Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-03-02, 22:32
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
...eller pendlar långt till sina jobb.

Min morfar bodde mitt ute i skogen 6 mil från Karlstad. Där jobbade han som bibliokarie. Körde cirka 45 minuter enkel resa varje morgon och kväll. Ungefär lika lång tid som en Stockholmspendlare står som en bowlingkägla i en tunnelbanevagn eller i bästa fall sitter och blippar på sin mobil mellan t ex Bagarmossen och Solna.
Citera
2018-03-02, 22:33
  #74
Medlem
Ja om ni bara visste hur det var på landbygden under WW2 , hittade min gamla morfars ransoneringskort ,inget hade används under ww2 , hittade också gamla stämplar är det stod "prima kött"
ja min morfar var styckmästare o alla hans bröder = gratis kött o kaffe o allt annat som saknades.
Citera
2018-03-03, 03:00
  #75
Avstängd
sadiststeffes avatar
Bor i bushen. Eller Skogen.

Jobbar svart som konsult
__________________
Senast redigerad av sadiststeffe 2018-03-03 kl. 03:50.
Citera
2018-03-03, 09:55
  #76
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ja. Det är dock mer än kunskap skulle jag säga, snarare... attityd eller åskådning.

Dessa gubbars levnadssätt var som självlärda garageingenjörer.
De har ofta ingen skolad utbildning utan har varit lärlingar eller är självlärda.
Och de är fostrade till att lösa problem.
De bygger, reparerar och förbättrar.
De tänker och ritar inte särskilt mycket, utan går ut i garaget och testar och bygger.

Det är en teknisk intuition och inställning som inte finna någon annanstans.

"Lös skiten med den bröte du har samt dina händer, det finns ingen att ringa och inga grejer att beställa."
Det är deras grundinställning.

Ja det var det vettigaste inlägget i tråden för så är det ju även här i skogen
Citera
2018-03-03, 10:02
  #77
Medlem
Jag är utbildad inom naturvetenskapliga ämnen på universitetsnivå, månskensbonde och tar extrajobb med allt möjligt som jag känner för. Sedan vet jag hur man lever billigt, så kan under perioder inte jobba mer än med mitt lilla lantbruk.

Så inget konstigt alls, man måste bara leva mer än för "i hand i magen" och lägga undan pengar för perioder med mindre inkomst.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback