Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-27, 12:02
  #13
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Två utmärkta förslag! Det får bli dagens projekt

Tack igen!
Glöm inte då och då att vattna kaktusen med guldvatten!
Citera
2018-02-27, 12:07
  #14
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Glöm inte då och då att vattna kaktusen med guldvatten!

Haha, jag fick lov att googla.. så nu ska man urinera på sin stackars döende kaktus också? Hoppas den gillar subutex Om inte resterande alternativ fungerar så lovar jag att ge det ett försök.
Citera
2018-02-27, 12:08
  #15
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Haha, jag fick lov att googla.. så nu ska man urinera på sin stackars döende kaktus också? Hoppas den gillar subutex Om inte resterande alternativ fungerar så lovar jag att ge det ett försök.
Nej, du ska såklart inte urinera direkt på kaktusen.
Du pinkar i en liten vattenkanna och sedan fyller du på med vatten.
Citera
2018-02-27, 15:35
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Nej, du ska såklart inte urinera direkt på kaktusen.
Du pinkar i en liten vattenkanna och sedan fyller du på med vatten.

För att förklara för oförstående:
Ja, urin är mer eller mindre exakt samma som "Blomstra" och annat man betalar pengar för "i onödan". Urin producerar man "gratis", dock har urinen en nackdel inomhus, dvs. luktar "piss". (Eftersom det är piss)- Utomhus funkar det utmärkt, mina rosenbuskar -en annan växt med taggar- brukar jag pinka på. Kallas för "recykeling" eller vad det heter. Miljövänligt och bra, visar att naturen är fantastisk, omvandlar "piss" till vackra röda rosor..

För att återgå till trådens ämne, dvs. "kaktusar" (kaktéer) så är det nog bäst med lite "Blomstra". Lättare att dosera, och då kaktéer är "gjorda för att vara svältfödda" så är doseringen A och O.
Just urin kan "diffa" en hel del i "kvaliteten" beroende på vad man har druckit innan/hur mycket man druckit innan.

En tesked "blomstra" per år, eller liknande räcker bra för en kaktus. Givetvis utspätt med lämplig mängd vatten.

Min favoritkaktus, som tydligen är ätlig, är Opuntia by the way. Ska smaka som gurka. Tyvärr har opuntia-släktet bedrövligt lömska taggar, små jäkla nålar som fastnar på offret, omöjliga att dra ur händerna.. Odlade lyckosamt opuntia i säkert 30 år, innan jag tröttnade. Växer som "ogräs" i ökenlandskap.
("Maskrosor"). Fruktansvärt vackra blommor vid blomning. -Vackrare än en vrålsnygg brud i raff-set.. Kan rekommenderas till TS om TS vill fortsätta med sin kaktus-hobby!
Opuntia blommar dock bara en gång om året, men det är verkligen värt att vänta på!

Edit:
Mina "opuntior" hade lätt röda blommor. Tydligen är opuntian också värdväxt för cochenillusen. Den lus som man föder upp på opuntior för att därefter krossa för att utvinna det röda som används för tillverkningen för tjejers röda läppstift.. -Opuntian kräver dock stor kruka, och har jäkliga taggar, men är en kaktus jag skulle verkligen rekommendera för TS. Blomman utvecklas till en ätbar frukt för övrigt, som tydligen är en delikatess. Se min tidigare länk i meddelandet. Löjligt nog, klarar Opuntian också svensk vinter, (minusgrader) så ytterligare ett skäl att välja opuntian som kaktus..

(Visste faktiskt inte innan TS drog upp sin tråd här att Opuntian klarar en svensk vinter.. Möjligen bara i Skåne, men ändå.. En Die-Hard kaktus!)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-27 kl. 16:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback