? Vill bara ha något kul att flumma med hemma i soffan, men som ändå låter bra.

Conga, bongo eller djembe?
Vet inte vad dessa kallas men de verkar inte vara så svårt att spela på och dessutom så verkar det sjukt roligt:
https://www.youtube.com/watch?v=3TajVzLEzGE
Citera
2018-02-28, 08:37
  #5
Medlem
Rufoss avatar
Tack för svaren. Jag ska kika på dessa!

Jo jag vet att alla instrument kräver övning och tålamod, men undrade bara vilken handtrumma som är hyfsat enkel att lära sig. Om man nu ska jämföra olika typer.
Citera
2018-02-28, 09:33
  #6
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Den där indiske killen är ju enormt duktig. Det lär man inte göra om så lätt.

Problemet här är att du funderar på instrument som inte kräver någon direkt kunskap att bara göra lite ljud på. Nu vet jag att bongospelare protesterar, eftersom det finns massor att göra. Men det du egentligen måste göra är att lära dig rytm till att börja med.

Gå till en musikanter och prova.

Saknar din lokala latin-grupp en conga-spelare skaffar du dig conga.

Annars kan det kanske vara smart att börja med något du kan bli virtuos på. Antagligen, gissar jag, inte så svårt att börja med, är coolt, massor med läromedel och kanske till och med lärare, och det finns ingen övre gräns för hur bra du kan bli.

Lycka till med valet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback