Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-27, 11:03
  #1
Medlem
Till er som är professionella och semiprofessionella traders, vilken handels/trading-plattform använder ni er av och varför?

Vad är för- och nackdelarna med olika plattformar, prismässigt och upplevelsemässigt?

Jag hör ofta namnen Infront och IG. Vad är deras fördelar/nackdelar?

Finns det andra, mer under radarn-plattformar, som är billigare att köpa eller till och med gratis?
Citera
2018-02-27, 13:06
  #2
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Roger-
Till er som är professionella och semiprofessionella traders, vilken handels/trading-plattform använder ni er av och varför?

Vad är för- och nackdelarna med olika plattformar, prismässigt och upplevelsemässigt?

Jag hör ofta namnen Infront och IG. Vad är deras fördelar/nackdelar?

Finns det andra, mer under radarn-plattformar, som är billigare att köpa eller till och med gratis?
Beror lite på vad du hade tänkt handla. Degiro var väl länge billigast att handla det mesta (som dom har), speciellt svenska aktier, men Nordea ska tydligen vara ungefär lika billiga nu. Båda har väl rätt kassa handelsplattformar, men man får vad man betalar för. Jag använder egentligen bara min handelsplattform för själva handlandet, så det enda som spelar roll för min del är egentligen priset. Analys, tester osv gör jag i fristående program. Använde tills nyligen Degiro som handelsplattform, nu har jag gått över till Avanza, eftersom jag inte längre handlar aktier, utan certifikat. Inget courtage på dessa på Avanza (på Avanza Market) och hyfsat bra utbud.
Citera
2018-03-01, 21:09
  #3
Medlem
Tradar personligen bara på FXGM.
känns som att spreaden och rollovern är relativt låg där om man håller sig ifrån de mest galna produkterna. En fördel jag märkte idag när jag hamnat i några tråkiga förlustpositioner och hade sjukt låg marginal efter att Indexen rasat fick hjälp med att hedga vilket jag inte hade kunnat göra på egen hand p.g.a den låga marginalen. Ett samtal med deras accountmanagers som kopplade ihop mig med deras dealers så var hedgen på plats. Jag hinner nu andas innan jag kan föra över mer cash till mitt handelskonto för att så småningom kunna lösa upp hedgarna.
Hade jag inte fått den hjälpen hade mitt konto varit likviderat.
Proffsigt bemötande varje samtal dessutom.
Citera
2018-03-02, 02:07
  #4
Medlem
Glöm dock inte seriösa traders handlar stora volymer och då ändå får rimligt nivå på kostnder.

Saxo Bank är seriösa och väldigt stort utbud.

Annars IG och CMC Markets etc.
Citera
2018-03-02, 14:25
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Thinkorswim, Tastytrade om du ska syssla med optioner samt få komplett tillgång till USAs marknader.
Citera
2018-03-11, 11:10
  #6
Medlem
tradingcurrenciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Annars IG och CMC Markets etc.

Jag skulle inte rekommendera dessa market makers för valutahandel. Finns betydligt billigare mäklare utomlands. Jämför transaktionskostnader online.
Citera
2018-03-11, 11:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradingcurrencies
Jag skulle inte rekommendera dessa market makers för valutahandel. Finns betydligt billigare mäklare utomlands. Jämför transaktionskostnader online.

För FX använder jag även FXPRO, sedan bryr jag mig inte om skulle gå spara några kronor. Kör ändå hävstång på x500 och har i regler alltid ordervärde på 100 - 400 miljoner aktivt på marknad. Så bryr mig mindre.
Citera
2018-04-18, 13:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Beror lite på vad du hade tänkt handla. Degiro var väl länge billigast att handla det mesta (som dom har), speciellt svenska aktier, men Nordea ska tydligen vara ungefär lika billiga nu. Båda har väl rätt kassa handelsplattformar, men man får vad man betalar för. Jag använder egentligen bara min handelsplattform för själva handlandet, så det enda som spelar roll för min del är egentligen priset. Analys, tester osv gör jag i fristående program. Använde tills nyligen Degiro som handelsplattform, nu har jag gått över till Avanza, eftersom jag inte längre handlar aktier, utan certifikat. Inget courtage på dessa på Avanza (på Avanza Market) och hyfsat bra utbud.

Ok.

Vilka program använder du dig av för att göra analyser av svenska aktier?
Jag tänker då på vilka som har flest, bäst och mest användarvänliga indikatorer och verktyg för att göra tekniska analyser av pris, grafer m m?

Det finns ju bra internationella program för att göra analyser av amerikanska aktier och råvarur. Men det är svårt att hitta sådana program för svenska aktier och mer obskyra skandinaviska aktier som är gratis.
__________________
Senast redigerad av -Roger- 2018-04-18 kl. 14:03.
Citera
2018-04-18, 14:38
  #9
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Roger-
Ok.

Vilka program använder du dig av för att göra analyser av svenska aktier?
Jag tänker då på vilka som har flest, bäst och mest användarvänliga indikatorer och verktyg för att göra tekniska analyser av pris, grafer m m?

Det finns ju bra internationella program för att göra analyser av amerikanska aktier och råvarur. Men det är svårt att hitta sådana program för svenska aktier och mer obskyra skandinaviska aktier som är gratis.
Använder Hitta Kursvinnare. Kostar väl 2500 om året om du ska ha realtidskurser. Dom har de indikatorer jag behöver och 50+ som jag aldrig använder. Även vinsttest, fundamental analys m.m.
Citera
2018-10-09, 15:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Använder Hitta Kursvinnare. Kostar väl 2500 om året om du ska ha realtidskurser. Dom har de indikatorer jag behöver och 50+ som jag aldrig använder. Även vinsttest, fundamental analys m.m.

Har både Infront och Hitta kursvinnare realtidskurser för alla svenska aktier? Även från de mindre listorna?

Har noterat att Tradingview inte verkar ha realtidskurser för många svenska bolag.
Citera
2018-10-09, 18:41
  #11
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Roger-
Har både Infront och Hitta kursvinnare realtidskurser för alla svenska aktier? Även från de mindre listorna?

Har noterat att Tradingview inte verkar ha realtidskurser för många svenska bolag.

Betalar du för det slipper du fördröjning, ja.
Citera
2018-10-10, 11:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Betalar du för det slipper du fördröjning, ja.

Har du koll på om det även gäller Tradingview? Eller har de inte tillgång till realtidskurser för mindre svenska aktier?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback