Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-27, 08:39
  #1
Medlem
Hej alla glada! Jag funderar på att köpa ett lanthus för en väldigt billig peng (under 300 000 kr) och renovera denna. Det är ca 75 kvm, jag vill göra en renovering MEN jag vill göra den väldigt billigt och när jag menar väldigt billigt så är det långt under en standard många svenskar kan tänka sig. Jag förstår att de flesta pratar om att göra saker "ordentligt" och att vi numera har en av europas högsta bostandarder (annat var det på 30talet när vi hade en av europas sämsta!) men som sagt, det ska vara billigt.

Det blir ju mycket arbete själv och det är jag fine med. Jag gjorde nyss en renovering med gipspaneler och spackel och måla och det tog en oerhörd tid att spackla, sen slipa, sen måla, sen måla igen osv så det alternativet går bort. T ex funderar jag på att göra en medveten ojämn spackling för att få ett mönster som går snabbt. T ex kanske med en kratt-liknande sak.

Alternativ är ju att göra en spegelvägg, be ett företag ge så stora delar som möjligt med billigt pris, osäker på hur man fäster såna dock? Jag fick en offert på ca 10 m2 fönster för 250 euros, eftersom speglar är fint är det ju verkligen ett alternativ även om det går att få ännu billigare.
Citera
2018-02-27, 08:50
  #2
Medlem
Tapetsera istället då behöver man ju inte spackla lika noga.

Sen fins ju vävtapet..
Citera
2018-02-27, 08:52
  #3
Medlem
moongoats avatar
Det låter som om du ska kolla upp hur valfri sunkig pizzeria är renoverad.
Citera
2018-02-27, 09:21
  #4
Medlem
note-its avatar
Spackla det värsta och sätt väv.
Måla ett par svängar. Klart.
Citera
2018-02-27, 09:25
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Med lanthus för en billig peng finns alltid risken för att det dyker upp problem som måste åtgärdas bortom ytskikten, och då kan 300K ta slut i rasande fart.

Rent objektivt låter som att detta är ett högriskspel med tanke på ditt resonemang och att du verkar sakna grundläggande byggnadskunskap. Försök att ta hjälp så mycket du kan, och helst då med tanke på budgeten billig sådan. Vänner, bekanta, familj.
Citera
2018-02-27, 09:48
  #6
Medlem
Milldues avatar
En renovering startar med stommen på huset. Du bör gå igenom husets grundkonstruktion. Leta efter skador av ex fukt och mögel. Kontrollera avlopp och värmesystem, färskvattensystem, Källare och tak är väldigt viktiga poster. Låt sedan besikta huset och dess elsystem. Kontrollera också hur huset är isolerat, i vilket skick fönster och dörrar är i.

Du skriver mest om att sätta nya ytskikt vilket tyder på att du saknar kunskap om byggnadsarbete. Detta i sin tur innebär att det är hög risk att du bygger in fel och brister som kommer att förstöra huset och din ekonomi senare i processen.

Jag kan rekommendera att du läser på.. eller tar hjälp av någon som är kunnig.

Sedan kan man inte bygga hur som helst.. det finns byggstandarder man måste uppfylla.
Citera
2018-02-27, 10:31
  #7
Medlem
Dollmens avatar
Om du inte klarar att gipsa o spackla som e av det enklare så e de lika bra att skita i resten.
Citera
2018-02-27, 13:16
  #8
Medlem
Allt beror väl på hur husets skick är sedan tidigare, hur ser väggarna ut sedan tidigare, målade, tapet eller rent trä. Ska hela huset renoveras? Spegelvägg går annars bort det gör även mönstrat spackel (gipsspackel). Är det tapeter sedan innan bode det billigaste vara att måla över och hoppas att det inte bubblar för mycket.
Citera
2018-02-27, 15:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej alla glada! Jag funderar på att köpa ett lanthus för en väldigt billig peng (under 300 000 kr) och renovera denna. Det är ca 75 kvm, jag vill göra en renovering MEN jag vill göra den väldigt billigt och när jag menar väldigt billigt så är det långt under en standard många svenskar kan tänka sig. Jag förstår att de flesta pratar om att göra saker "ordentligt" och att vi numera har en av europas högsta bostandarder (annat var det på 30talet när vi hade en av europas sämsta!) men som sagt, det ska vara billigt.

Det blir ju mycket arbete själv och det är jag fine med. Jag gjorde nyss en renovering med gipspaneler och spackel och måla och det tog en oerhörd tid att spackla, sen slipa, sen måla, sen måla igen osv så det alternativet går bort. T ex funderar jag på att göra en medveten ojämn spackling för att få ett mönster som går snabbt. T ex kanske med en kratt-liknande sak.

Alternativ är ju att göra en spegelvägg, be ett företag ge så stora delar som möjligt med billigt pris, osäker på hur man fäster såna dock? Jag fick en offert på ca 10 m2 fönster för 250 euros, eftersom speglar är fint är det ju verkligen ett alternativ även om det går att få ännu billigare.
Det låter lite som du är en grönavågen person , när man sitter på kammaren och tänker så går allting så lätt , men som någon skriver här på tråden är det inte bara att klaffsa på några tapeter och vips så har man ett hyggligt hus . Och har du aldrig ägt ett hus så är sannolikheten stor att du snart tröttnar på ditt projekt , men som sagt våga och vinn om inte annat så får du ju lite lärdom och det skadar ju inte även om den blir dyrköpt i slutändan , jag önskar dig lycka till .
Citera
2018-02-27, 16:18
  #10
Medlem
killawifes avatar
Är det kostnaden eller arbetet som du vill skära ner på? För är det kostnaden så kan du minst halvera priset genom att handla materialet utomlands ex.vis i Polen. Är det arbetstiden så är det värre men om du inte bryr dig om slutresultatets utseende så kan du ju limma på valfritt ytskikt på gips eller spån och bara skita i spacklingen. Det kommer givetvis se ut som hej kom och hjälp mig men det är ingen som tvingar dig att göra på ett speciellt sätt i ett hus som du äger. Du får göra hur du vill. Räkna dock inte med att få särskilt bra betalt för huset när du väl ska sälja det om arbetet inte är fackmannamässigt utfört.
Jag brukar ofta se det så när jag själv renoverar att så länge det bara är ens egen tid som man spenderar så får det ta den tid det tar. Vist är det tråkigt att spackla, slipa och måla flera gånger men det är nödvändigt för att det ska se dugligt ut. Det finns inga (billiga) genvägar. Om du däremot inte bryr dig om alls vad det kostar så finns det sätt att slippa böka med ytskiktet. Det finns färdig panel i olika mönster som sätts med spik eller clips. Det finns färdiga moduler som helt ersätter gips och reglar som är färdiga att bara montera och andra typer av ytskikt som inte kräver förbehandling av väggar, tak eller golv men dessa är alla dyra.
Citera
2018-02-28, 16:11
  #11
Medlem
Väldigt mycket kommentarer som jag antog som bara säger "gör det ordentligt".

Kan man få några produktiva svar plz? Jag vill alltså ha det minst arbetsintensiva som ser okej ut som möjligt. Gärna billigt också.
Citera
2018-03-01, 02:08
  #12
Medlem
killawifes avatar
Färdig väggpanel som sätts med clips eller limmas: http://www.jemfix.se/vaeggpaneler__1...gpanel_9038372
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback