Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 09:42
  #481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Hur menar de att de ska få tag på en om man skriver med anonymt konto där man inte har sitt riktiga namn, bild eller något? Det är ju bara tom skrämseltaktik som de har bördan att bevisa. Nu är jag inte någon jurist, men om jag inte missminner så måste ett brott vara grövre för att polisen ska ha rätt att plocka ut identitet hos ISP:n. Men även om det nu skulle vara så, hur vet de vem som har skrivit? I en familj med flera personer, kan det lika gärna vara någon av ungarna som skrivit det. Skitsnack med andra ord är vad de kommer med.

Förstår fortfarande inte varför folk vill skriva med sina riktiga namn saker online. Hur kan de känna sig anonym när hela deras liv finns samlade på deras FB-profiler med förnamn och efternamn och bilder?



Vilka tomma hot. Det är ju redan omöjligt idag att skaffa jobb och vänner ändå.
Idag kan polisen få ut uppgifter från internetleverantörerna även vid bötesbrott. Detta är ändrat sedan många år tillbaka. Husrannsakan kräver dock att brottet har fängelse i straffskalan. Bevisfrågan är alltid klurig vid dessa brott, men inte omöjligt om det går att säkra teknisk bevisning på plats hos den misstänkte och inhämta eventuellta vittnesmål. Många gånger erkänner dessutom personen.
Citera
2020-10-03, 20:23
  #482
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det har i vart fall gått att åtala en svensk som misstänktes för att ha begått hets mot folkgrupp på facebook från en dator i just Thailand:
https://samnytt.se/71-ariga-denny-ka...mot-folkgrupp/
Rättegången hålls i sommar.
Någon som vet hur det gick med denna rättegång? Blev han bestraffad trots han utförde akten i Thailand utanför svensk jurisdiktion?
Citera
2020-10-04, 00:19
  #483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Då tycker jag att du googlar på "SD pressfrihet" och kikar på vad som dyker upp. Samt funderar på vilket parti som nekade vissa tidningar tillträde till sin valvaka.

Och varför skulle slaskpressen ha tillträde dit, fullt förståeligt att dom inte släpptes in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback