Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-03, 16:13
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men sen har vi ju också bara vanlig mobbning, pga fula eller omoderna kläder, pga talfel, pga något som avviker i beteendet, etc. Allt detta kan knappast skyllas på religion. Iaf har jag sällan haft intrycket att mobbare i högre grad än andra är religiösa. Och ibland faktiskt snarare raka motsatsen.

T ex killar som av olika anledningar inte lever upp till de vanliga normerna om hur killar ska vara, var iaf under min skoltid närmast ideala mobbningsoffer. En del var nog t o m just religiösa.

Religiösa har svårt för förändring, iaf hastig sådan, och låter en några tusen år gammal bok styra livet. Ironiskt eftersom just förändring är vad kristendomen gick ut på. De vill inte döma osäkra eftersom de själva är det på olika sätt, det är väl alla människor, och situationerna som skulle kunna uppstå blir för komplicerade. För hög risk att det skadar heligare-än-dig-imagen.

Man väljer att hata homosexuella, som man är hyfsat säker på aldrig kommer att kunna erbjuda något (inga nya fantastiska sexuella upplevelser), och som är få. En och annan i församlingen utgör inget hot om man håller dem på mattan med "du behöver hjälp" ibland.

En mer aggressiv anti-gay-kristendom är nog bara nyttigt.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-03-03 kl. 16:21.
Citera
2018-03-03, 16:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu är det ju inte bara kristna som har varit intoleranta mot homosexualitet. I vårt sekulära land sågs det som en psykisk störning ända fram till 1979. Och om man nu tror att det berodde på ett kvarvarande oproportionerligt stort kristet inflytande, finns det ju gott om exempel på ateistisk intolerans, t ex i Stalins Sovjetunionen.

Det är i viss mån en psykisks störning ,ingen som jag vet har festivaler där man visar sådan
Abnormitet som vissa Hbtq..Men jag har kompisar som är homo dom är inte så utagarande Dom är inte psykstörda...
Citera
2018-03-03, 18:54
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Det är i viss mån en psykisks störning ,ingen som jag vet har festivaler där man visar sådan
Abnormitet som vissa Hbtq..Men jag har kompisar som är homo dom är inte så utagarande Dom är inte psykstörda...

Alla som har någon form av perversitet vill väl utnyttja de homosexuella för sina egna syften. De kristna på ena sidan, de sjuka på andra sidan, och båda ser homosexuella som ett slagträ. Det kanske är de som ska ärva jorden, med tanke på den här tråden. De är åtminstone mest förföljda.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-03-03 kl. 19:04.
Citera
2018-03-03, 22:06
  #28
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Pride-rörelsen handlar nog inte så mycket om att homosexuella skall få leva ifred som att heterosexuella inte skall få göra det. Paraderna är en provokation mot det etablerade samhället.

Även om jag blir provocerad så är det en rättighet att få provocera i ett fritt samhälle och det är en rättighet värd att försvara. Frågan är snarare varför inte alla samhällsgrupper skall behöva tåla samma sak?

Som exempel är vissa flaggor och armbindlar (som jag inte sympatiserar med) förbjudna för att de är provocerande. Och varför tog svenska regeringen arabländernas parti när Jyllands-Posten publicerade de första Muhammed-teckningarna?

Jag håller med om att det är enklare att tala om perversa saker idag än vad det var tidigare. Och det är klart att även om vi lever i en demokrati, så kan det vara svårt att se det som att media och bilden folk får av saker inte är opartisk och ovinklad vilket påverkar folks bild av vad som blir tabu. Sedan behöver man väl inte gå tillbaka särskilt långt när sexualitet var mer stigmatiserat och förtryckt, på samma sätt som andra saker är det idag, därav min kommentar.
Citera
2018-03-04, 00:55
  #29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Religioner är snarare moralkonserverande så att det som var omoraliskt när religionen etablerades förblir omoraliskt för all framtid. Som evolutionära organisationer sprids de bäst genom att ta sedan dit den kommer och snarare uppmuntra än att förändra den.

Motviljan mot sexuella avvikelser tror jag har en moralisk bakgrund. Moraluppfattningen är delvis medfödd och kanske något man väljer lika lite som sin sexualitet. Omoral kan delas in i olika kategorier och sexuella avvikelser betraktar vi som "äckliga". Jag äcklas själv av en del jag hör talas om och får ibland använda mitt sunda förnuft för att intala mig att jag egentligen inte har någon grund för sådana känslor. Hade jag vuxit upp i ett samhälle som uppmuntrade sådana äckelkänslor så hade jag säkert tänkt annorlunda.
Det stämmer ju inte med kristendomen.

Efter Paulus fick forma om kristendomen så formligen slaktade han ju den från lagar och regler.
Upplysningen tog ifrån kyrkan en massa världslig makt, inget mer bålbränneri.
Efter det har humanismen och vetenskapen trängt tillbaka religionen som fått överge många av sina ståndpunkter.

Så nog har kyrkan tvingats / valt att ändra moraluppfattningar genom historien.
Citera
2018-03-04, 18:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Hittade en predikan på Youtube, med titeln "Sodomites are like dung on the Earth"

https://www.youtube.com/watch?v=bRdLhSI3LC4

Mina frågor är, tror ni att han har rätt?

Är det så att alla kristna tyckte så tidigare, för 30 år sedan typ?

Kommer vi att få uppleva en ökad polariserinng, allt eftersom gaylobbyn får starkare grepp om samhället?

Kommer det att bli så att kristna blir antingen 100% anti-gay, eller pro-gay som svenska kyrkan, att det inte kommer finnas nåt mellanläge?

Jag tycker det är lite konstigt att gay-rörelsen försöker få stöd i bibeln. Bibeln är ganska klar i sin ståndpunkt. Bögar skall icke ärva Guds rike typ.
Nu är ju inte bibeln mänsklighetens rättesnöre, så det är ju bara för var och en att leva som den behagar, som tur är.
Citera
2018-03-06, 00:17
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag tycker det är lite konstigt att gay-rörelsen försöker få stöd i bibeln. Bibeln är ganska klar i sin ståndpunkt. Bögar skall icke ärva Guds rike typ.
Nu är ju inte bibeln mänsklighetens rättesnöre, så det är ju bara för var och en att leva som den behagar, som tur är.

I skapelseberättelsen verkar heterosexualitet vara mer en bonus än en regel, som Gud kom på först efter att ha provat att ge männen en massa djur, och något som skapades specifikt för Adam, den som senare förde in synden i världen.
Och HERREN Gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.” Och HERREN Gud danade av jord alla markens djur och alla himmelens fåglar, och förde dem fram till mannen för att se huru denne skulle kalla dem; ty såsom mannen kallade var levande varelse, så skulle den heta. Och mannen gav namn åt alla boskapsdjur, åt fåglarna under himmelen och åt alla markens djur. Men för Adam fann han icke någon hjälp, sådan som honom hövdes. Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och HERREN Gud byggde en kvinna av revbenet som han hade tagit av mannen, och förde henne fram till mannen. Då sade mannen: ”Ja, denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta maninna, ty av man är hon tagen.”
-- 1 Mos 2:18-23
Citera
2018-03-06, 19:22
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
I skapelseberättelsen verkar heterosexualitet vara mer en bonus än en regel, som Gud kom på först efter att ha provat att ge männen en massa djur, och något som skapades specifikt för Adam, den som senare förde in synden i världen.
Och HERREN Gud sade: ”Det är icke gott att mannen är allena. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som honom höves.” Och HERREN Gud danade av jord alla markens djur och alla himmelens fåglar, och förde dem fram till mannen för att se huru denne skulle kalla dem; ty såsom mannen kallade var levande varelse, så skulle den heta. Och mannen gav namn åt alla boskapsdjur, åt fåglarna under himmelen och åt alla markens djur. Men för Adam fann han icke någon hjälp, sådan som honom hövdes. Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och HERREN Gud byggde en kvinna av revbenet som han hade tagit av mannen, och förde henne fram till mannen. Då sade mannen: ”Ja, denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta maninna, ty av man är hon tagen.”
-- 1 Mos 2:18-23

1. På vilket sätt får du in ”homosexualitet som en bonus” i 1 Mos 2:18-23?

2. Antar att du stavade fel ”männen” eller menar du att det var flera män som fick djur?

3. Det var ju inte så att djuren skapades specifikt för Adam. Utan maninnan skapades specifikt för honom.
Djuren fördes fram till honom för att Gud skulle se vad han skulle kalla dem.
__________________
Senast redigerad av Jhwh 2018-03-06 kl. 19:33.
Citera
2018-03-06, 22:14
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
1. På vilket sätt får du in ”homosexualitet som en bonus” i 1 Mos 2:18-23?

2. Antar att du stavade fel ”männen” eller menar du att det var flera män som fick djur?

3. Det var ju inte så att djuren skapades specifikt för Adam. Utan maninnan skapades specifikt för honom. Djuren fördes fram till honom för att Gud skulle se vad han skulle kalla dem.

1. Det vet du antagligen bättre än mig, och det var heterosexualitet jag skrev.

2. I min fördomsfullhet antog jag att "mannen" betydde mänskligheten, men nu förstår jag att det var en person, och att det här var världens första sexbytesoperation:

Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött..

3. https://www.youtube.com/watch?v=LWfZXtnxX_c
Citera
2018-03-07, 20:19
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
1. Det vet du antagligen bättre än mig, och det var heterosexualitet jag skrev.

2. I min fördomsfullhet antog jag att "mannen" betydde mänskligheten, men nu förstår jag att det var en person, och att det här var världens första sexbytesoperation:

Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött..

3. https://www.youtube.com/watch?v=LWfZXtnxX_c

1. Hoppsan så dåligt jag läste. Sorry!

2. 👍

3. 👍
Citera
2018-03-07, 23:40
  #35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
1. Hoppsan så dåligt jag läste. Sorry!

2. 👍

3. 👍

Alltså "Adam och mannen", precis som man skulle ha sagt "Adam och kvinnan". Ibland undrar jag om Gud bara driver med mig, att det där inte stod i Bibeln förut och att det doldes för mig. Det var så jag uppfattade dig också, att du drev med mig, och därför blev svaret lite syrligt. Jag ber om ursäkt för det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback