Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-26, 22:38
  #1
Medlem
Både Golden Smoke/haddof/Cobra's sortiment utav råtobak som inte är i kakor har försvunnit från mer eller mindre alla sidor.

Någon som vet varför? Och någon som vet var man kan beställa råtobak som inte är i kakor?
Citera
2018-02-27, 00:14
  #2
Medlem
Jag skulle också vilja få klarhet i detta.

I höstas försvann PGWs råtobak, och nu efter årsskiftet försvann de resterande också.
Nu finns det ju bara cuthof tobakskakor kvar.

Jag har letat och letat på nätet efter information gällande nya lagar om råtobaken men jag har inte funnit nånting.

Det enda jag hittat är att polisen har gjort kontroller i butiker som säljer råtobak för att se så att de är rättmärkta och inte säljs som färdigmalen rulltobak.

Men varken pgw:s eller coobras råtobak var ju malen eller skuren på nåt vis så jag förstår inte varför dom har försvunnit?
Citera
2018-03-04, 16:03
  #3
Medlem
TheLastKnights avatar
Undrar också varför det har försvunnit, tänkte lägga en beställning hos PGW, men råtobaken som jag brukar beställa finns ej, blir till att ringa PGW imorgon för att få lite klarhet i det hela..
Citera
2018-03-05, 23:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastKnight
Undrar också varför det har försvunnit, tänkte lägga en beställning hos PGW, men råtobaken som jag brukar beställa finns ej, blir till att ringa PGW imorgon för att få lite klarhet i det hela..

Har du fått reda på nåt?
Citera
2018-03-07, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Har du fått reda på nåt?

Snackade med PGW och enligt dom så har det att göra med att dom vill avakta med försäljning tills dom har fått ett konkret beslut gällande punkt skatt.
Citera
2018-03-07, 23:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefendEurope
Snackade med PGW och enligt dom så har det att göra med att dom vill avakta med försäljning tills dom har fått ett konkret beslut gällande punkt skatt.


Okej, då finns det i alla fall hopp om att dom tar in det igen
Citera
2018-03-12, 13:50
  #7
Medlem
Jag har kollat lite med skatteverket ett sätt är att köpa hela torkade tobaksblad. Fick detta svar från skatteverket.

Fråga:
"Hej!
Jag funderar på att beställa hem hela torkade tobaksblad från Tyskland
för eget bruk.
Nu undrar jag om det är tobaksskatt på Torkade hela tobaksblad?
och i så fall hur mycket, för exempelvis 1 kg?"


Svar:
"Hej,

Om det verkligen är hela tobaksblad som inte delats eller skurits så är det inte skattepliktigt för tobaksskatt. Observera att det däremot krävs ytterst lite delning/bearbetning av en tobaksplanta för att det ska bli en skattepliktig produkt. Det ligger då närmast till hands att det blir skattepliktigt som röktobak och skatt tas då ut med 1 884 kronor per kilogram.

Det finns ett rättsfall C-638/15 från EU-domstolen där tobaksblad vars bladskaft delvis tagits bort bedömdes skattepliktigt som röktobak."
Citera
2018-05-20, 10:43
  #8
Medlem
TheLastKnights avatar
Nu när alla Svenska sidor har slutat sälja råtobak, är det någon som har hittat en vettig sida utomlands där man kan beställa ifrån?
Citera
2018-05-20, 23:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastKnight
Nu när alla Svenska sidor har slutat sälja råtobak, är det någon som har hittat en vettig sida utomlands där man kan beställa ifrån?
Även om du hittar någonstans att beställa ifrån så lär det fastna i tullen, och då blir det ändå lika dyrt.
Citera
2018-05-21, 00:04
  #10
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koribi
Även om du hittar någonstans att beställa ifrån så lär det fastna i tullen, och då blir det ändå lika dyrt.

Men, handlar du inom EU, kan väl det knappast tillkomma tullavgift? Eller har Sverige special (undatag) regler?
Citera
2018-05-22, 00:04
  #11
Medlem
Så länge det är hela tobaksblad så är det inga problem. Inom EU får du ta hem hur mycket du vill.
Citera
2018-05-28, 21:00
  #12
Medlem
Det är helt sjukt vad som har hänt..
Kolla in cuthof.se och se vad dom skriver...
Det är bara att glömma råtobak.
Det finns inte "kakor" att köpa.
Allt som inte är en hel planta beskattas.
Jävla EU och jävla 7klövern..
__________________
Senast redigerad av dagensdatum 2018-05-28 kl. 21:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback