2018-02-26, 08:15
Medlem
Barrington1975s avatar
https://www.facebook.com/marcus.osca...10230142416957

Citat:
Dela gärna för många har inte fattat detta - Dramatisk ökning av åtal för näthat:
PRIVATPERSONER CHOCKAS NÄR POLISEN KNACKAR PÅ
”HADE JU BARA SKRIVIT EN OSKYLDIG SAK PÅ FACEBOOK”

Den 22 juli 2017 skrev en 49-årig kvinna i Hälsingland en kommentar på Facebook kopplad till en SVT-artikel om arbetslöshet bland nyanlända. Bl a skrev hon: "Hur skall dessa iq-befriade avarter kunna börja jobba?"

Hon hade kanske skrivit liknande saker innan och trodde att man kan skriva lite vad som helst på Facebook för där är man ju ganska anonym. Särskilt om man inte har någon profilbild och kanske t.o.m. fejkat namn. Och många skriver ju mycket värre saker.

Men det dröjde inte länge förrän kvinnan fick påhälsning av polisen. Hon kallades till polisförhör, erkände och åtalades för hets mot folkgrupp rapporterar SvD idag goo.gl/AJhoRp. Att hon ångrade sig spelade givetvis ingen roll. Sånt kan inte polisen ta hänsyn till när ett brott redan begåtts.

Sannolikheten att man polisanmäls och åtalas för näthets ökar nu dramatiskt i Sverige. Antalet åtal om hets mot folkgrupp har tex trefaldigades 2017 jämfört med 2016. Totalt åtalades 148 personer i fjol. Orsaken är att antalet anmälningar från allmänheten ökat kraftigt och bl a har en grupp av fd poliser, IT-experter och jurister gått samman och spårar hatiska kommentarer på FB. Läs mer om detta i SvD här goo.gl/AJhoRp. Näthat är ofta brottsligt.

ANALYS
Om man tror att man kan skriva vad som helst på Facebook så har man fel. Man kommer inte undan även om man saknar profilbild, har fejkat namn eller har bilder på söta katter. Och det spelar ingen roll om man skriver på öppna sidor eller s.k. grupper eller andra platser på Facebook eller nätet.

Och alla som ideligen tror att ”vi har ju yttrandefrihet så jag får skriva vad jag vill” har helt fel. Yttrandefrihet handlar inte om att man får skriva vad som helst, att man får håna, hota, gå till grova personangrepp och hetsa på Facebook. Tvärtom – sannolikheten att det slutar i domstol ökar nu kraftigt då allt fler ur allmänheten polisanmäler.

Även på denna sida finns säkert 1 000 personer – det låter som många men är bara 0,2% av de totalt 370 000 följarna – som varje dag skriver dumheter. Tack vare trygghetssystemet så publiceras inte 95-100% av tramset. Många skriver mycket värre saker än den 49-åriga Hälsinglandskvinnan så tänk er för. Nästa gång kan det vara hos er som polisen knackar på. Det blir polisförhör och åtal. Det är ett allvarligt brott som kan göra det mycket svårare att få jobb, svårt med vänner och fritid när sådant kommer ut. Och nästan alltid är svaret detsamma – man ångrar sig och skäms och vet inte varför man rycktes med av Facebook. ”Alla andra skrev ju dumma saker så det blev som ett beroende att hänga med”.

Men lägg av med det. För det kan sluta hos polisen. Och då är det så dags att ångra sig. Näthat är inte bara fel och barnsligt. Det är dessutom ofta brottsligt.

Jag tycker snarare det känns som att staten jagar människor som uttrycker sin frustration. Framför allt det fetade tycker jag personligen är extra obehagligt.

På Oscarssons sida finns en omrösting om där de flesta verkar tycka att det är trevligt att staten övervakar vad du skriver på internet samt beivar överträdenser mot det rådande paradigmet.

Håller ni med? Är det bra att polisen plockar in tanter som utalar sig kritiskt mot regeringen och/eller staten?
Citera
2018-02-26, 08:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
https://www.facebook.com/marcus.osca...10230142416957

Jag tycker snarare det känns som att staten jagar människor som uttrycker sin frustration. Framför allt det fetade tycker jag personligen är extra obehagligt.

På Oscarssons sida finns en omrösting om där de flesta verkar tycka att det är trevligt att staten övervakar vad du skriver på internet samt beivar överträdenser mot det rådande paradigmet.

Håller ni med? Är det bra att polisen plockar in tanter som utalar sig kritiskt mot regeringen och/eller staten?

Man kan uttala sig kritiskt utan att bryta mot lagen. Vips så var det här problemet löst.
Citera
2018-02-26, 08:32
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Man kan uttala sig kritiskt utan att bryta mot lagen. Vips så var det här problemet löst.

Tycker du att det är bra att staten övervakar din aktivitet på internet?

Vad händer om lagen ändras eller om du har åsikter som de facto är olagliga att uttycka i skrift? Enligt mig är yttrandefrihet en binär. Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi det inte.
Citera
2018-02-26, 08:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Exakt så. Hade hon enbart kallat personerna hon kritiserade för "idioter" så hade hon inte åkt fast. Denne Marcus Oscarsson, är det han den där USA-experten på TV4 eller blandar jag ihop namnen nu?
Citera
2018-02-26, 08:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Det finns ingenting dom tyder på att staten övervakar det som skrivs. Däremot kan polisen självklart följa upp eventuella brott, på samma sätt som staten inte övervakar dig på stan men däremot undersöker en brottsplats på stan om ett brott anmälts.

Citat:
Vad händer om lagen ändras eller om du har åsikter som de facto är olagliga att uttycka i skrift? Enligt mig är yttrandefrihet en binär. Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi det inte.

Som sagt, staten övervakar dig inte. Ta av dig foliehatten nu.
Citera
2018-02-26, 08:41
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt så. Hade hon enbart kallat personerna hon kritiserade för "idioter" så hade hon inte åkt fast. Denne Marcus Oscarsson, är det han den där USA-experten på TV4 eller blandar jag ihop namnen nu?

Men om hon inte tycker att de är idoter då, utan något annat?

Ja, det är han.
Citera
2018-02-26, 08:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men om hon inte tycker att de är idoter då, utan något annat?

Ja, det är han.

Okej, det är han alltså. Tja, om hon nu vill skriva som hon skrev, åker hon ju fast.
I en begränsad yttrandefrihet får man välja sina ord med mer eftertanke, men ändå förhoppningsvis få fram kritiken.

Ett exempel, kanske en skröna från Sovjetunionen:
En gammal kvinna får uppmärksamhet av ordningsmakten när hon står och brölar på stadens stora torg med statyer föreställande Lenin och Stalin. "Tack Lenin för att du tog min man, tack Stalin för att du tog mina pojkar. De var bara till besvär, ni har gjort mitt liv mycket lättare". Enligt storyn kunde Milisen (Polisen hette så i Sovjet) inte göra något åt tanten, för hon visade bara sin "tacksamhet" mot Lenin och Stalin..

Det är väl på liknande sätt man får rikta kritik i Sverige utan att åka fast?
Citera
2018-02-26, 08:52
Medlem
Alfonzos avatar
Citat:

Exakt detta är också min åsikt
Citera
2018-02-26, 09:03
Moderator
OYs avatar
Citat:

Som sagt, staten övervakar dig inte. Ta av dig foliehatten nu.

Nej, det är ännu värre, som i forna Östtyskland. Din granne övervakar dig och anger dig till myndigheterna.
Citera
2018-02-26, 09:04
Medlem
BewilderedHulders avatar
Absolut.

Tanten bör omedelbart låsas in också för programmering av värdegrunden så att hon är kababel till systemvänligt ordvrängeri i framtiden.
Citera
2018-02-26, 09:16
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, det är han alltså. Tja, om hon nu vill skriva som hon skrev, åker hon ju fast.
I en begränsad yttrandefrihet får man välja sina ord med mer eftertanke, men ändå förhoppningsvis få fram kritiken.

Ett exempel, kanske en skröna från Sovjetunionen:
En gammal kvinna får uppmärksamhet av ordningsmakten när hon står och brölar på stadens stora torg med statyer föreställande Lenin och Stalin. "Tack Lenin för att du tog min man, tack Stalin för att du tog mina pojkar. De var bara till besvär, ni har gjort mitt liv mycket lättare". Enligt storyn kunde Milisen (Polisen hette så i Sovjet) inte göra något åt tanten, för hon visade bara sin "tacksamhet" mot Lenin och Stalin..

Det är väl på liknande sätt man får rikta kritik i Sverige utan att åka fast?

Jo, så är det väl. Men det är djup trakiskt att det ska behöva vara så tycker jag.
Citera
2018-02-26, 09:20
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det är ännu värre, som i forna Östtyskland. Din granne övervakar dig och anger dig till myndigheterna.

#jagärhär eller #storebrorserdig jag vet inte vilket som är värst

Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Absolut.

Tanten bör omedelbart låsas in också för programmering av värdegrunden så att hon är kababel till systemvänligt ordvrängeri i framtiden.

Kanske i något arbetsläger norr över, värdegrundsbrott är trots allt ingen att ta lätt på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in