Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-26, 17:19
  #1
Medlem
Hittade en predikan på Youtube, med titeln "Sodomites are like dung on the Earth"

https://www.youtube.com/watch?v=bRdLhSI3LC4

Mina frågor är, tror ni att han har rätt?

Är det så att alla kristna tyckte så tidigare, för 30 år sedan typ?

Kommer vi att få uppleva en ökad polariserinng, allt eftersom gaylobbyn får starkare grepp om samhället?

Kommer det att bli så att kristna blir antingen 100% anti-gay, eller pro-gay som svenska kyrkan, att det inte kommer finnas nåt mellanläge?
Citera
2018-02-26, 17:47
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Jag tycker att det finns mellanlägen, inte minst i USA. Där har du väldigt konservativa kristna, och otroligt liberala sådana, och allt däremellan. Det finns också en gnutta mer förståelse. Tänk t ex klädaffären Urban Outfitters som är väldigt populär också bland hippa bögar, trots att den ägs av en konservativ republikan och vägrar sälja produkter med stark gay-propaganda.

Sverige är så litet så alla tenderar att tycka på samma sätt, inte minst inom kyrkan. Om en trend startar kommer den snart att omfatta i princip alla, vilket självklart leder till begränsad debatt. Min åsikt är att vi under närmsta åren kommer se ett fortsatt fokus på att driva ut de sista kvarvarande gay-hatarna. När sedan kyrkan blivit 100% postmodernistisk kommer vi istället att få se en motreaktion i form av en konservativ våg, där kristna väljer att gå tillbaka till äldre åsikter och traditioner.
Citera
2018-02-26, 18:13
  #3
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kommer vi få se en mer aggressiv anti-gay kristendom?

Det beror på om du refererar till kvantitet eller kvalitet.

Kvantitativt kommer kristendomen förmodentligen att bli mindra aggressiv mot homosexualitet.

Kvalitativt kommer vissa kristna minoriteter förmodentligen att öka sina aggressioner.
Citera
2018-02-26, 23:28
  #4
Medlem
Men vilken svensk kyrka är mest anty gay? Eller är Sverige kört när det gäller antigay? Jag tänkte om man vill ha något som är riktigt hardline när det gäller gayfrågan. Är alla svenska kyrkor liberala eller kör halvmesyrer?
Citera
2018-02-27, 02:26
  #5
Medlem
Apologists avatar
Bibeln har alltid varit anti-gay.

Men de flesta kyrkorna/församlingarna är mer eller mindre pro-gay idag. Exempelvis Hillsong. Precis som bibeln säger att det ska vara i sista tiden.
Citera
2018-02-27, 16:49
  #6
Medlem
Ruger89s avatar
Klippet du länkar till är pastor Steven Anderson i Arizona. Media har hetsat kraftigt mot honom och menar att han har en liten församling, sanningen är att han har över 300 medlemmar vilket är väldigt mycket för en independent baptist church.

Det finns minst ett tiotal kyrkor som han har direkt samröre med som tar exakt samma ställning. Här är hans kyrkas hemsida om ni vill se statement of faith http://www.faithfulwordbaptist.org/index.html

Det är ganska många som lyssnar på honom i Sverige. Det finns grupper som möts som har samröre med honom och den rörelsen. Så ja, det kommer växa riktig kristendom i Sverige med. Även om just Sverige är det mest liberala landet.

Jag träffar pastor Anderson i helgen när han ska predika i norra Florida.

Fler klipp av intresse

https://youtu.be/XKTwyRRDKOA

https://youtu.be/BGdz88biVDo
https://youtu.be/NSb0jyvwNlM

Edit: hans dokumentärer är förresten uppskattade på nätet. Sök på Youtube efter After the Tribulation, Marching to Zion, eller New World order Bible Versions
__________________
Senast redigerad av Ruger89 2018-02-27 kl. 16:51.
Citera
2018-02-27, 19:01
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Men vilken svensk kyrka är mest anty gay? Eller är Sverige kört när det gäller antigay? Jag tänkte om man vill ha något som är riktigt hardline när det gäller gayfrågan. Är alla svenska kyrkor liberala eller kör halvmesyrer?

Jag känner inte till någon svensk kyrka som förespråkar hat mot bögar, om det är vad du söker. Om du vill ha en kyrka som påstår att homosex är ett felaktigt sätt att leva på, så ta vilken som helst som tar bibeln på allvar. Tyvärr är det väl lite ont om sådana också nuförtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibeln har alltid varit anti-gay.

Det där kan tolkas väldigt fel. Bibeln har alltid varit emot homosexualitet ja, men för den homosexuelle personen. Böghat är inte bibliskt. Är man kristen och hatar bögar är man en hycklare.

Citat:
Men de flesta kyrkorna/församlingarna är mer eller mindre pro-gay idag. Exempelvis Hillsong. Precis som bibeln säger att det ska vara i sista tiden.

Hillsong som blev utslängda ur Nalen, troligtvis till stor del på grund av att deras pastor Andreas Nielsen svarade på en fråga i en intervju att han aldrig skulle utföra en homovigsel? Jag skulle nog snarare säga att det är Svenska Kyrkan som går först i HBTQBBQ-ledet. Visst är Hillsong inte perfekta i att det kan tendera att bli lite väl mycket sockervadd i predikan, men att använda dom som representant för förfallet i svensk kristendom tycker jag är direkt missvisande.
Citera
2018-02-28, 14:08
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Hittade en predikan på Youtube, med titeln "Sodomites are like dung on the Earth"

https://www.youtube.com/watch?v=bRdLhSI3LC4

Mina frågor är, tror ni att han har rätt?

Är det så att alla kristna tyckte så tidigare, för 30 år sedan typ?

Kommer vi att få uppleva en ökad polariserinng, allt eftersom gaylobbyn får starkare grepp om samhället?

Kommer det att bli så att kristna blir antingen 100% anti-gay, eller pro-gay som svenska kyrkan, att det inte kommer finnas nåt mellanläge?

Nu är det ju inte bara kristna som har varit intoleranta mot homosexualitet. I vårt sekulära land sågs det som en psykisk störning ända fram till 1979. Och om man nu tror att det berodde på ett kvarvarande oproportionerligt stort kristet inflytande, finns det ju gott om exempel på ateistisk intolerans, t ex i Stalins Sovjetunionen.
Citera
2018-03-01, 02:43
  #9
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hillsong som blev utslängda ur Nalen, troligtvis till stor del på grund av att deras pastor Andreas Nielsen svarade på en fråga i en intervju att han aldrig skulle utföra en homovigsel? Jag skulle nog snarare säga att det är Svenska Kyrkan som går först i HBTQBBQ-ledet. Visst är Hillsong inte perfekta i att det kan tendera att bli lite väl mycket sockervadd i predikan, men att använda dom som representant för förfallet i svensk kristendom tycker jag är direkt missvisande.

Vad jag förstår så marknadsförs sig Hillsong sig som väldigt öppna för homosexualitet m.m. så att de kan få fler medlemmar medans de internt bland hardcore kristna mer marknadsför sig mer restrektivt. Det är två budskap som går ut, ett officelt o ett annat internt.
Nu talar jag inte specifikt om Svenska Hillsong utan Hillsong som helhet.
Citera
2018-03-01, 03:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Hittade en predikan på Youtube, med titeln "Sodomites are like dung on the Earth"

https://www.youtube.com/watch?v=bRdLhSI3LC4

Mina frågor är, tror ni att han har rätt?

Spelar det någon roll egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Är det så att alla kristna tyckte så tidigare, för 30 år sedan typ?

Vad en kristen tyckte för 5 minuter sen och 800 år tillbaka har inte förändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Kommer vi att få uppleva en ökad polariserinng, allt eftersom gaylobbyn får starkare grepp om samhället?

gaylobbyn kommer nog vara det minsta bekymmret. du har ännu inte sett vad som väntar

Citat:
Ursprungligen postat av Callmare
Kommer det att bli så att kristna blir antingen 100% anti-gay, eller pro-gay som svenska kyrkan, att det inte kommer finnas nåt mellanläge?

En sann troende kristen hedrar skapelsen mellan man och kvinna och ser därför ingen nödvändighet tilll att strula till det eller som i många fall "krydda" till det.

Grupperingen "mellanläge" kommer alltid att finnas, varken varmt eller kallt.

Så nej, inte heller de kommer se Gudsrike.
Citera
2018-03-01, 18:59
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vad jag förstår så marknadsförs sig Hillsong sig som väldigt öppna för homosexualitet m.m. så att de kan få fler medlemmar medans de internt bland hardcore kristna mer marknadsför sig mer restrektivt. Det är två budskap som går ut, ett officelt o ett annat internt.
Nu talar jag inte specifikt om Svenska Hillsong utan Hillsong som helhet.

Det är lätt att missförstå det där. Hillsong välkomnar alla. Det är inte en församling med möten som bara riktar sig till kristna, utan till vem som helst. Alla behöver Jesus. Jag har aldrig sett någon från Hillsong proklamera att utlevd homosexualitet skulle vara bibliskt korrekt.
Citera
2018-03-01, 22:22
  #12
Medlem
Bogomils avatar
Som sagt så kommer minskande falanger av fanatiska, pådyvlande kristna sannoliken att öka sin höggljuddhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback