Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-26, 19:27
  #1
Medlem
Tja,

Jag ska köpa mig ett piano på blocket, bortskänkes.
Jag kmr givetvis fixa stämningen på pianot jag köper.

Frågan är, vad ska man tänka på vid köpet? Kan ni se vilket av dessa som är mest värd att köpa?

https://www.blocket.se/stockholm/Pia....htm?ca=11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/Pia....htm?ca=11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/Pia....htm?ca=11&w=1
Citera
2018-02-26, 19:52
  #2
Medlem
sfrges avatar
Fixa nån flyttfirma eller nån som har grejor att lyfta med. Typ lyftselar eller vad dom nu har. Jag har hjälpt till en gång med att få upp ett piano på tredje våningen i en lägenhet.
Det kommer jag aldrig att göra om.
Dom väger bly.

Vilket piano du skall köpa vet jag inte men kolla upp vad det första pianot är för märke.
Är det en Steinway så ta den.
Citera
2018-02-26, 19:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Fixa nån flyttfirma eller nån som har grejor att lyfta med. Typ lyftselar eller vad dom nu har. Jag har hjälpt till en gång med att få upp ett piano på tredje våningen i en lägenhet.
Det kommer jag aldrig att göra om.
Dom väger bly.

Vilket piano du skall köpa vet jag inte men kolla upp vad det första pianot är för märke.
Är det en Steinway så ta den.

Ja, flyttfirma blir det. Vill inte paja min rygg för något gratis-piano ;-).
Tack!
Citera
2018-02-26, 20:02
  #4
Medlem
pillenottens avatar
Gamla Pianon där tangenterna sitter ovanför mitten på pianot (höjdmässigt sett) brukar anses som helt värdelösa.
I övrigt så handlar det väl om det är spelbart och hur svårflyttat det är - våningsplan, tillräckligt stor hiss etc
Bärselar är ett måste - gärna rullvagn också
Citera
2018-02-26, 20:14
  #5
Medlem
Hoffmanpianot (nr2) var ju skithäftigt, ett museiinstrument. Bergquist & Nilsson (nr1)är också omtyckta och valet är förmodligen endast tycke och smak. Hoffman var kompis med Steinway men det här instrumentet är mycket senare. Båda dessa förtjänar översyn av en fackman, inte för försäljning men som instrument. Kom ihåg att pianon kan ha många dolda fel, är det knas på resonansbrädan kan det bli dyrt. Nylund & Son (nr3) är ju ett högst existerande uppsalaföretag men instrumentet såg matt och illa skött ut tycker jag säkert inte bättre på insidan.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2018-02-26 kl. 20:19.
Citera
2018-02-26, 20:17
  #6
Medlem
Det går inte att se på bilderna vilket piano som är bäst, det är insidan som klarlägger skicket på pianot. Den enda annonsen som hade bild på interiören var den sista. Där kan man se att hamrarna har fått inbuktningar, vilket tyder på att pianot har blivit spelat mycket. Inte så värt att hämta ett piano till skänks när det kommer kosta dig 10k att byta ut hela mekaniken. Kan som sagt inte svara för de andra klaviaturen. Bäst är väl att du åker och provspelar lite. Be att få ta en titt i resonanslådan också.
Citera
2018-02-26, 20:43
  #7
Medlem
Pantheraduss avatar
Visst ett äkta piano är bättre än ett digital, men jag ber dig tänka efter om ett digitalpiano kan vara värt det, då det väger så mycket mindre och inte behövs att stämma om.

Jag tycker att du skall prova spela pianon a en extra gång, i detta tunga fall vill du helst inte göra ett felval!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback