• 1
  • 2
2018-02-27, 02:34
Medlem
Fittheligeandes avatar
Vilka djur föredrar ni?

Brukar ni bjuda era vänner utan att berätta vart ni fått tag i köttet?
Citera
2018-02-27, 02:59
Medlem
ruttenfimps avatar
Gör du?
Citera
2018-02-27, 03:10
Medlem
daskapitans avatar
Farfar serverade en hare som han råkade köra över.. Helt OK. God sås.
Citera
2018-02-27, 04:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Vilka djur föredrar ni?

Brukar ni bjuda era vänner utan att berätta vart ni fått tag i köttet?

Har faktiskt käkat roadkill .. Var en älg som vart påkörd i sidan bak och markägaren orkade inte ta hand om den så jag fick den . Absolut bästa roadkill (enda) som jag ätit av,smakade inte alls konstigt. Dock bara död 1½ - 2 timmar

Nej jag berättade med glädje vart köttet kom ifrån och att gratis smakar underbart med hasselbackspotatis,sås och vinbärsgelé
Citera
2018-02-27, 07:56
Medlem
mmais avatar
Roadkill ses väl i de flestas ögon som en brun fläck på en tomat! Med andra ord oätligt.
Personligen ser jag inga som helst problem med att äta roadkill.
Citera
2018-02-27, 09:18
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Brukar alltid ha en kniv med i bilen, för att släppa ut blodet ifall jag råkar köra på ett djur. Har aldrig hänt hittills, men det är antagligen bara en tidsfråga innan man får ordnat några måltider på det sättet.

Dock skulle jag inte ta tillvara och tillaga något som legat en längre tid dött på vägen, inte ens i vinterkyla.
Citera
2018-02-27, 09:24
Medlem
sommarlovs avatar
Såg en dokumentär om en brittisk man som gjorde så.
Han tyckte det var slöseri med mat att inte äta det.

En påkörd grävling fick han ge upp, krossade djur kan få galla spridd i hela buken, det luktar och smakar spya!
Citera
2018-02-27, 10:22
Medlem
AX64s avatar
Det är inte smart att äta roadkill, även om vissa verkar tycka att det inte spelar någon roll om man skjuter ett djur eller kör över det med bilen. Jägare vet att man behöver kontrollera kött noga innan man sätter gaffeln i det. Vilda djur kan bära på diverse smittor och virus som kan vara rätt elaka om man inte passar sig. Detta gäller framförallt vildsvin.

Pratar vi om roadkill som du inte själv förvållat så är det än mer skeptiskt då du troligen har svårt att bedöma hur länge djuret legat. Speciellt när det är kallt ute. Frysningen stoppar till viss del förruttnelsen, men det stoppar inte t.ex. angrepp från insekter och dylikt som gör att du troligen inte vill äta köttet.
Citera
2019-12-05, 09:33
Medlem
Igelkotte roadkill

Hej!
Jag undrar om det är lagligt att ta "roadkill", och om det är lagligt skulle någon kunna dela ett recept på igelkott (jag kan inte hitta något bra själv).
Citera
2019-12-05, 09:35
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Spetsad på pinne över öppen eld ska vara en tidlös klassiker i zigenarkretsar, om man får tro dagstidningen.
Citera
2019-12-05, 09:37
Medlem
note-its avatar
Vitlök och purjolök funkar till det mesta. Tärna lite morötter till så blir du av med beskan.
Citera
2019-12-05, 09:38
Avstängd
Igelkottar bär på en ovanlig bakterie, som i kontakt med människor utvecklar sår och infektioner. Gå och köp en kyckling i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in