Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
  • 5
  • 6
2018-03-07, 13:58
  #61
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliviaaaa
Jag har en nära tjejkompis som alltid har stöttat mig i allt men hon är väldigt emot droger, hon vet om att jag har tagit droger ibland när jag har festat men jag har inte berättat för henne hur långt det har gått. Även om mina vänner utanför min knark-krets skulle försöka hjälpa mig så kommer de aldrig kunna förstå. Hur kan man förstå något som man aldrig upplevt? Jag har haft lite svårt att erkänna för mig själv att jag också kan hamna i ett missbruk om jag fortsätter såhär, jag vill gärna tro att jag är för stark för det. Jag vet inte om jag redan är i ett slags missbruk eller inte, men drogerna tar en stor del av min uppmärksamhet, jag lägger så mycket av min tid o energi på det o prioriterar det nästan över allt, låter det till o med gå ut över mitt jobb. Jag mådde skit i helgen för att det var första helgen på över en månad som jag inte tog något alls (iofs delade jag 2g kola med en vän på söndagen, men syftar på fre-lör). Jag har lovat mig själv nu att inte röra E på 3 månader så anledningen till att jag tog kola var för att fylla tomrummet efter E, det hade kunnat vara vilken annan drog som helst.

Jag ska kolla upp detta med yoga, jag hade behövt en sysselsättning för att få tankarna på annat

PS. Hur ska jag kunna ta en paus från droger när alla mina närmsta vänner tar det? Jag kan inte säga upp kontakten med dom för det

1. Det är jättebra. Om hon är din vän, så accepterar hon dig för den du är, och dömer dig inte för hårt. Då kommer hon bli glad av att du delar med dig och försöka stötta dig om du har problem, det är sådant vänner är till för. Håll hårt i henne. Att hon "inte förstår" kan vara en bra sak, det gör att du får perspektiv på att det faktiskt inte är så viktigt som du just nu tror att det är. Att "drog-upplevelsen" är det livet går ut på, för det tror man när man är inne i det. Försök dra nytta av hennes nyktra perspektiv så mycket du kan.

2. Man brukar säga att när något går ut över ens "vanliga liv" så är det ett missbruk.

3. Du mår dåligt för att du inte längre flyr från hur du mår längre, du tvingas ta itu med dina känslor och inte trycka bort dem med drogerna. I början är det jobbigt, sedan blir det lättare.

4. Gör det, dels ger dig något att göra och dels ger det dig verktyg för att hantera jobbiga känslor och t.ex. lära sig andas igenom dem.

5. Om du inte tror att du kan avstå från droger om de tar droger, får du helt enkelt säga som det är. Du känner inte att du kan hantera ditt bruk längre och kan inte umgås med dem när de tar droger. Om de inte kan förstå det, så är de inte vänner bra nog för att stå vid din sida just nu.

Bra att du har någon att prata med som din närmsta vän, se om du också kan hitta någon kurator/psykolog som är inriktad på missbruk så får du en person som är van vid problem just som ditt och vet hur han/hon kan stödja dig och ge dig tips och råd som du kan ha nytta av.
Citera
2018-03-08, 16:01
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliviaaaa
Jag har en fråga, om jag nu tar en paus från E för att senare kunna få tillbaka det magiska med det, sabbar jag inte det genom att ta andra centralstimulerande droger som t ex kokain? Låt oss säga att jag skulle ta andra CS-droger utom E i några månader, hade jag fortfarande kunnat få tillbaka den effekten jag strävar efter när jag sen tar E? Alla dessa preparat tömmer ju hjärnan på serotonin, så det borde väl inte vara någon skillnad på att ta E eller kokain?

Gud vad rörigt detta blev, jag hoppas någon förstår annars får jag förtydliga
Nej, det är väldigt stor skillnad på mdma och kokain. Kokain är en dopaminerg stimulant som istället gör att man får en skjuts och känner sig energifylld. MDMA stimulerar serotoninflöder som gör att man kan känna sig lycklig osv lite kort svar men hoppas du förstår att de inte gör samma sak.
Citera
2018-03-08, 20:14
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliviaaaa
Jag har en fråga, om jag nu tar en paus från E för att senare kunna få tillbaka det magiska med det, sabbar jag inte det genom att ta andra centralstimulerande droger som t ex kokain? Låt oss säga att jag skulle ta andra CS-droger utom E i några månader, hade jag fortfarande kunnat få tillbaka den effekten jag strävar efter när jag sen tar E? Alla dessa preparat tömmer ju hjärnan på serotonin, så det borde väl inte vara någon skillnad på att ta E eller kokain?

Gud vad rörigt detta blev, jag hoppas någon förstår annars får jag förtydliga

Ersätt inte mdma med kola eller amfetamin för Guds skull! Till skillnad mot mdma är både kola och amfetamin starkt beroendeframkallande eftersom båda till stor del ger effekt genom signalsubstansen dopamin i hjärnan. Mdma ger effekt genom serotonin och är inte (lika) fysiskt beroendeframkallande vid upprepat intag.

Gör som alla andra: låt det gå minst 2-3 månader mellan varje mdma-rejv. Det kommer ändå bli så att du tröttnar på det till slut, så då kan du göra det till en speciell sak istället. Säg nej till fester oftare än ja. Det kommer alltid fler fester.

Om du ändå vill testa någon annan drog så testa LSD. Men vila hjärnan först ett par månader eftersom LSD likt mdma ger effekt genom serotonin, och läs på om det (setting osv). LSD är bra mycket mer intressant än mdma men också mycket starkare.
__________________
Senast redigerad av nydag 2018-03-08 kl. 20:17.
Citera
2018-03-08, 22:20
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
1. Det är jättebra. Om hon är din vän, så accepterar hon dig för den du är, och dömer dig inte för hårt. Då kommer hon bli glad av att du delar med dig och försöka stötta dig om du har problem, det är sådant vänner är till för. Håll hårt i henne. Att hon "inte förstår" kan vara en bra sak, det gör att du får perspektiv på att det faktiskt inte är så viktigt som du just nu tror att det är. Att "drog-upplevelsen" är det livet går ut på, för det tror man när man är inne i det. Försök dra nytta av hennes nyktra perspektiv så mycket du kan.

2. Man brukar säga att när något går ut över ens "vanliga liv" så är det ett missbruk.

3. Du mår dåligt för att du inte längre flyr från hur du mår längre, du tvingas ta itu med dina känslor och inte trycka bort dem med drogerna. I början är det jobbigt, sedan blir det lättare.

4. Gör det, dels ger dig något att göra och dels ger det dig verktyg för att hantera jobbiga känslor och t.ex. lära sig andas igenom dem.

5. Om du inte tror att du kan avstå från droger om de tar droger, får du helt enkelt säga som det är. Du känner inte att du kan hantera ditt bruk längre och kan inte umgås med dem när de tar droger. Om de inte kan förstå det, så är de inte vänner bra nog för att stå vid din sida just nu.

Bra att du har någon att prata med som din närmsta vän, se om du också kan hitta någon kurator/psykolog som är inriktad på missbruk så får du en person som är van vid problem just som ditt och vet hur han/hon kan stödja dig och ge dig tips och råd som du kan ha nytta av.
Ja det är så sant. Jag höll en gång på att svimma, spy och kallsvettas som en gris på jobbet efter att jag tagit mdma samma helg och då hjälpte hon mig igenom det utan att vara det minsta fördomsfull. Samtidigt vet jag om att hon har åsikter om droger och det är ju en sak att hon vet om att jag tagit det då och då, det är en annan sak att det nästan blivit ett missbruk. Ja precis, när jag pratar med mina andra vänner om det blir det mycket tuffare att hitta motivation när alla får det att låta som att drogerna är det livet går ut på och som att det vore meningslöst att försöka sluta. Så du har absolut rätt i att det hade varit bra för mig med att få ett nyktert perspektiv.

Det är dels för att jag har fått börja handskas med den jobbiga sanningen om att drogerna inte kan få mig att fly mer än tillfälligt, och dels mådde jag bara kasst för att jag inte tagit något. Svettades och hade ett enormt sug efter att bli hög i princip, borde ha hållit ut men slutade med att jag delade 2g kola med en vän. Måste fått dålig kola för jag fick inga effekter mer än att jag blev deppig och trött så det gjorde bara att jag saknade mdma ännu mer. Jag förstår vad du menar med att jag inte kan umgås med mina vänner när de tar droger, samtidigt vill jag helst inte behöva bryta kontakten med dom. De hade kanske inte behövt ta droger framför mig eller erbjuda mig (har väldigt generösa vänner, kanske inte så bra i min sits haha)
__________________
Senast redigerad av Oliviaaaa 2018-03-08 kl. 22:28.
Citera
2018-03-08, 22:20
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maertino1
Nej, det är väldigt stor skillnad på mdma och kokain. Kokain är en dopaminerg stimulant som istället gör att man får en skjuts och känner sig energifylld. MDMA stimulerar serotoninflöder som gör att man kan känna sig lycklig osv lite kort svar men hoppas du förstår att de inte gör samma sak.
Så kokain släpper inte ut serotonin som mdma gör? Jag vill bara inte vänta flera månader med att ta mdma för att sen inte fått tillbaka effekten med det för att jag tagit andra droger som gör samma sak som mdma. Förstår du hur jag menar?
Citera
2018-03-08, 22:21
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydag
Ersätt inte mdma med kola eller amfetamin för Guds skull! Till skillnad mot mdma är både kola och amfetamin starkt beroendeframkallande eftersom båda till stor del ger effekt genom signalsubstansen dopamin i hjärnan. Mdma ger effekt genom serotonin och är inte (lika) fysiskt beroendeframkallande vid upprepat intag.

Gör som alla andra: låt det gå minst 2-3 månader mellan varje mdma-rejv. Det kommer ändå bli så att du tröttnar på det till slut, så då kan du göra det till en speciell sak istället. Säg nej till fester oftare än ja. Det kommer alltid fler fester.

Om du ändå vill testa någon annan drog så testa LSD. Men vila hjärnan först ett par månader eftersom LSD likt mdma ger effekt genom serotonin, och läs på om det (setting osv). LSD är bra mycket mer intressant än mdma men också mycket starkare.
Jag har bestämt mig för att inte ta mdma tills jag ska fira min födelsedag i juni och därför letade jag efter något som hade kunnat ersätta det. En vän till mig sa att jag borde testa kola vilket jag aldrig varit speciellt intresserad av innan, delade 2g med min vän i söndags och antagligen var den väldigt utbankad så fick inga speciella effekter. Jag har inga planer att ta kola mer, men att ta ett uppehåll från alla droger fram tills min födelsedag vill jag inte göra. Jag vill väl bara testa mig fram till något som kan ersätta mdma så länge, samtidigt vill jag inte bli beroende av något eftersom jag redan blivit så pass psykiskt beroende av mdma. Min vän tycker att jag ska testa tramadol och har själv blivit lite sugen att göra det, det är något helt annat än mdma men kanske hade det kunnat få bort mina tankar från det.

Jag har inte tagit mdma på snart två veckor nu, det var inte som jag tröttnade på det, saknar det otroligt mycket men tog det så ofta att jag till slut inte fick något ut av det. Jag har faktiskt sagt nej till två fester nu som jag egentligen velat gå på, men vet om att där hade funnits mdma och vill gärna hålla mig dessa månaderna. Problemet är inte festerna utan att mina vänner själva tar droger, det går inte att undvika bara genom att hålla mig borta från fester.

Detta är det jag inte blir riktigt klok på. Om jag skulle ta LSD, gör inte det så att jag sen inte får effekt av mdma eftersom LSD också ger effekt genom serotonin? Det är väl inte lönt att jag låter bli mdma för att kunna få tillbaka dess effekter om jag istället tar andra droger som gör samma sak som mdma?
__________________
Senast redigerad av Oliviaaaa 2018-03-08 kl. 22:53.
Citera
2018-03-09, 02:18
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliviaaaa
Så kokain släpper inte ut serotonin som mdma gör? Jag vill bara inte vänta flera månader med att ta mdma för att sen inte fått tillbaka effekten med det för att jag tagit andra droger som gör samma sak som mdma. Förstår du hur jag menar?
Precis. Kokain frisätter och hämmar upptag av katekolaminer, främst dopamin i flera områden i hjärnan. Dopaminlagrena i hjärnan fylls på mycket snabbare än serotoninet vad jag förstått, kan säkert ha fel.
Får jag fråga varför du inte bara tar alkohol istället? Det är en stark uppåtdrog det också
Citera
2018-03-09, 03:12
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maertino1
Precis. Kokain frisätter och hämmar upptag av katekolaminer, främst dopamin i flera områden i hjärnan. Dopaminlagrena i hjärnan fylls på mycket snabbare än serotoninet vad jag förstått, kan säkert ha fel.
Får jag fråga varför du inte bara tar alkohol istället? Det är en stark uppåtdrog det också
Anledningen till att jag inte dricker istället är för att jag har alltid haft väldigt hög tolerans mot alkohol. Dricker jag med vänner måste jag dricka dubbelt så mycket och inte ens då blir jag lika berusad. Jag har helt enkelt inte tålamodet till att dricka mig full så det har alltid slutat med att jag känner mig mer eller mindre helt nykter medan mina vänner blir fulla relativt snabbt. Jag önskar att jag inte hade behövt kämpa för att bli full

Därför har det slutat med att jag slänger i mig mdma istället, det är inte så kul att vara ensam nykter. Dessutom kan inte alkohol mäta sig med mdma och liknande så det känns tråkigt att festa med bara alkohol.
__________________
Senast redigerad av Oliviaaaa 2018-03-09 kl. 03:16.
Citera
2018-03-09, 14:57
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maertino1
Får jag fråga varför du inte bara tar alkohol istället? Det är en stark uppåtdrog det också
Jag har funderat lite över det. Visst kan det vara så att jag har något högre tolerans mot alkohol men när jag tänker efter så har jag haft mycket lättare för att bli berusad utomlands. Det beror på att jag druckit drinkar som knappt smakar alhokol, därför har jag druckit snabbare. Här hemma går jag ofta direkt på starkspriten för att bli berusad snabbt vilket säkert resulterar i att jag inte dricker lika snabbt, just för att jag hatar smaken av alkohol

Men samtidigt känns alkohol så jäkla tråkigt i jämförelse med andra droger, men ska kanske prova gå ut och bara dricka nästa gång utan att ta något annat.
Citera
2018-03-10, 01:08
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliviaaaa
Jag har funderat lite över det. Visst kan det vara så att jag har något högre tolerans mot alkohol men när jag tänker efter så har jag haft mycket lättare för att bli berusad utomlands. Det beror på att jag druckit drinkar som knappt smakar alhokol, därför har jag druckit snabbare. Här hemma går jag ofta direkt på starkspriten för att bli berusad snabbt vilket säkert resulterar i att jag inte dricker lika snabbt, just för att jag hatar smaken av alkohol

Men samtidigt känns alkohol så jäkla tråkigt i jämförelse med andra droger, men ska kanske prova gå ut och bara dricka nästa gång utan att ta något annat.
Jag förstår helt och hållet faktiskt, alkohol är äckligt i smaken och ska man blanda ut så man får goda drinkar behöver man hur många glas som helst för att kunna ha kul. Mycket lättare att ta ett par tabletter E och låta dom göra sin grej som också ger ett mycket skönare rus än alkohol.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback