Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-26, 19:14
  #1
Medlem
https://www.reuters.com/article/us-e...-idUSKCN1GA0LP


Från en annan sida där detta togs upp:
Citat:

EU håller som bäst på att förbereda en lagstiftning som skulle innebära att företag kan bli tvungna att lämna över information om sina användare oavsett om denna data lagras i något EU-land eller utanför EU.

EU har sedan tidigare lagstiftning som kan ge EU-länder tillgång till personinformation som lagras av företag i andra EU-länder men om datan lagras på en molntjänst i till exempel USA så blir den svårare att komma åt. Det är framför allt för att kunna genomföra brottsutredningar som EU anser att myndigheterna ska kunna få tillgång till molntjänster utanför EU där det kan lagras epost, sms, bilder och annat.

Den eventuella lagstiftningen skulle gälla samtliga företag som har verksamhet i något EU-land. Teknikjättar som till exempel Microsoft, Apple och IBM ställer sig negativa till det kommande lagförslaget och anser att lagen skulle undergräva konsumenters förtroende för molntjänster.


Vad kan vi göra för att sätta stopp för detta ?
Kommer lagförslaget gå igenom tror ni?
Har vi något parti som är emot denna form av elektronisk våldtäkt som EU vill göra på oss medborgare?
Varför skriver svensk media inte om denna stora nyhet som verkligen åsidosätter allt vad personlig integritet innebär?

Ni är fria att diskutera övrigt som ni anser är lämpligt för detta ämne även.
__________________
Senast redigerad av bbb100 2018-02-26 kl. 19:21.
Citera
2018-02-26, 19:45
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Det är väl bra antar jag så att de kan kan sätta stopp för tjuvar. Hoppas de får tillgång till googles ansiktsigenkänning också. Jag har ofta hur bra det vore om staten fick tillgång till denna mjukvara samt alla användares backupade bilder. De skulle kunna identifiera brottslingar på sekunden
Citera
2018-02-26, 20:33
  #3
Medlem
Varför skulle man vilja sätta stopp för detta? Jag tycker det låter vettigt.

Om ett företag inte bistår i en utredning så borde företaget givetvis få böta för det.



Om man är emot "elektronisk våldtäkt" så bör man såklart inte ladda upp bilderna till okända personer på ett företag på nätet.


Snart genomför EU för övrigt GDPR, som är ett gigantiskt jäkla skydd för din personliga integritet. Det borde väl lugna dig i alla fall en smula. Det här lagförslaget är ingenting i jämförelse med de rättigheter du är på väg att få.

https://www.eugdpr.org/
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-26 kl. 20:43.
Citera
2018-02-26, 20:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Varför skulle man vilja sätta stopp för detta? Jag tycker det låter vettigt.

Om ett företag inte bistår i en utredning så borde företaget givetvis få böta för det.



Om man är emot "elektronisk våldtäkt" så bör man såklart inte ladda upp bilderna till okända personer på ett företag på nätet.


Snart genomför EU för övrigt GDPR, som är ett gigantiskt jäkla skydd för din personliga integritet. Det borde väl lugna dig i alla fall en smula. Det här lagförslaget är ingenting i jämförelse med de rättigheter du är på väg att få.

https://www.eugdpr.org/

å du litar på eu? förlorad jävla människa du e. lär inte gå bra för dig i framtiden.
Citera
2018-02-26, 20:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumnel
å du litar på eu? förlorad jävla människa du e. lär inte gå bra för dig i framtiden.
Jag har den otroliga förmågan att bedöma saker oberoende av avsändare. Trådens lagförslag tycker jag låter vettigt och GDPR är en trevlig rättighet som ger folk större makt gentemot de globala internationella giganterna.

Eller så som du kanske skulle uttryckt dig:
j d gör ja. fr att. + j e smart o ala andra e dumma. alltså e de de besta argumentet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback